Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

Fejkbröst

Det sorgliga i det hela är de signaler man skickar till sina döttrar: "Som kvinna duger man inte som man är utan man måste ta till kniven". Det kan göra mig lite ledsen.

• Pelargonen
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-03 08:33:14 följande:
    Men gud!Jag har två döttrar och vem har sagt att jag ens ska berätta att jag op mina bröst o mage?Först ska man må dåligt över att ens kropp blivit sabbat för man gått ner 56 kilo sen ska man behöva må dåligt för att (vissa) kvinnor klankar ner på oss som vill ta bort överflöd eller fixa till den trasiga kroppen.. det tycker jag e hemskt och ska lära mina döttrar att inte DÖM;A ut andra och ha empati och förståelse!!
    Tråden handlar om fejkbröst och inte om magar.

Du tror inte att de själva kommer förstå att du har låtsastuttar då?
  • Pelargonen
    idiblon skrev 2009-03-03 09:04:15 följande:
    Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 09:00:24 följande:
    Jag tycker att det är mer sorgligt när folk måste dra upp sin egen självkänsla genom att dra ner andras.
    Sitter du och talar om dig själv nu, eller har jag missat nåt?
  • Pelargonen
    Airlee skrev 2009-03-03 23:07:07 följande:
    Min bästa vän har fixat brösten och hennes barn har självklart ingen aning om att hon har gjort det, varför skulle de? Det är väldigt få människor som vet överhuvudtaget, de ser naturliga och fina ut. Och sen måste jag invända mot det här med "fejkbröst" och "låtsastuttar" som låter lite hånfullt i mina öron, det är ju inte direkt som om man skalar bort brösten och sätter dit ett par nya. Bröst är bröst.
    Bröst består av fettvävnad. "Fejkbröst" är nog menat som en benämning för att just klargöra att det inte handlar om ett par naturliga bröst. Jag tror TS har valt ordvalet just därför men jag kan ju inte veta.

Var har jag påstått att alla mammor med fejkbröst har barn som vet om det?
  • Pelargonen
    Airlee skrev 2009-03-03 23:15:22 följande:
    Jag tror inte att TS menade något illa och säkert inte du heller, jag tycker bara att det har en ganska negativ klang.Nej, jag menade inte att du påstod det heller. Det var bara en tanke som dök upp i mitt huvud när jag läste diskussionen, att jag inte tror att det är särskilt vanligt att barn vet om sina föräldrars operationer om ingen berättar det för dem. Så argumentet om att vara en förebild för sina barn faller ju lite där.
    Men alltså, barn är sällan blinda, döva och dumma.
  • Pelargonen
    idiblon skrev 2009-03-04 07:17:03 följande:
    Nej, jag talar om de som måste använda martyrargument som att man förstör för sina barn när man gör någonting för sig själv. Det är så fruktansvärt lågt.
    Aha! Jag måste ha missat det inlägget då.
  • Pelargonen
    Airlee skrev 2009-03-04 07:03:35 följande:
    Det menar jag absolut inte att de är, men lägger de verkligen märke till om mammas tuttar är lite fastare och större eller sitter högre upp? Och drar de i så fall slutsatsen att hon måste ha opererat sig? Samma resultat kan ju uppnås (visuellt i alla fall) med en bra push-up-BH och det använder väl ganska många kvinnor utan att barnen reagerar på det.
    Jag kan inte tala för alla barn (det kan ju ingen) men summan är att de förstår så mycket mer än vad många gärna vill tro. Och drar sina egna slutsatser.
  • Pelargonen
    Svar på #314
    Och? Ingenstans står det att man "förstör sina barn". Så, återigen; jag måste ha missat det inlägget.
  • Pelargonen
    idiblon skrev 2009-03-04 19:17:43 följande:
    Klart man gör med varenda skev världsbild man har. Stackars barn.
    På så vis.
  • Pelargonen
    MaryD skrev 2009-03-05 09:34:23 följande:
    Märkligt att detta ska sticka så i ögonen på en del folk (läs tjejer). Många "motståndares" ordval skvallrar om nånting helt annat än den påstådda oron för deras döttrar.
    Eller så känner de en stark oro för att deras döttrar ska bli så pass påverkade av de ideal som nu råder och inte riktigt vet hur de ska bemöta sina ungdomars tankar och funderingar kring detta? Jag vet inte om det är så men möter genom mitt jobb en hel del problematik kring detta, just att våra ungdomar tror att man måste se ut, vara och bete sig på ett visst sätt. Det är svåra frågor att handskas med och jag har full förståelse för att sunda föräldrar känner oro över samhällets signaler så som de skickas idag.

Är det helt främmande för dig? Och vad menar du att denna oro egentligen "skvallrar om" menar du?
  • Pelargonen
    MaryD skrev 2009-03-05 18:37:57 följande:
    Jag tror dig inte! Jag VET att du har en bild på Pamela under kudden...en på Silvstedt också Jag tror att du i detta nu faxar över dem till en plastikkirurg
    Och inte att förglömma fotot av Pamela i taket ovanför sängen, skala 1:1!

• Pelargonen
    TessaS skrev 2009-03-07 17:52:55 följande:
    Är det verkligen så mycket svårare att förklara en tutt-fix än smink, hårfärg, piercings och tatueringar då? Det är ju också "tillpiffning"...?
    Tycker du att smink och färgat hår är att likställa med ett kirurgiskt ingrepp? Du tycker att steget till att utföra dessa tre är detsamma och att man som förälder bör känna samma oro inför sin dotters funderingar kring dessa tre? Är det så du menar?
  • Pelargonen
    marre67 skrev 2009-03-07 19:35:41 följande:
    Helt rätt. Tänkte detsamma, att egentligen så är ju hela samhället uppbyggt på en massa "ideal" just nu. Man ska se perfekt ut för att platsa in, ha de senaste kläderna, vara smal, snygg, mm. Varför är det mer rätt att piersa sej än att göra bröst? Jag brukar säga vilken tur att jag kommit över åldern där jag måste försöka vara nåt jag inte är. Nästan Alla unga tjejer ser ju i princip likadana ut, som dockor som ser äldre än de faktiskt är.
    Klokt inlägg! De signaler samhället skickar i sin helhet är mycket svår att ta till sig för våra unga. Helt sjukt synd att det ska måsta vara så.
  • Pelargonen
    TessaS skrev 2009-03-08 08:41:56 följande:
    Du oroade dig för hur vettiga föräldrar ska förklara för sina döttrar varför en del känner behov av att operera sina tuttar för att duga i samhällets ögon.Hur förklarar vettiga föräldrar för sina döttrar varför många sminkar sig, färgar håret, piercar sig, gör tatueringar, gör laseroperation av ögonen osv? Principen är ju densamma oavsett om man lägger sig under en kirurgkniv, laser, tatueringsnål etc... ANLEDNINGEN är ju att man vill bli fin...? Jag vill exempelvis operera mina ögon för att slippa glasögon, inte för att det är smidigare (även om det är en bonus) utan för att jag tycker jag ser ut som en mupp i glasögon. Men en sån här tråd, med långa inlägg om "kvinnosynen" och "samhällets ideal" och "vettiga föräldrar" har det ALDRIG varit i den frågan....?
    Min oro ligger egentligen i hur våra ungdomar uppfattar samhället och de skönhetsideal som låter. Och du har helt rätt i att smink, hårfärgningar, skönhetsoprerationer osv handlar om samma sak, nämligen att vara "fin" på det sätt som vi har fått lära oss är fint. Likaså finns det dieter, piller, tabletter och annat som garanterar oss en smalare kropp och ett lyckligare liv. För många som lider av övervikt handlar det om hälsa men många av våra unga TROR ju verkligen att man ska vara smal för att passa in i samhällets normer.

Jag personligen tycker dock att det är skillnad på att använda mascara och att operera sina bröst. Menar du att du tycker tvärtom, att dessa två är att likställa i proportion och problematik? Mascara går att tvätta bort om man ångrar sig, ett par opererade bröst är svårare att åtgärda även om det går i de allra flesta fall.

Jag tvivlar dock på att du inte ser att dessa två inte går att likställa även om du i ovanstående inlägg faktiskt gör det. Eller har jag misstolkat dig?
  • Pelargonen
    TessaS skrev 2009-03-08 12:02:43 följande:
    Nej jag likställer inte hur det används, men argumentet att "man har gått på samhällets krav på ideal" mot bröstoperationer borde ju rimligtvis kunna appliceras även på det. Det är DET jag likställer.Jag jämför även med piercings, tatueringar och ögonoperationer... det är också tämligen permanenta ingrepp, men sällan hör man talas om "samhällets ideal" och hur "vettiga föräldrar" ska förklara det för sina döttrar.Varför är just brösten så himla viktiga i "vi kvinnor är så utsatta av sammhällets ideal"-frågan? Jag har sett många här på fl argumentera vilt mot bröstoperationer, men har samtidigt tatueringar, piercings och lägger en vild förmögenhet på att se bra ut i övrigt...
    Jag kan förstås inte svara för någon annan ch vad som skrivs i andra trådar. Men jag håller med dig i att samhällets normer och krav omfattar så mycket mer än just brösten och dess form samt storlek. Måste dock vidhålla att en piercing inte är ett permanent ingrepp, jag har själv varit "välpiercad" i min ungdom och de som jag avlägsnade inom en relativt snar framtid syns det inte ett spår efter idag.

Vad gäller tatueringar är det också något jag skulle prata med mitt barn om om han/hon skulle vilja genomföra det. På flera olika nivåer förstås. Dock så går även detta inte att likställa då en tatuering varken är könsbundet eller har någon sexuell laddning, vilket ju brösten har. Nu säger jag förstås inte att alla som förstorar sina bröst gör det ur ett sexuellt perspektiv, absolut inte, men det är en kroppsdel som vi kvinnor är ensamma om att bära (förutom ett fåtal män men då handlar det om problem med hormonproduktion) och samhället har under många år mycket duktigt fått brösten att handla om just den sexuella aspekten och kvinnligheten.

Därmed är också bröst laddade på ett annat plan än vad en tatuering är, detta då brösten är könsbundna och sedda på ett annat sätt.

Jag har full förståelse för en del av de kvinnor som opererar sina bröst, likväl som jag har förståelse för andra ingrepp som en del människor har valt. Men jag tycker det är viktigt att tillföra debatten det ansvar vi alla har gentemot våra (och andras barn) att gemensamt fundera och diskutera vilka signaler det är vi vill skicka till våra unga. Vad vill vi att de ska tycka om den normala kroppen kontra den konstruerade?

Syvende och sist så handlar tråden om opererade bröst så vi kan kanske lämna sminket och tatueringarna nu och fokusera på sakfrågan? Vill man debattera begreppet som helhet i stället (alltså yttre påverkan på utseendet) är det lämpligt att starta en annan tråd med det breda spektrat. Så kan vi i denna fokusera på sakfrågan, alltså den TS presenterar.
Svar på tråden Fejkbröst