• PetraD

vilken utbildning passar mig?

vill nog söka något inom kost och hälsa.
    får gärna vara på distans eller något nära att pendla (bor i nässjö kommun i småland)

har ni förslag på utbildningar inom det området?

har även lite tanken åt undersköterska eller personlig assistent eller behandlingsassistent

• Svar på tråden vilken utbildning passar mig?
  • Batseba

Hej Petra!

Kul att hitta dig här!!

Jag är lika vilsen som du just nu.
    Håller på att läsa upp mina betyg. Tanken var att läsa till ssk sen, men nu är jag osäker och vet inte vad jag vill. Dietist kanske?

Jag har jobbat som undersköterska i några år inom äldreomsorgen, men tröttnade på det så nu jobbar som personlig assistent och tycker det är ett toppen jobb, men jag känner att jag måste utvecklas och göra något annat.

• PetraD

hej!!!
    KUL att se dig också!!!
    inte lättaste heller eftersom min mammaledighet snart är slut så behöver nog snart bestämma mig. så svårt att veta vad man vill och vilka möjligheter det finns till jobb sen. har ju inte lust att utbilda sig något år och sen vara arbetslös..

har faktiskt också funderat på dietist. får kolla lite mer..äldreomsorgen är inget för mig. personlig assistent beror väl mycket på vart man hamnar
    var är du??

• Tecken

Utbilda dig inte till personlig assistent. Många brukare föredrar faktiskt PA utan utbildning, för då kan de forma dem så som de vill (och så får de en PA som verkligen är anpassad efter dem).

Fråga: Vilken typ av studier har du tänkt dig? Komvux, KY, högskola/uni?

• Batseba

Jag är anställd hos kooperativ Lotsen i Nässjö. Jag jobbar hos en enskild brukare i det privata hemmet.
    Oftast behövs ju ingen särskild utbildning (beror väl lite på vad man söker) men oftast är det personlig lämplighet de går efter, så är det iallafall med flera av min kollegor, de har ingen särskild utbildning.

Ja man vill ju gärna veta att det finns jobb sen när man är klar och man har ju ingen lust att ta massa studielån och få ett jobb med dålig lön.

• PetraD

ok. tack för det tipset

har mest haft tankarna på högskola/uni, sen KY, sen komvux. men det har egentligen ingen större betydelse. huvudsaken att utbildningen är bra

Tecken skrev 2009-02-19 13:43:48 följande:
    Utbilda dig inte till personlig assistent. Många brukare föredrar faktiskt PA utan utbildning, för då kan de forma dem så som de vill (och så får de en PA som verkligen är anpassad efter dem).Fråga: Vilken typ av studier har du tänkt dig? Komvux, KY, högskola/uni?
  • PetraD

okej
    jo, det är väl väldigt olika vad de söker
    finns ju de med väldigt skilda behov.
    precis; inget kul med en massa studielån och inte hitta något bra jobb

Batseba skrev 2009-02-19 13:53:13 följande:
    Jag är anställd hos kooperativ Lotsen i Nässjö. Jag jobbar hos en enskild brukare i det privata hemmet. Oftast behövs ju ingen särskild utbildning (beror väl lite på vad man söker) men oftast är det personlig lämplighet de går efter, så är det iallafall med flera av min kollegor, de har ingen särskild utbildning. Ja man vill ju gärna veta att det finns jobb sen när man är klar och man har ju ingen lust att ta massa studielån och få ett jobb med dålig lön.
  • PetraD

tack
    har kollat en del där, men finns ju så mycket
    skrev en del här för att få tips om vad andra har... men ska göra en närmare koll där också. nu när vet lite mer vad jag vill

Tecken skrev 2009-02-19 17:45:28 följande:
    För högskoleutbildningar på distans, kolla på www.studera.nu
Svar på tråden vilken utbildning passar mig?