• Thinner

Vi som är gravida & har myom.

Här kan vi prata som har myom under graviditet.
    Alla är välkomna
    Vore skönt att veta att man inte är ensam.
    Hade myom med mitt första barn, väntar min 2:a och har myom igen.

Man Lär Sig Leva Med Sig Själv...
  • Svar på tråden Vi som är gravida & har myom.
  • Tösabiten

Det är lite glest av trådar om myom här på fl, så det har känts lite ensamt faktiskt .
    Jag väntar mitt första barn. Är i v15 och mitt växande myom är just nu 8.5 cm i diameter. Jag går på spec mvc för att mäta.

• Bispan

Jag fick reda på vid rutinultraljudet att jag har iaf ett myom. Det såg ganska stort ut om man jämförde med barnet, tyckte jag. BM som gjorde ultraljudet sa dock att det inte spelade någon som helst roll för graviditeten.

• MissGirlie81

Hej!
    Jag är inte gravid nu, fick min efterlängtade lille son i juli 08, men jag hade 3myom som spökade under min graviditet.. Fy va jobbigt det var!
    Thinner, hur snabbt kände du av myomet i andra graviditeten? Samma som första? Jag hade ju hoppats på fler barn i framtiden men gruvar mej för myomen.. Hade riktigt ont periodvis, hade 2 perioder då jag inte kunde sova eller nåt på 8dagar vardera för det värkte så.. Den största var ca 10cm.. Enda fördelen med myomen var att jag fick några extra UL.
    Jag lider med er! Skönt att det avtar då bebben äntligen är ute=) Bara att bita ihop!

• Umeåförälder09

På vilket sätt har ni haft ont av era myom?
    Jag har tydligen ett myom, som ska vara helt ofarligt!
    `(Enligt läkaren är det helt ofarligt så länge det inte sitter ivägen för födelsekanalen) Men jag har väldigt ont periodvis, de säger att det är bäckenet, men ibland känns det som om det är någon muskel som bränner/svider/ömmar och låser sig..
    Tänker att det kanske är myomet??

• Tösabiten

Umeåförälder09 skrev 2009-02-23 21:25:56 följande:

På vilket sätt har ni haft ont av era myom? Jag har tydligen ett myom, som ska vara helt ofarligt! `(Enligt läkaren är det helt ofarligt så länge det inte sitter ivägen för födelsekanalen) Men jag har väldigt ont periodvis, de säger att det är bäckenet, men ibland känns det som om det är någon muskel som bränner/svider/ömmar och låser sig.. Tänker att det kanske är myomet??
    Jag är bara i v16, men har haft ont i flera dygn i sträck periodvis. Börjar med en plötlig kramp och sen har jag jätteont nere i magen. Gör ont när jag går och sticker som en kniv nere i magen när jag försöker göra nr2 på toan .
    Mitt myom sitter längst nere på livmodern så flyttar det inte sig uppåt så blir det kejsarsnitt...
  • LBochDS

Hej tjejer! gravid i v27 -2 myomer & foglossning- det inte kul just nu...klarar ni av vardagen? jobbar ni? Jag jobbar heltid men har börjat fundera på att ge upp & sjukskriva mig!!! :( har ni gjort det?

• Tösabiten
    LBochDS skrev 2009-03-05 20:26:13 följande:
    Hej tjejer! gravid i v27 -2 myomer & foglossning- det inte kul just nu...klarar ni av vardagen? jobbar ni? Jag jobbar heltid men har börjat fundera på att ge upp & sjukskriva mig!!! :( har ni gjort det?
    Trist att du åkt på foglossning också Jag har inte känt av mitt myom sista veckan. Ska till spec mvc på tis och kolla hur mycket det växt. Jag jobbar heltid och hoppas att kunna jobba tills iaf en månad innan bf eftersom jag är mitt uppe i ett stort projekt som ingen kan ta över...
  • 31okt

Hej på er!
    De har upptäckt att jag har både myom och cysta. De trodde först det var blindtarmen... Efter att jag legat inne på sjukhus för detta och de hittade orsaken till min smärta, så har jag inte haft ont. Ska på återbesök för att kolla upp dem om 2 veckor.

Läkarna sa till mig att jag kunde få ont periodvis under graviditeten. Hur har det varit för er? Har ni ont konstant eller bara ibland? Växer ert myom mycket? Vad har de sagt om behandling etc. till er? Kan man behandla myom under en graviditet?

Kram

• Thinner

Jag känner av mitt myom emellanåt denna gången.

Med sonen fick jag akuta magsmärtor först i vecka 20.

Denna gången ska jag gå på UL varje månad från vecka 22 för att kontrollera myomet och om det kan innbära problem vid förlossningen(om det nu inte blir snitt).

• Tösabiten

De två kvinnoläkare jag träffat har sagt att man inte brukar ha ont av myom!? Jag VET ju att det är vid myomet jag haft ont periodvis. Känns lite surt att de inte tror det är myomet som ger smärtan. Har jag haft maximal otur som träffat två läkare utan större erfarenhet av myom eller är det så ovanligt med stora smärtande myom?

• Thinner

Det är när blodtillförseln till myomen stryps och de blir nekrotiska som man får ont. Det har jag fått som info av min läkare.

• Tösabiten
    Thinner skrev 2009-03-06 20:25:07 följande:
    Det är när blodtillförseln till myomen stryps och de blir nekrotiska som man får ont. Det har jag fått som info av min läkare.
    Detta borde ju de läkare jag träffat veta om. Jag hoppas verkligen jag ska slippa bli besvärad av mitt myom resten av graviditeten
  • Tösabiten

Har varit och besiktat mitt myom idag hos spec mvc. Denna gången var jag ganska nere när jag gick därifrån. Han skrämde upp mig rejält . Myomet hade bara växt 0,5 cm, men däremot sa han att det fanns risk för missfall fortfarande eftersom barnet kanske inte får plats. Har mitt myom på utsidan så det bör egentligen gå bra, men han sa så här idag iaf. Han sa även att det med största säkerhet blir kejsarsnitt och ingen vaginal förlossning eftersom myomet sitter för "utgången". Denna gången frågade han ut mig ang att jag hade haft ont och frågade noga om jag hade besvär just nu och vad jag jobbade med. Han hade tänkt sjukskriva mig om jag inte haft mitt stillasittande arbete. Jag skulle kontakta min barnmorska direkt om jag fick ont igen sa han, så skulle jag få komma tidigare på återbesök till läkaren igen.
    Blev mycket förvånad pga dagens information. Förra gången jag träffade samma läkare så verkade han inte ta mitt myom med så stort allvar...

• Skruttefia

Hej!

Är gravid med andra barnet och vid rutinUL upptäcktes ett myom om ca 4*5 cm som sitter på insidan av livmodern. Det ser ut som en stor och fet istapp som växer inåt mot bebisen. Hade aldrig hört talas om myom innan och blev förstås orolig

Jag får nytt UL i v32 för att följa upp hur myomet har utvecklats och hur det sitter. Har fått besked om att det ev kan bli tal om planerat snitt. Min BM har också sagt att hon är observant på SF-måttets utveckling - om det avviker uppåt blir det direkt ett UL för att kolla myomet. Hon sa också att jag måste säga till om jag har ont i samband med myomet för då vill de också kontrollera extra hur det ser ut.

Jag har lite dålig koll på VAR mitt myom sitter men det slår mig att jag emellanåt har haft riktigt ont i magtrakten några gånger precis som Tösabiten beskriver... Ska berätta det vid nästa BM-beök.

Tösabiten skrev 2009-02-23 21:40:39 följande:
    Umeåförälder09 skrev 2009-02-23 21:25:56 följande: Jag är bara i v16, men har haft ont i flera dygn i sträck periodvis. Börjar med en plötlig kramp och sen har jag jätteont nere i magen. Gör ont när jag går och sticker som en kniv nere i magen när jag försöker göra nr2 på toan .Mitt myom sitter längst nere på livmodern så flyttar det inte sig uppåt så blir det kejsarsnitt...
    Mamma til A 060121 & BF 090606
  • Lineli

Hej!
    Jag har också myom, tre stycken. Två är små, så dem verkar läkarna inte fästa någon större vikt vid. Men ett är knappt nio cm och lågt placerat, så risken är stor att det blir snitt om det inte flyttar på sig. Jag skulle gärna vilja föda vaginalt så jag hoppas att det följer med livmodern upp när den växer.

Jag har i alla fall haft tur och inte haft ont av myomen. Ska till spec mvc i v 20 för en ny bedömning. Jag är i v 16 nu.

Den information jag fått av min läkare är att myom inte brukar innebära problem för barnet. I mitt fall sitter myomen på utsidan. Jag hoppas att det stämmer, men det är klart att man oroar sig ändå!

• Mulle Meck

Hej!

Jag är inte gravid nu men fick mitt tredje barn i maj-08. Har haft myom innan som var borta när jag blev gravid. Men fick tillbaka dom när jag blev gravid och dom växte sig allt större fram till vecka 20. Det såg ut som bebis hade en skön huvudkudde att vila på. Till mig sa dom att tillväxten brukar avta efter vecka 20 och det stämde ju på mig. Allt gick bra och jag blev normalförlöst och idag är bebis snart 10 månader och inte ett myom i sikte. Lycka till allesammans.

• Skruttefia

Tack för din historia, Mulle Meck! Jag har också hört att de oftast växer på sig fram till  v20 och sedan stannar upp. Skönt att höra att allt gick bra för dig {#lang_emotions_sunny}

Mamma til A 060121 & BF 090606
  • teeta

Hej!

Nu var det ju ett tag sedan någon skrev i den här tråden. Jag startade en ny tråd innan jag hittade den här.
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m43411248.html

Jag är gravid i vecka 20 och gjorde RUL i onsdags. Då var det inget tal om något myom. Samma kväll började jag känna av smärta i äggledartrakten på höger sida, ungefär som vid ägglossning eller mens. Tidigare har jag haft lite växtvärk men inget jag har lidit av direkt. När smärtan inte avtog utan ökade de senare dagarna sökte jag upp gynakuten där det gjordes en grundlig undersökning.
    Jag berättade att jag när jag sedan v 12 ungefär känner en hård boll, som en golfboll ungefär, i trakten kring naveln men att jag har trott att det är något som är normalt under grav. När jag har varit uppe ett tag har den flyttat sig ner en bit på höger sida. Läkaren gjorde både VUL och vanligt UL. Visst kunde han se och känna något och förmodade att det var myom (jag hade aldrig hört talas om det tidigare). Läkaren berättade också, liksomThinner (#11) säger, att smärtan uppstår när blodtillförselns stryps och det blir syrebrist i myomet. Då dör vävnad.

Eftersom jag hade ökat infektionsvärde fick jag också antibiotika. Någon annan som har haft ökat infektionsvärde i samband med myom?

Smärtorna har inte direkt minskat under dygnet som gått utan nu tycker jag att jag har ont i hela buken, inte bara på höger sida. Klart jag funderar på om det kan vara blindtarmen men det borde han ju konstaterat i såfall. Jag har ingen feber.
    Ni som har haft smärtor i samband med myom. Hur intensiva har de varit och hur länge har de hållit i sig.
    Jag ska tack och lov till barnmorskan i morgon så att jag kan få tala med henne om det här.
    Hoppas innerligt att det inte kommer att hålla i sig resten av grav.
    Ska till ultraljudsläkare nästa måndag också för en utförligare undersökning.

Svar på tråden Vi som är gravida & har myom.