Inlägg från: Moyo |Visa alla inlägg
  • Moyo

älvsbyhus..bra /dåligt?!

Vi är jättenöjda med vårt Ä-hus (mindre nöjda med deras service efter huset stod klart men men...).

Vi ville ha eget hus _och_ råd att leva på vår ekonomi som den såg ut då. Vi hittade en Ä-hus-modell som passade oss och ekonomin gick ihop så då blev det det. Ä-hus hade _väldigt_ fördelaktiga lån när vi byggde, tyvärr ändrades det sen. Sedan det faktum att vi bara hade dubbla boendekostnader i en månad var riktigt bra!

Det jag säger till alla som funderar på Ä-hus är att man måste köpa i stort sett hela konceptet för att det ska löna sig.
    Okej om man vill kakla/klinkra badrummet eller lägga in parkett eller whatever, men med många ändringar kanske det skulle vara lika bra att välja nåt annat.

• Moyo

Okej, jag kanske uttryckte mig klantigt. Vad jag menade var att deras avtal med Swedbank var mycket fördelaktigt när vi byggde, men inte lika bra numera.

• Moyo

lillaemme: Vilken modell tittar ni på? *nyfiken*

Jag tyckte placeringen av tvättstugan var bra, sköter liksom allt hushållsgöra i den delen av huset och det är inga problem att tvätta sent på kvällen. Men jag jämför med hur vi hade det i förut såklart, med tvättstuga i källaren och sovrum/badrum på andra våningen...

• Moyo

Vi har ett Torgrim.

lillaemme skrev 2009-02-23 11:59:47 följande:
    Moyo skrev 2009-02-23 11:53:16 följande:
    ne de e sant.! vi har kollat på frode..för vi gillar deras planlösning! hade passat bra på våran tomt..men så funderar vi på om vi ska ta me övervåning å då blir se sleipner isåfall..men de de ju såå svårt detta!! =)Va har ni för hus?
  • Moyo

lillaemme skrev 2009-02-23 12:37:54 följande:

Moyo skrev 2009-02-23 12:11:54 följande:
    aha de e fint oxå..alla e fina..haha..har ni gjort mycke tillval eller har ni mycket standard?
    Vi gjorde ett antal tillval, minns inte vad det gick på riktigt. Pivot-fönster, förberett för dusch på övervåningen, golvvärme i badrummet, spårfrästa luckor i köket, spegeldörrar, takkupa, "sandat" tak och fönsterlampsuttag bl.a.
  • Moyo

När vi byggde (2½ år sedan) kunde man välja till golvvärme i badrummet, men den är endast utformad för originalbadrummet med plastmatta. Ska man klinkra krävs en annan variant som man måste ombesörja själv.

Krypgrunden har inte varit något problem alls för oss. Man har som tidigare nämnts en avfuktare under huset som sköter sig själv, man har en fuktmätare som man kan läsa av i tvättstugan så man vet hur det står till "down under". Min man krälar ner och tittar till den någon gång ibland och det ser bara bra ut.
    Jag hade hellre, i ärlighetens namn, byggt på platta på mark, men då hade vi inte haft råd med hus, punkt.

Svar på tråden älvsbyhus..bra /dåligt?!