Klamydia - behöver kunskap
Jag vänder mig i första hand till er som faktiskt kan något om saken. - läkare, sjuksköterskor, barnmorskor eller annars har erfarenhet.
Jag har diffussa symtom som kan vara klamydia. Det finns två tänkbara smittvägar. Min fru. Eller en kvinna jag hade sex med för ca två år sedan (otrohetsaffär).
Jag undrar - hur sannolikt är det att jag smittats vid otroheten och symtomen visar sig först nu två år senare?
Min fru har sedan dess varit gravid och öven i örigt varit hos gynekolog. Om jag varit smittad utan sympton - hur sannolikt är det att den smittan inte upptäkts tidigare hos min fru. Kan hon ha undgått smittan under lång tid? (vi har haft sex regelbundet). Tas klamydiatester regelmässigt vid graviditeter och vid gynbesök?
Den obehagliga känsla jag har är att jag faktiskt smittats av min fru - vilket betyder att hon varit otrogen. Jag har haft en intuitiv känsla av att allt inte stått rätt till, men har inga konkreta bevis.
Men innan jag testar mig och väcker saken vill jag ha goda kunskaper om risken för att det är min otrohet som är boven i dramat. Som jag ser det ligger den så lång tillbaka att den sannolik inte är orsaken, och då vill jag om möjligt undvika att dra upp sådan gammal skit.
Tacksam för svar som bygger på kunskap, inte på gissningar eller fördömanden av min otrohet. Jag har redan hunnit ångra den ett stort antal gånger...