• GrönaDruvan

Men hallå.. ska man inte ha täcke till bebis??

Snart är det dags.. snart kommer lillen
    Sängen ska göras iordning i dagarna, och helt plötsligt får jag syn på en tråd här där några skriver att man inte ska ha täcke till nyfödda.. ALDRIG hört... vad gäller egentligen?? Om det är för kvävningsrisk så är det väl lika stor risk om man använder filt, eller?? Nu blev jag helt ställd...

• Svar på tråden Men hallå.. ska man inte ha täcke till bebis??
  • Kössen

oj, har itne ja heller hört..
    jag har täcke, men får väl ta fram filten istället

• challe 1

japp kvävningsrisk. använd typ ett laka och en hålfilt. det går att andas igenom. sen kan du ju ha strumpor och pyjamas på.

• Tingeling83

ja ej för tjock täcke har ja hört  ja hade en flecce filt ... nu har ja täcke , haft sen hon va 4 månader gammal ... fast hon sparka av sej de hela tiden men men

• klurifax

I USA säger de att det är farligt med täcke, men inget jag hört nämnas i sSverige. I USA bör man inte ha något annat i babysängen än baby, så baby sover i en sån där "täckpåse". Enl min kusin i Staterna.

• Mälaröbo

Tror också att det handlar om att det lätt blir för varmt och eftersom de flesta mammor har en förmåga att klä PÅ sina bebisar när de ska sova så är nog täcke inte något bra alternativ.
    Bebisar kan inte svettas och reglera sin kroppstemp.
    Bebisar som är helt avklädda och sparkar av sig täcket kan inte heller dra på sig det själva utan kyls lätt ner då de inte kan "huttra" heller.
    Vi har kört "pyjamas" och filt.

• Marma

Filt andas bättre än täcke, men aldrig hört....våra sov undervåra täcken tom. O vet att de inte sak sova under mammas/pappas täcke men det blev så...

• challe 1

IKEA informerar om att deras täcken inte ska användas till barn under ett år. samma sak med deras kuddar. (som är för spjälsängar alltså) men där emot på babyland säljer dom täcken och kuddar från rätt start som man kan använda till bebisar.

• Dellan

Använde IKEA´s till mina 2 första från nyfödd och kommer att göra det med denna med. sen är det ju bara att anpassa är det varmt så får man ju ta av lite

challe 1 skrev 2009-02-18 22:39:13 följande:
    IKEA informerar om att deras täcken inte ska användas till barn under ett år. samma sak med deras kuddar. (som är för spjälsängar alltså) men där emot på babyland säljer dom täcken och kuddar från rätt start som man kan använda till bebisar.
    (¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • kärålajn

Vi hade aldrig täcke, inte ens när han var nyfödd.
    Han sparkade jämt bort det, bättre med en tunn filt.. dom är som kaminer dom små ändå.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Hanna36

Jag frågade på BVC då jag fick mitt första barn (2003), och de sa att man absolut inte ska ha täcke till barn under 1 år. det är pga kvävningsrisken, och att det kan bli för varmt.

Svar på tråden Men hallå.. ska man inte ha täcke till bebis??