Inlägg från: lillaemme |Visa alla inlägg
  • lillaemme

älvsbyhus..bra /dåligt?!

Nån som har byggt hus därifrån el kanske känner nån..

Är dom nöjda??

• Svar på tråden älvsbyhus..bra /dåligt?!
  • lillaemme

hmm..ja vi ska till älsvbyhus på onsdag på möte!

ja vi får la se, har en sambo som är ganska händig så man kanske kan göra lite själv!

Tack för svar..

• lillaemme

Jezz skrev 2009-02-19 14:09:55 följande:

JAg känner å andra sidan många som är mycket nöjda med sina älvsbyhus så det varierar nog ganska mycket. var i vårt avlånga land vill ni bygga?
    i alingsås!
  • lillaemme

Carisma95 skrev 2009-02-19 20:00:12 följande:

Där bor ju jag! Världen är liten. (Vi byggde med Hjältevadshus kanske jag kan tillägga).
    aha okaj..=) skoj..men hjältevadshus e ganska dyra va?
  • lillaemme

anmara skrev 2009-02-23 10:05:04 följande:

Vad jag inte förstår mig på är planlösningen, gäller i för sig inte bara älvsbyhus, utan de flesta andra hus lika så. Varför i helskotta ska tvättstugeingången alltid vara från köket? Det är väl inte i köket man tar av sig och byter om? Varför i herrans namn måste man släpa smutstvätt och rentvätt genom hela huset och nästan utan undantag genom köket av alla ställen istället för att ha en planlösning där tvättstugan är i närheten av badrum och sovrum. Varför???Skulle jag bygga hus skulle jag behöva rita ett eget tror jag...
    tror du inte att de e så att man använder tvättstugen som grovingång..varav därför dom har gjort de så..=)
    Vi hade ett hus med en superbra planlösning, lite därför man fastnade för älvsbyhus..=)

Supertack för alla svar..nu vet man lite mer om vad man kan fråga osv på onsdag när vi ska dit på möte!
  • lillaemme

Vi hade ett hus med en superbra planlösning, lite därför man fastnade för älvsbyhus..=)

menade givetvis att vi hittade ett hus med superbra planlösning!=)

• lillaemme

ixupi skrev 2009-02-23 10:25:57 följande:

lillaemme skrev 2009-02-23 10:20:12 följande:
    Just därför är det så oförståeligt med tvättstuga nära köket (jag stör mig också på det), inte är det köket jag vill gå igenom med svettiga kläder på väg till duschen när jag varit ute i skogen eller dylikt en hel dag. Bästa placering för tvättstuga torde vara i hallen nära ett badrum.
    tur smaken e som baken..för mej stör de inte alls..=)
  • lillaemme

Moyo skrev 2009-02-23 11:53:16 följande:

lillaemme: Vilken modell tittar ni på? *nyfiken*Jag tyckte placeringen av tvättstugan var bra, sköter liksom allt hushållsgöra i den delen av huset och det är inga problem att tvätta sent på kvällen. Men jag jämför med hur vi hade det i förut såklart, med tvättstuga i källaren och sovrum/badrum på andra våningen...
    ne de e sant.! vi har kollat på frode..för vi gillar deras planlösning! hade passat bra på våran tomt..men så funderar vi på om vi ska ta me övervåning å då blir se sleipner isåfall..men de de ju såå svårt detta!! =)
    Va har ni för hus?
  • lillaemme

Moyo skrev 2009-02-23 12:11:54 följande:

Vi har ett Torgrim.
    aha de e fint oxå..alla e fina..haha..har ni gjort mycke tillval eller har ni mycket standard?
  • lillaemme

Moyo skrev 2009-02-23 13:07:03 följande:

lillaemme skrev 2009-02-23 12:37:54 följande:
    Vi gjorde ett antal tillval, minns inte vad det gick på riktigt. Pivot-fönster, förberett för dusch på övervåningen, golvvärme i badrummet, spårfrästa luckor i köket, spegeldörrar, takkupa, "sandat" tak och fönsterlampsuttag bl.a.
    aha okaj..=) trodde inte att man kunde få golvvärme.. har ni tyckt det vart jobbigt med den "omtalade" grunden..har ni haft fukt?
  • lillaemme

Susanne905 skrev 2009-02-23 13:17:57 följande:

Golvvärme kan man idag få i alla hus sedan handlar det om huruvida den är vattenburen eller om det är elslingor.
    aha oki..=) tack för svar!
  • lillaemme

Moyo skrev 2009-02-23 13:24:54 följande:

När vi byggde (2½ år sedan) kunde man välja till golvvärme i badrummet, men den är endast utformad för originalbadrummet med plastmatta. Ska man klinkra krävs en annan variant som man måste ombesörja själv.Krypgrunden har inte varit något problem alls för oss. Man har som tidigare nämnts en avfuktare under huset som sköter sig själv, man har en fuktmätare som man kan läsa av i tvättstugan så man vet hur det står till "down under". Min man krälar ner och tittar till den någon gång ibland och det ser bara bra ut.Jag hade hellre, i ärlighetens namn, byggt på platta på mark, men då hade vi inte haft råd med hus, punkt.
    ne de e ju en viss prisskillnad..tyvärr!
  • lillaemme

kottungen skrev 2009-02-24 13:28:48 följande:

Vi ska nog bygga ett Älvsbyhus, ska i alla fall träffa en säljare på söndag. Jättespännande och kul att få bygga sitt eget hus. Vi funderar på Tyr och jag tror att den planlösningen passar oss riktigt bra. Tråkigt bara att höra att det är så många som inte är nöjda med sina Älvsbyhus men med tanke på att dom är en av dom största tillverkarna så är det väl inte så konstigt att några får problem. Borde ju hända alla tillverkare nångång.
    ne de e ju sant iof! å när de väl dyker upp ngt så blir de jättestort! =)vi skall träffa säljare imorrn! de ska bli såå spännande..
Svar på tråden älvsbyhus..bra /dåligt?!