• C A M

en fråga till er som födde i 36 fullgågna veckor

hej

känns som jag får bebis denna vecka vi får se...sonen kom 1vecka innan
    men känns som de e på g
    men nu till min undran: ni som födde vecka 36+0 till vecka 36+6
    fick era ligga i kuvös?neo? när fick ni åka hem?
    räknas det som prematur?
    ngn som var förkyld eller hade syskon som va hur gick det för er?

tacksam för alla svarGlad

• Svar på tråden en fråga till er som födde i 36 fullgågna veckor
  • mludvigs

Fick första barnet med akutsnitt i vecka 36+6 - var på ett UL när de såg att han var liten för tiden och hade dåliga hjärtljud.
    Så fort han kom ut så mådde han bra! _Vi åkte hem efter 3 dygn men hade det enbart varit för sonen så hade vi kunnat lämna BB tidigare - vi stannade för jag har njurproblem som behövdes kollas upp efter att barnet var fött.

Så ingen kuvös, ingen tid på neo eller så för oss!

• Champagne

Jag fick en dotter i v36+2. Hon var trött, fick gulsot och solade ett par dagar. Amningen fungerade inte så jag fick pumpa ur. Hon är 4,5 år nu och mår jättebra! Kärnfrisk!

Hoppas att din förlossning blir precis så som du vill att den ska vara! Lycka till!

• Thalis
    C A M skrev 2009-02-19 12:54:11 följande:
    hejkänns som jag får bebis denna vecka vi får se...sonen kom 1vecka innanmen känns som de e på gmen nu till min undran: ni som födde vecka 36+0 till vecka 36+6fick era ligga i kuvös?neo? när fick ni åka hem?räknas det som prematur?ngn som var förkyld eller hade syskon som va hur gick det för er?tacksam för alla svar
    Hej!
    Min son föddes i v.36+2 och han behövde ingen kuvös,vi låg på bb.
    Vi fick stanna kvar 3 dagar eftersom jag hade en högrisk graviditet .
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • keno

Födde mina tvillingar i 36+6.

Blev igångsatt, 1.an kom vaginalt, men katastofsnitt på 2.an. hon var livlös då hon kom ut, men de fick igång henne på en gång.

Prematur räknas man som innan 37+0, så de är prematura med en dag.Flört

2.an fick ligga på neo två dagar för att hålla värmen, annars inga fler komplikationer på dem.

Sen på BVC så tog det inte lång tid innan de fick komma på normalkurvan istället, då de gick upp och växte precis som de skulle.

Lycka till!!!

• Thalis

Glömde skriva att då lillen föddes var både strasystern och pappan sjuka. Men det gick kanon.
    Och sonen blir 1 år den 25/2

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Tezz3

Dottern föddes i vecka 36+0. Allt gick bra. Hon var lite gul och fick sola i 24 timmar efter en vecka.
    Eftersom jag hade GBS under graviditeten så fick vi stanna i 2 dagar annars hade vi fått åka hem direkt om vi hade velat.
    Storebror var hemma men åkte till sin pappa så vi fick landa lite hemma i några dagar.

• kissekatten

Min dotter föddes i vecka 36+4 med akutsnitt. Jag låg i respirator när hon föddes. Hon låg på neontalen i en vecka sen fick vi åka hem. Nu är hon 16 månader och mår hur bra som helst.

• C A M

tack alla ni  gulliga som svarade!

• Me baby

Hej!

Jag födde precis i v36, helt oväntat,.. dock var hon fixerade redan från v 29 och därefter hade jag tryck neråt ständigt, utan att de gjorde ont.. jag arbetade t om den dagen vattnet gick, tur de var på kvällen å inte på kontoret.. haha! Dock satte värkarna inte igång förrän på natten på KS (vi fick stanna kvar efter vi kommit in kl 20 för att invänta värkarbete annars skulle de sätta igång mig då allt vatten gått dagen efter).. småvärkar som avtog dagen efter så de satte igång mig med dropp, 3 h efter var hon född!..

Fullt frisk, 2470g 48 cm - stark fast så liten, en ängel som bara hade brått.. och skönt var de även för mamma som slapp de svullna sista veckorna. !

Vi låg inne 4 nätter på bb, vi fick åka tidigare hem om vi ville, men de var så trevligt och skönt att få käk fixat, service och prata med barnmorskorna, få råd och tips samt att amningen verkligen kom igång, att vi lilla familjen bara kunde vara.. Smilla koppmatades 4 dagar tills min mjölk verkligen rann till, de för att inte riskera mer viktnedgång. Aningen gul men behövde inte sola.

Lycka till!
    K&S

• diz

Vår son var väldigt trött och medtagen. Fick svår gulsot och solade i nästan 3 veckor. Låg 4 veckor på Neo. Sondmatades. Lärde sig aldrig att amma. Vägde dock 3535g och var 51cm lång. Undrar hur stor han hade blivit om jag gått hela tiden ut!

Svar på tråden en fråga till er som födde i 36 fullgågna veckor