• luckyme

Vad gör ni när era barn tappar nappen mitt i natten?!

Jag vill vänja av min son att tutta på natten eftersom han tappar den och vaknar helt olycklig och vill ha den. Jag vill helst inte ha napp, men han behövde det för han fick magknip av all mat han tuttade i sig i början så det blev napp.
    Jag tycker att det är synd att han ständigt ska vakna för att nappen inte finns kvar.
    Hur har ni gjort med nappen på natten?

• Svar på tråden Vad gör ni när era barn tappar nappen mitt i natten?!
  • luckyme

Ja, sorry, han är 4 månader!

• snarret

Ah.
    När min 5månaders vaknar av att hon tappat nappen så ger jag henne den, så hon somnar om. Ser ingen anledning till att vänja av henne än på ett tag.

• SanSin

Bara att ta bort den...det kanske skriks lite extra några nätter men han vänjer sig. Sen kommer han ju inte att sova hela nätter ändå, han är ju bara 4 månader, och trots att cirka 98& av alla FL-mammor säger att deras barn sover hela nätter från 3 dagars ålder så är det inte så

• luckyme

Tänkte om man kunde se till att ha fick den när han somnade och tog bort den när han somnat så han inte låg och tuttade i sömnen. Jag vet inte, funderar på alla möjliga saker..... tack iaf!

• Tingelina

Jag har hört att man ska ta bort nappen så fort barnet somnat för att undvika det. Alltså inte låta barnet ha nappen under hela natten alls. Försöker göra det på min dotter som gillar att somna med nappen.

• luckyme

SanSin skrev 2009-02-18 23:34:23 följande:

Bara att ta bort den...det kanske skriks lite extra några nätter men han vänjer sig. Sen kommer han ju inte att sova hela nätter ändå, han är ju bara 4 månader, och trots att cirka 98& av alla FL-mammor säger att deras barn sover hela nätter från 3 dagars ålder så är det inte så
    Hahahhahahaaaa....ja det stämmer juh!! Alla säger ju det, men det är konstigt att det finns märkliga fall som tex mig
    Ja, jag ska kanske bara ta bort nappen under den tiden han sover och använda den vid nödfall under dagen. Oxå en vändning på det hela!!! Tack du med!!
  • luckyme

Tingelina skrev 2009-02-18 23:39:37 följande:

Jag har hört att man ska ta bort nappen så fort barnet somnat för att undvika det. Alltså inte låta barnet ha nappen under hela natten alls. Försöker göra det på min dotter som gillar att somna med nappen.
    När du gör det, vaknar inte din dotter då? Har en snuttefilt min son tycker mycket om och tyr sig till, den kanske kan ta dn rollen som tröst om han nu behöver det;)
  • Dimisi

Vår yngsta är 14 månader. Vi stoppar in nappen igen när han vaknar och är ledsen, vilket oftast medför att han somnar om direkt. Det tar bara några sekunder, så det är det värt. Första sonen hade aldrig napp, och han hade betydligt svårare att somna om när han vaknade på nätterna. Honom fick man gunga och sjunga för.

• luckyme

För oss är det så svårt eftersom at min son vaknar så ofta och gråter på natten för att han tappat nappen....och ja, han somnar om snabbt, men det verkar som om han får sån dålig sömn på natten att man skulle kuna byta namn på dygnet hans natt är dagen och den verkiga natten är dag för honom.

God natt kära vänner, kommer tillbaka imon!

• Sagalina

min son bruka använda nappen nu till att somna och när han somnat djupt spottar han ut den..han sover ibland en hel natt utan den å ibland gråter han efter den å när han får den somnar han igen..han är idag 7mån och han började sluta suga på den hela tiden när han va runt 6mån så det e bara å vänta..ditt barn kanske kommer tappa suget för den när han elr hon blir lite äldre..min son bruka inte ha den på dagarna heller..bara när han är trött så hjälper den till att få han att somna vilket jag hoppas att det slutar oxå snart=)

• Dimisi

TS: Men om han vaknar så ofta kanske han vill ammas lite oftare under natten? Problemet med napp när de är så små, är ju att de ofta nöjer sig med nappen en stund, fast de egentligen är hungriga.

• Älskarlivet

Ja det kära nappen....hur många gånger har man inte fått gå upp och ge hoom neppen..... Men vad ska man göra? Ska man ta bort nappen på natten så får man ta bort den på dagen och det är nog lättare sagt än gjort .

I vårt fall blev det så att när han blev lite äldre så sov han hos istället för att vi skulle springa och ge han nappen 10 gånger per natt.

Nu är han 2 år och ibland sover han mååånga timmar i streck och ibland inte.

Lycka till!

• Emma Görander
    Dimisi skrev 2009-02-19 00:31:44 följande:
    TS: Men om han vaknar så ofta kanske han vill ammas lite oftare under natten? Problemet med napp när de är så små, är ju att de ofta nöjer sig med nappen en stund, fast de egentligen är hungriga.
    Min tjej är sån på natten, när hon somnar för kvällen så är nappen i, sen ramlar den ur när hon somnat djupt. Vid 03tiden brukar hon vakna och gnälla, då prövar jag med nappen först, men om hon spottar ut den efter kort tid så ammar jag henne för då är hon som regel hungrig. Sen in med nappen igen och hon somnar om på nolltid =)
  • luckyme
    Dimisi skrev 2009-02-19 00:31:44 följande:
    Jag prövar med lite olika metoder nu, och det börjar att ge resultat så jag känner mig positiv!!
    Han kanske är hungrig, men då borde han skrika mer och inte gulla in sig i snutten när jag vänder honom. Så jag får inte känslan av hunger i gråten utan mer trött och napp-tapp ;-D
  • fryxan

vår lillan har samma problem.
    vi får stoppa i den mitt i natten 1-2 ggr, trots att hon är gammal nog på dan att stoppa i den själv.
    7 månader.
    på dan säger vi för avvänjning i framtiden : nu leker vi då har vi ingen napp. - nu ska vi äta då har vi ingen napp.
    det går bättre o bättre, längre stunder då nappen ej ska in.
    kan lätt bli slentrian att man stoppar i nappen annars.

• fryxan
    Svar på #6
    vi testade detta oxå, funkade ej för oss, vi fick springa hela natten lång helt otrösligt.
  • luckyme

Det är bara det att han vaknar framåt småtimmarna och i regel gör allt napp-tapp då och det är jätteenerverande när man knappt hinner lägga sig och han ska ha nappen igen. Det låter som om han ammar nappen, jag vet, men han kan precis ha ätit. Det roliga är att om jag inte är i rummet så vaknar han inte lika mycket som han gör om jag är där. Jag kan bara smyga in utan att det låter ett knyst och han vaknar bara jag lägger mig och drar täcket på mig. Min man däremot, han kan hosta, vända sig och prassla hur mycket som helst med täcket och min son vaknar icke!! Varför?!

• Dimisi

luckyme skrev 2009-02-22 23:21:58 följande:

Jag kan bara smyga in utan att det låter ett knyst och han vaknar bara jag lägger mig och drar täcket på mig. Min man däremot, han kan hosta, vända sig och prassla hur mycket som helst med täcket och min son vaknar icke!! Varför?!
    Så är vår lille oxå. Hans storebror har aldrig störts av ljud. Men minstingen blir klarvaken på nolltid om han hör något som kanske kan vara spännande.

Precis som du skriver verkar vår minsting ha en inbyggd radar (som funkar även när han sover) som kan avgöra om det är jag eller någon annan som rör sig i rummet.
Svar på tråden Vad gör ni när era barn tappar nappen mitt i natten?!