• Anonym

Klamydia - behöver kunskap

Jag vänder mig i första hand till er som faktiskt kan något om saken. - läkare, sjuksköterskor, barnmorskor eller annars har erfarenhet.

Jag har diffussa symtom som kan vara klamydia. Det finns två tänkbara smittvägar. Min fru. Eller en kvinna jag hade sex med för ca två år sedan (otrohetsaffär).

Jag undrar - hur sannolikt är det att jag smittats vid otroheten och symtomen visar sig först nu två år senare?

Min fru har sedan dess varit gravid och öven i örigt varit hos gynekolog. Om jag varit smittad utan sympton - hur sannolikt är det att den smittan inte upptäkts tidigare hos min fru. Kan hon ha undgått smittan under lång tid? (vi har haft sex regelbundet). Tas klamydiatester regelmässigt vid graviditeter och vid gynbesök?

Den obehagliga känsla jag har är att jag faktiskt smittats av min fru - vilket betyder att hon varit otrogen. Jag har haft en intuitiv känsla av att allt inte stått rätt till, men har inga konkreta bevis.

Men innan jag testar mig och väcker saken vill jag ha goda kunskaper om risken för att det är min otrohet som är boven i dramat. Som jag ser det ligger den så lång tillbaka att den sannolik inte är orsaken, och då vill jag om möjligt undvika att dra upp sådan gammal skit.

Tacksam för svar som bygger på kunskap, inte på gissningar eller fördömanden av min otrohet. Jag har redan hunnit ångra den ett stort antal gånger...

• Svar på tråden Klamydia - behöver kunskap
  • Pysselgalningen

"Tas klamydiatester regelmässigt vid graviditeter och vid gynbesök?"

Vid graviditeter JA! En klamydiainfektion hos mamman under graviditeten kan ge väldigt olyckliga konsekvenser.

• Anonym

Tas testet under graviditeten i början eller slutet av graviditeten? Om min fru inte var smittad vid graviditeten - kan jag också utgå från att jag inte bar på infektionen då?

Är så fallet betyder det att jag inte smittades vid otroheten för två år sedan, utan efter graviditeten. Det betyder att jag fått smittan av min fru.

• Anonym (smittad)

jag och min sambo hade klamydia när vi testade oss efter vi varit tillsammans i ca ett år, båda var smittade och ingen hade märkt det, inga symtom alls...
    så det finns ju en risk att du varit smittad sen du var med den andra kvinnan men att symtomen kommer nu...

• Pysselgalningen

Testet tas i början av grav. vanligen vid inskrivningen då alla andra prover tas.

• Anonym

Det faktiskt vara så att hon inte är mottaglig för smittan. Eller att det är den där lömska versionen som inte märks på flera år och INTE slår positivt på de vanliga testerna.

Läste om den sortens klamydia för några månader sen.

• Anonym (...)

Vad har du för symtom eftersom du funderar på detta nu?

• Anonym

Har upptäckt någon form av flytning och irritaton på ollonet under förhuden + att jag har en difuss känsla av ömhet i pungen, ev bitestikeln. Dock ingen sveda när jag kissar, än. Det är inte säkert jag har sjukdomen, men jag är orolig och rejält fundersam på hur det i så fall har gått till.

• Anonym (747)

Anonym skrev 2009-02-19 09:07:22 följande:

Har upptäckt någon form av flytning och irritaton på ollonet under förhuden + att jag har en difuss känsla av ömhet i pungen, ev bitestikeln. Dock ingen sveda när jag kissar, än. Det är inte säkert jag har sjukdomen, men jag är orolig och rejält fundersam på hur det i så fall har gått till.
    Det är inte svamp då? Det kan yttra sig skumt på killar.
  • Anonym

Jag kan inte veta vad det är, utan måste naturligtvis testa mig. Med det följer smittspårning, och en ganska uppslitande disksussion med min fru. Vill innan jag gör det skaffa mig så mycket kunskap som möjligt - är det sannolikt att otrohetsaffären är orsaken eller inte? Hoppas fortfarande att någon som vet något om saken vill svara.

• Anonym

Svullna testiklar är definitivt ett symtom på klamydia hos män och även smärta i testiklarna. Det kan vara så att du blivit smittad av en muterad bakteriestam och därför kan testet visa negativt både hos dig och din fru.
    Symtom KAN uppkomma men det är minst lika vanligt att symtom inte uppkommer, det är därför som så många går med klamydia helt ovetandes.
    Klamydia smittar inte vid offentliga toaletter men vid samlag är det extremt smittsamt, mer smittsamt än HIV. Det är så krasst att man nästan kan säga att klamydia smittar till 100% om du har haft sex regelbundet med din fru.

Svar på tråden Klamydia - behöver kunskap