Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95

älvsbyhus..bra /dåligt?!

Ja, jag känner ett par. De är nöjda. Men de valde bort mycket och gjorde det själva istället.

Som svar på din rubrik:
    Det är ett prisvärt hus, om man inte har krav på så hög standard (t.ex. kakel/klinkers, parkett osv).

Vill man ha det, så tycker jag man ska kolla på andra hustillverkare. De kanske ligger lite högre i pris, men då ingår det i grundpriset och kanske blir billigare i längden.

vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • Carisma95
    lillaemme skrev 2009-02-19 19:21:41 följande:
    Jezz skrev 2009-02-19 14:09:55 följande: i alingsås!
    Där bor ju jag!
    Världen är liten.
    (Vi byggde med Hjältevadshus kanske jag kan tillägga).
  • Carisma95
    lillaemme skrev 2009-02-19 20:27:57 följande:
    Carisma95 skrev 2009-02-19 20:00:12 följande: aha okaj..=) skoj..men hjältevadshus e ganska dyra va?
    Nja, de har stigit i pris sen vi köpte (har jag hört).
    Vi gav 1.181.000 för ett 1 1/2 plans med oinredd övervåning. Det är 4 år sen.

Men jag tycker de har högre standard än ä-hus.
  • Carisma95
    Susanne905 skrev 2009-02-20 08:41:15 följande:
    Såg när våra grannar byggde sitt Älvsbyhus och det är inget jag någonsin skulle ha valt. Plast under takpannorna, krypgrund utan golvvärme, standardpanel (som ser väldigt tråkig ut och ingen snickarglädje), dessutom sämre isolerat och plastmatta i våtrum som standard. Man får vad man betalar för när det gäller husbyggen. Tyvärr är det så. Många andra tillverkare har budgetserier som håller mycket bättre standard.
    Sämre isolerat, jämfört med VAD?
  • Carisma95

Ok, jag har iofs hört att älvsbyhus har BRA isolering, eftersom de bygger så mycket som det gör i norrland och finland?
    Hur mycket (lite) isolering har de, vet du det...?

• Carisma95
    Susanne905 skrev 2009-02-20 09:54:53 följande:
    Med tanke på att jag spenderat extremt många tillar på byggahus forum inför vårt husbygge så var detta en uppfattning jag då fick, men har tyvärr inte verifierat dessa uppgifter.
  • Carisma95
    SyrranS skrev 2009-02-20 11:18:10 följande:
    Sen är allt vad du gör det till. Vi lade egna parkettgolv, kaklade, klinkrade etc etc. Men i slutändan blir det ju då lika dyrt som att bygga med en tillverkare som erbjuder allt detta som standard.
    Precis. Så varför väljer man då ä-hus och inte ett lite dyrare hus, så man SLIPPER göra det själv?
  • Carisma95
    SyrranS skrev 2009-02-20 11:35:05 följande:
    Carisma - fast är man händig slipper man ju undan kostnaden för att nån snickare ska göra det, så på så vis kan det bli rimligare.EKJ76: Ähus har inte isolerade innerväggar så vi satte extra gipsskivor, fungerar bra!
    Fast då hade jag hellre byggt lösvirke.
    Men det kanske är en smaksak.
  • Carisma95
    1 och 1 är 3 skrev 2009-02-22 17:29:07 följande:
    Välisolerat kan ju diskuteras... Vi har lika mycka isolering i våra garageväggar som ni har i ert hus... Men de e ju efter tycke och smak Å ja, vi betalar betydligt mer för vårt...
    Om den isolering ä-hus har räcker för att huset ska bli energisnålt OCH hålla värmen bra, varför använda så himla mycket mer...?
    För mycket isolering kan göra husen för täta istället.
  • Carisma95

Moyo:
    Det är inte Ä-hus själva som handhåller lånen. Hustillverkare brukar ha "bra" avtal med utvalda banker. Hjältevadshus hade t.ex. extra förmånlig med SEB.

• Carisma95
    EKJ76 skrev 2009-02-23 19:09:48 följande:
    Det är förmodligen ett extremfall (och de flesta felen är dessutom åtgärdade enligt listan längst ner). Att det snöar in har jag dock läst på fler håll, enligt Älvsbyhus ska man tydligen upp på vinden och sopa efter varje snöoväder.
    Det är säkert ett extremfall.
    Men även om det normala bara är 1/3 av detta, så är det inte alls bra..!
Svar på tråden älvsbyhus..bra /dåligt?!