• Dolphingirl

Tips inför bilresa till Sälen

Vi ska åka till Hundfjället om ca 2 veckor med bil. Jag känner att jag skulle behöva lite tips på vad jag kan göra för att underlätta själva resan för vår lille. Han är 7 månader.

Först funderar vi på ifall vi ska byta ut babyskyddet och göra med en större bakåtvänd stol. Han har en bra bit kvat för huvudet i babyskyddet, men det är trångt för benen. Vad tror ni?

Vad är praktiskt att ha med sig på resan i matväg till honom förutom grötpulver och varmvatten i termos?

Berätta gärna om era erfarenheter av långa bilresor med era små.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • Svar på tråden Tips inför bilresa till Sälen
  • Batseba

Vi ska oxå åka dit om ca 2 veckor

Jag har oxå funderat på vad som ska med, men får bli lite roliga leksaker, välling, yoghurt kanske och en påse majskrokar. Min dotter älskar dom!!

Om det är trångt för benen hade jag bytt babyskyddet.

• Dolphingirl
    Batseba skrev 2009-02-18 22:29:57 följande:
    Vi ska oxå åka dit om ca 2 veckor Jag har oxå funderat på vad som ska med, men får bli lite roliga leksaker, välling, yoghurt kanske och en påse majskrokar. Min dotter älskar dom!! Om det är trångt för benen hade jag bytt babyskyddet.
    Men va kul! Vi ska till Hundfjället v 10? Var ska ni?

Ja majskrokar har jag tänkt, de gillar min son med.
  • Batseba

Vi ska till tandådalen så vi ska väl nästan till samma ställe då.

Vi ska oxå åka vecka 10, Ons-sön.

Vi ska låna en dvd till bilen, fast den är åt storebror. Hoppas att de orkar sitta så många timmar i bilen. Fast man får ju ta och stanna några gånger.

Kommer du på något mer som är bra att ha med så hojta till

• Pihl

Hej! Vi ska till lindvallen om ca 3 veckor o jag har oxå tänkt på hur bilresan ska gå=) vår son är ett år då så jag tvivlar på hur han ska vilja sitta stilla så länge. Vi ska nog köra på natten eller tidig morgon så han sover en bra bit. fick det tipset av andra som åkt. Sen har jag köpt nya leksaker o ska få låna lite av en kompis, de blir ju som nya för sonen=) ett tips kanske.. så de har att greja med. Musik är ju oxå en hit! Varmvatten på termos va ju bra tips, får man ju såklart ha med till vällingen! Sen får man ju stanna o hitta på nåt kul på vägen om de blir uttråkade, man får väl räkna med att de tar längre tid. men jag är lite orolig över deras rygg att de ska vara skadligt att de sitter upp så länge.. har ni andra tänkt på det? Lycka till med bilresan o skidåkandet o pulkaåkandet=)

• Batseba

Skit bra att låna lite leksaker!! Blir ju som nytt för dom och man slipper lägga ut massa pengar på nya leksaker.
    Vi ska också åka tidigt på morgonen.

• tjooohej

Vi har precis varit i lindvallen. Sonen är 7 mån o det gick fint. Åkte när det var dags för förmiddagsluren. brukar sova en timma men i bilen sov han ca 2h. Hann till Borlänge där vi stannade o åt, gav honom mat o handlade den mat vi skulle ha. Gjorde att han fick sysselsätta sig ett tag o slapp sitta i stolen. Väl i bilen igen sov han ytterligare drygt 2 h trots att han på em också bara brukar sova en timma.
    Hemvägen hade vi inte lika långt stopp o då vart han lite grinig i en halvtimma mot slutet innan han knoppade in igen.
    Försök passa in sovtider o unna er ett längre stopp så de får röra på sig lite.
    Lycka till.

• Pihl

ja jag tyckte oxå det va bra med lånade leksaker, blir ju som sagt som nya!

Bra tips med sovtider, skönt när de sover lite längre än de brukar=)

ska kolla de med tv, har hört nån som me haft det! vore ju nåt=)

• Dolphingirl

Vi hade tänkt starta ca kl 6 så då har vi förhoppningsvis minst 3 timmar att köra innan det är dags att vakna för dagen och ha frukost (för lilleman då vill säga).

Bara hoppas att det inte blir allt för tjockt med trafik i Sälen med tanke på att det är Vasaloppet dan efter. Känns inte så kul om det blir bilkö för då är det inte så lätt om lillen blir gnällig. Annars är det ju lätt att stanna på första bästa och gå en liten runda.

• Batseba

Ja ni kommer ju upp mitt i vasaloppet. Känns skönt att vi kommer några dar senare så kanske de flesta hunnit slingra sig från vägen

Svar på tråden Tips inför bilresa till Sälen