• teddyn

Folacin?

Hejsan!
    Jag har ätit folacin förut men då skulle jag även ta andra medeciner men denna gång ska vi nu när vi ska göra ett FET inte ta medeciner utan bara ta folacin och sedan ringa när jag får ägglossning. Då till min fråga:
    Vad är det för "jobb" folacin gör?
    Varför ska man behöva ta den?
    Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Folacin?
  • Angla

Folacin är recepbelagd folsyra dvs det kan bidra positivt framför allt om du blir gravid så är det bra för att det minskar risken att barnet får ryggmärgsbråck.

• Peki

Folsyra hjälper mot ryggmärgsbrock hos fostret men gör det inte lättare att bli gravid.

Folacin ger man franför allt då det finns ökad risk för ryggmärgsbrock eller ökade misstankar. I mitt fall får jag det för att jag äter en annan medicin som ökar risken. I andra fall räcker det med den vanliga receptfria tabletten.

Anlednignen till att Folacin är receptbelagt är att en stor dos av folsyra ökar risken för enäggstvillingar som ju den mest riskfyllda formen av tvillinggraviditet. Jag antar att det finns något i ditt fall som gör att läkarna misstänker en förhöjd risk för anhnars brukar de vara lite restriktiva.

• Angla

jag har fått det efter mitt MF som ju kan bero på sånt.....bla bla

• ÄngelBängel

I samband med FET har Folacinet visst en ökad chans för graviditet men jag vet inte riktigt hur... Jag fick ta Folacin i samband med våra FET och när vi lyckades fick jag fortsätta halva graviditeten.

• Peki

ÄngelBängel: Intressant. Undrar varför det skulle vara extra bra då?

Jag antar att de ger Folacin efter man haft MF. Ryggmärgsbrock skulle ju kunna vara orsaken och så får man det för säkerhets skull.

Har för mig att någon klinik ger alla Folacin som standard vid IVF/ICSI men det är bara en känsla jag har. Jag kanske är helt ute och cyklar...

• teddyn

Hejsan!
    Tusen tack för era svar.
    Jag har alltid fått tagit folacin. Jag vet inte varför för det är ju inget "fel" på oss.

Läste på burken och där står det att Folacin ges vid folsyrabrist eller vid risk för folsyrabrist.
    Men nu ska jag inte ta någon medecin så nu fattar jag inte varför. Och min läkare sa inget om att det är för att jag har fått MF. Jag ska bara börja med dem när jag får mens och ta en om dagen sedan ska jag använda ägglossningsstickor och tala om när jag har ägglossning och då ska här föras in ett fryst ägg. Vad är det nu den här" behandlingen "heter om ni nu fattar vad jag beskriver. Ostimulerat? kan det va rätt? äh jag vet inte men det ska iallafall bli så naturligt som möjligt utan medecin.

Oerhört tacksam för svar

• teddyn

Tackar!!!!

Det var super snällt.

• Babe

Jag har tatt Folacin sedan starten på IVFen, dvs ngr v innan behandlingen, under tiden och även mellan behandlingarna. Vår klinik ger dem som rutin, som komplement och för att det är bra för bebban, som Angla mm skriver. Det var nya rön för mig att det du skriver Peki, att höga doser kan öka tvillingfödseln! Vet du om var jag kan hitta mer info? Hur höga doser handlar det om? Ooops, och jag som kombinerat det med MittValKvinna(halvdagsdos), vilket var OK från kliniken...
    Hoppas du fått svar på din fråga från alla ovan =)
    Babe

• teddyn

Hejsan!

Jo, jag tackar och bockar så hemskt mycket. Det här har givet mig otroligt mycket. Ni är så hemskt snälla som hjälper att svara på frågor.

• Peki

Teddyn: Det är ju det som är så bra med FL tycker jag

Babe: Jag skrev ett långt svar som jag lyckades klicka bort... suck... jag gör ett nytt försök

Att Folacin ökar risken för enäggstvillingar det argument som används tillvarför vi inte berikar livsmedel, t ex mjöl med folsyra i Sverige som man gör i en del andra länder. I stället bör alla kvinnor i fertil ålder äta folsyretillskott i tablettform, t ex som MittVal Kvinna. Hur stor riken är vet jag inte.
    Det borde gå att hitta en hel del info på nätet om du söker på 'folsyra' och 'tvillingar' t ex.

Att du kombinerat MittVal Kvinna med Folacin gör varken till eller från tror jag. Folacin innehåller 5 mg folsyra och de andra tabletterna innehåller 0,4 mg folsyra och redan Folacinet ger en "överdos" så lite exra spelar nog ingen roll.

Det vore intressant att höra varför vissa kliniker har Folacin som standard när det inte är så på alla ställen... det måste ju finnas något skäl.

Svar på tråden Folacin?