Inlägg från: Hervor 1 |Visa alla inlägg
  • Hervor 1

Fejkbröst

Jag håller med TS. Tycker att det är tragiskt att skönhetsidealen är sådana idag att det som är eftersträvansvärt inte existerar i verkligheten. Tycker det är sorgligt att kvinnor (och män) inte kan acceptera och tycka om sina kroppar för hur de ser ut och att de är friska!

• Hervor 1
    MaryD skrev 2009-02-20 09:43:32 följande:
    Vad är det du menar inte "existerar i verklighten"?
    Silikonbröst exempelvis, de är ju i regel "snyggare" än naturliga bröst. Eller ja, mer symetriska och ofta rundare etc. Så ser ju ett par naturliga kvinnobröst sällan ut. Jag tycker att det är beklagligt att många kvinnor vill se ut på ett sätt som vanligen bara kirurgi kan ordna. Så.. jag hoppas du förstår hur jag menar, visst existerar de i verkligheten men inte utan ett besök hos farbror doktorn.
  • Hervor 1
    MaryD skrev 2009-02-20 11:39:17 följande:
    Fast långt ifrån alla (mig inkluderat) opererar tuttarna till något som inte går att uppnå utan op. Mina ser ut precis som "riktiga" bröst. Nåväl, detta kan diskuteras i oändlighet. Vi kan vara överens om att vi är oense Huvudsaken för mig, är att alla mår bra och är nöjda med sig själva
    Jo det är klart att många opererade kan ha ett naturligt utseende. Vad jag tycker är sorgligt är att människor har ouppnåeliga ideal (eller att det krävs operation då) och att man inte kan vara nöjd och stolt över sin kropp för att den är naturlig, frisk och stark. Jag som har en liten dotter tycker att detta är ännu mer upprörande nu än vad jag kanske tyckte för ett par år sedan. Om min dotter växte upp och inte var nöjd och trygg i sin egen kropp skulle jag bli oerhört ledsen å hennes vägnar och snarare satsa på samtalskontakt än operation.
  • Hervor 1
    MaryD skrev 2009-02-20 12:03:05 följande:
    Men nu vet jag inte om jag är unik i den frågan (har svårt att tro det)...men jag opererade mig inte för att jag mådde dåligt över min kropp (eller nånting annat). Jag gjorde det snarare för att jag "kände för det", det låter lite konstigt. Svårt att förklara...men det var alltså inte aktuellt att istället lägga pengarna på samtalskontakt för min del, eftersom det inte var nödvändigt. Vad jag menar är att människor som opererar sig (merparten av dem iaf) gör det säkert för att de mer eller mindre mår dåligt, medans det finns människor som gör det av andra anledningar.
    Jag har personligen ännu svårare att förstå det, hur man kan göra så med sin kropp bara för att man "känner för det". obegripligt och ett tragiskt exempel på vad vi idag för syn vi har på kvinnokroppen!
  • Hervor 1

Får väl förtydliga, jag menar inte att DU som person är tragisk, inte alls. Jag menar att vår tids skönhetsideal och fenomenet är tragiskt, inte den enskilda individen.

• Hervor 1

DreadHead skrev 2009-02-20 17:12:32 följande:

Jag opererade brösten för jag tyckte det var ballt att det gick att göra det. Jag töjde öronen för att jag tycker det är snyggt. Jag tovade ihop håret till dreads för att jag tycker det ser kul ut. Anledningarna till mina piercings, tatueringar, scarifikations och allt annat jag gjort är även det att jag tycker det är kul att det går att forma om kroppen lite som man vill. På listan över saker jag vill ha står även horn i pannan, implantat i amarna och ev. kluven tunga. Jag ser alltså ut som skit i mångas ögon, så då undrar jag hur man resonerar om man tror att jag opererade tuttarna för att försöka nå upp till ett allmänt rådande skönhetsideal....?
    Det finns alltid de som utgör ett undantag, självklart.
  • Hervor 1

Verkar som om ingen av de kvinnor i denna tråd som skönhetsopererat sig anser att det finns ett rådande ideal som definierar vad som är vackert i vår kultur? Att det påverkar människor och hur vi ser på skönhet.. Lustigt tycker jag.
    Är det ingen utav er som någonsin ställt er själva frågan VARFÖR tycker "vi" att kvinnor skall vara exempelvis utan kroppsbehåring, ha stora bröst eller varför det anses vackrare att vara blond/ljushyllt än mörk?

Reflekterar ni aldrig över sådant?

*Nu pratar jag generellt om västvärldens syn på kvinnlig skönhet, inte om den individuella smaken..*

• Hervor 1

gagge skrev 2009-02-24 20:09:50 följande:

Så det är ok enl. dig att operera sig då?!?! Det handlar fortfarande inte om något IDEAL, inte från min sida iallafall. hade jag gillat och tyckt att det var snyggt med hår både här och där så hade jag gladeligen haft det, sen vad andra ahde tyckt hade inte rört mig i ryggen. sen säger du "generell syn" och inte om den individuella smaken... alla måste väl ändå ha en smak och ett tycke.... fan va tråkig världen hade sett ut om alla tyckt lika dant. Blir man sen påverkad av reklam med modeller mm så är man ganska så svag som människa....anser jag... eller inte.... om man nu tycker det är snyggt att vara smal och ha stora bröst och blir lycklig av det så ska man väl inte bli hackad på för det. Ska man då gå omkring och vara fet och olycklig?! Senast igår gick jag in och beställde ett par skor som jag sett på en tv reklam.... nä,  får nog ta och jobba på min självbild och köpa ett par gummistövlar istället.... Herregud!!!
    Du missförstår kapitalt. Exempelvis så; när jag skrev om den individuella smaken så menar jag att det, även i vår kultur, finns människor som tycker att vissa attribut är vackra, attribut som INTE klassas som vackra/åtråvärda i västvärlden. Exempelvis så finns det människor som tycker att kraftiga kvinnor med kroppsbehåring är urvackert, något som generellt anses som oattraktivt i vårt samhälle.

Förstår inte riktigt varför du börjar prata om skor och TVreklam.. viss skillnad med ett par köpta bröst och ett par inhandlade skor, tycker du inte?
  • Hervor 1
    Bebbe2006 skrev 2009-02-24 19:32:18 följande:
    Den individuella smaken påverkas ju av rådande ideal. Självklart att man är påverkad av rådande ideal, men det behöver inte betyda att man har asdåligt självförtroende och mår dåligt om man inte opererar sig, utan det kan faktiskt fortfarande vara så att man gör det för att man kan, och för att man känner för det. Jag har alltid sett rätt bra ut, men efter tvillinggraviditeten var min mage och mina bröst rätt fula, kan jag säga. Eftersom jag vill fortsätta att se bra ut i några år till valde jag att operera dessa delar av min kropp. Mage och bröst, och det känns verkligen så bra att jag har gjort det. Tänker inte skriva under på att jag har dåligt självförtroende, för det har jag inte. Det är upp till varochen hur man vill göra. Tycker synd om de tjejer som har dåligt självförtroende och tror att de 'måste' operera sig för att duga, men så tycker jag också synd om de tjejer som inte alls ser bra ut men som tror att de gört det. De som gladeligen springer omkring med tajta byxor och låter kroppen jäsa över som en muffins. Det är så pinsamt att jag nog tycker mer synd om dem.
    Jag tror inte att 100% av alla plastikopererade människor mådde uruselt innan operationen. En del, som du, tycker visst inte att det är en stor sak att operera sig. För mig helt absurt och oförståeligt att bagatellisera en så stor sak, men det är jag det.
    Sedan förstår jag inte varför du tycker synd om tjejer som själva tycker att de ser bra ut och gillar vad de ser i spegeln, bara för att du inte håller med! DET är tragiskt om något, blir du upprörd över ett oförtjänt gott självförtroende eller vad?
  • Hervor 1

gagge skrev 2009-02-24 21:38:28 följande:

jag var ironisk Tycker hela denna hysterin kring plastikoperationer och hackande på folk som har gjort/ ska göra är helt sjuk!
    Jag tycker också att hysterin kring plastikoperationer är helt sjuk, fast åt andra hållet då.. jag tycker att det är helt vridna ideal vi har idag, som "kräver" att kvinnor (men även män i viss utsträckning) behöver "plocka bort och lägga till" för att vara nöjda och trivas i sina kroppar! "Hacka på folk" skall man väl inte göra men att diskutera en företeelse måste väl ändå var tillåtet? Det är ju inte så att jag skulle hoppa på dig på stan och skrika fula ord efter dig för att du har opererat dig?! I öppna diskussioner anser jag mig dock ha rätt att uttrycka min åsikt.
Svar på tråden Fejkbröst