-
-
-
Svar på tråden Husägare, vad har ni för elförbrukning per månad nu i vintertid?
-
förra räkningen låg på 2900, har bara direkt el å bor i en villa från 20-talet på ca 125kvadrat.
-
Vi höll på att ramla omkull när vi såg hur mycket vi hade gjort av med enligt vattenfall. över 2800 kwh, det har vi aldrig gjort av med sen vi flyttade hit och vi har inte använt mer än vanligt. Förra året i december hade vi 1600 kwh och då hade vi lika mycket igång som vi har haft nu.
Men enligt vattenfall är detta normalt. I november månad hade vi 1500 kwh, men dom tyckte det var normalt att gå från 1500 kwh ena månaden upp till 2800 kwh nästa månad. Svaret vi fick var att i december brukar det ju gå åt lite mer el. och då har vi bytt ut vitvaror så att det skulle bli lite billigare (och att dessa har gått sönder).
Men nu mäter vi förbrukningen varje dag så ska min man ringa till vattenfall i morgon och prata med dom. -
Fick en jättehög elräkning denna månad, 3500 tror jag det var. Suck, vet inte vad som hänt, så det måste vi kolla upp. Brukar ligga minst en tusenlapp mindre än det, och har inte haft mer värme på än vanligt.
-
Ni har det som oss då. Min man ska ringa vattenfall i morgon igen och prata med dom så dom får kolla upp det ordentligt.
Floria skrev 2009-02-19 14:18:45 följande:Fick en jättehög elräkning denna månad, 3500 tror jag det var. Suck, vet inte vad som hänt, så det måste vi kolla upp. Brukar ligga minst en tusenlapp mindre än det, och har inte haft mer värme på än vanligt. -
när man läser vad ni förbrukar blir man ju arg när man vet vad ens egen ligger på, vi fick en kvartalsräkning på 3000 och då stämmer den inte enligt mätaren utan de saknas 1000kWh!!
Vi bodde (har nu flyttat) på 75m2 och använde ingen värme mer än eldning (som gick via elementen) och stängde av allt så inget stod på och använde inte mer lampor än nödvändigt o så HUR kan de då stämma??? -
Då förbrukade ni ungefär 1000 kwh i månaden då? Vi låg på i december månad 2800 kwh och vi brukar ligga på runt 1500 kwh har även varit nere på 700 kwh per månad.
Vad är det du blir arg för?
Men jag kan hålla med dig om att det är mycket för så litet. Vi har 120 kvm och pelletsbrännare som drar endel nu på vintern.
Anonym (meen *sur*) skrev 2009-02-19 14:23:51 följande:
när man läser vad ni förbrukar blir man ju arg när man vet vad ens egen ligger på, vi fick en kvartalsräkning på 3000 och då stämmer den inte enligt mätaren utan de saknas 1000kWh!!Vi bodde (har nu flyttat) på 75m2 och använde ingen värme mer än eldning (som gick via elementen) och stängde av allt så inget stod på och använde inte mer lampor än nödvändigt o så HUR kan de då stämma??? -
man blir ju lite så eftersom man är så noga med och stänga av allt och så och jämför man vad vi betalt innan så har vi använt ca 500kWh i mån!? undrar lite hur de kan ha stigit så mkt fast vi inte använder värmen via el?? men som sagt vi har flyttat nu men man undrar ju ändå, vi har ju fortfarande den sista räkningen som ska komma så.
-
Det verkar vara fler som har samma problem som vi har. Att man har inte använt mer elsaker än man brukar och ändå har kwh stuckit iväg som bara denn.
Anonym (meen *sur*) skrev 2009-02-19 14:34:45 följande:
man blir ju lite så eftersom man är så noga med och stänga av allt och så och jämför man vad vi betalt innan så har vi använt ca 500kWh i mån!? undrar lite hur de kan ha stigit så mkt fast vi inte använder värmen via el?? men som sagt vi har flyttat nu men man undrar ju ändå, vi har ju fortfarande den sista räkningen som ska komma så. -
Vi har frånluftvärmepump, bor i helt nybyggt radhus med golvvärme,vi har vattenburen el 96 kvadrat, vi betalar ca 2700!! tycker jag e jättedyrt
Eller är det så dyrt? Nån som vet?
Kan pumpen vara felinställd? -
Kostnaden har inte så mycket med saken att göra igentligen. Man kan aldrig jämföra priset från månad till månad eller år till år eftersom att det förrändras, men kwh kan man kolla på. Våran räkning för den här månaden ligger på 3200 plus nätavgiften på över 900 kr och vi bor i ett hus på 120 kvm med pelletsbrännare som är nyinstallerad.
Anonym skrev 2009-02-19 14:40:38 följande:Vi har frånluftvärmepump, bor i helt nybyggt radhus med golvvärme,vi har vattenburen el 96 kvadrat, vi betalar ca 2700!! tycker jag e jättedyrt Eller är det så dyrt? Nån som vet?Kan pumpen vara felinställd?