Inlägg från: Myrtille |Visa alla inlägg
  • Myrtille

Fejkbröst

Det tragiska är att kommersiella krafter har fått folk att känna att en protes är "bättre" än en levande kroppsdel. Slitzidealet ser inte ut som en människa, utan som en karikatyr av en människa. När skall det anses "fräschare" med tupé än med riktigt hår? När skall lösnäsa bli helfräckt? Eller varför inte porslinsöga?

• Myrtille
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-03 08:48:21 följande:
    Fast man e inte ute efter att se ut som en Slitz modell när man sätter in silicon inte jag ialf !
    MASSOR av människor tycker att deras nya plastbollar är såååå fina, när de de facto inte ser ut som människbröst öht.
  • Myrtille
    MaryD skrev 2009-03-03 08:59:16 följande:
    Kanske någon kan starta en omröstning där vi med förstorade bröst kan få rösta om vi haft dessa retucherade Slitzomslag som förebild, om vi haft en önskan om att op mega-dunder-bröst som gör att vi trillar framåt på näsan eller om vi helt sonika har op oss för att få den storlek på brösten som den - enligt undersökningar - medelsvenska kvinnan har.I denna omröstning kommer förmodligen framgå att endast ett fåtal kvinnor ( om ena någon öht) haft med sig en bild på Pamela till kirurgen.
    Man behöve rinte ha stora fejkbröst för att de skall se skriande fejk ut. Det är hur de rör sig och hur de (inte) påverkas av tyngdkraften som avslöjar dem som fejk. Och på dansgolvet ser det rent surrealistiskt ut med något som rör sig på egen hand under huden...
  • Myrtille
    MaryD skrev 2009-03-03 09:20:20 följande:
    Jag tror att betydligt fler (bl a flera av dessa "motståndare") skulle göra en op (eller fler) om möjlighet gavs. Om de fick pengar till det.
    Eller så kan det vara så att det är när man är ung och osäker (och oftare lågavlönad) som man får för sig att fejk är bättre än äkta vara.
  • Myrtille
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-03 10:24:35 följande:
    Det e är så synd att så många kvinnor ser ner på varandra! Har sagt d förut o säger d igen!Igår när jag kom in till min kirurg med jackan på sa hon men gud vad vill en sån vacker kvinna plastik op sig för?Så sa jag: Vänta tills jag klätt av mig.. så gjorde jag d hon förstod till 100% då varför.O jag hade fått det gratis rubbet om jag hade tillhört ett annant landsting för dom hade inte kontrakt med sthlms landsting. O om man får det gratis så kan ni ju tänka er hur kroppen ser ut. Det e inte alla som skulle få brösten o magen op gratiS!
    Jag vänder mig inte emot när man justerar något som ser groteskt ut, men jag vänder mig emot att gränsen för vad som anses vara groteskt flyttas (ivrigt påhejat av media) till att inkludera fullkomligt friska tonårsbröst. När en normal artonåring köper tutta rsom ser ut som något ur en serietidning tycker jag attdet är ledsamt på samma sätt som att Michael Jackson förstörde sitt alldeles normala ansikte.
    Jag har träffat tillräckligt många patienter med helkonstiga resultat efter operation för att störa mig på myten om att de opererade brösten är snyggare än vanliga människobröst.
    De duger som protes, men inte annars.
  • Myrtille

Men du tycker att det är en finfin princip för vuxna, då?

• Myrtille

Jag pratade om ålder.
    Enligt uppdrag gransknings Sifo-undersökning:
    "Uppdrag granskning beställde en egen Sifo-undersökning för att ta reda på hur många svenskar som i dag kan tänka sig att göra en skönhetsoperation. Undersökningen visar att var tionde tillfrågad svensk kan tänka sig att göra en skönhetsoperation. Och i gruppen kvinnor 15-29 år kunde nästan var fjärde (23 procent) tillfrågad tänka sig att förbättra sitt utseende med en operation."
    Tror ni att ju yngre man är desto fulare bröst har man? Eller kan det vara en fråga om självförtroende och mognad?

• Myrtille
    TessaS skrev 2009-03-03 20:05:23 följande:
    Jag tycker det är mest sorgligt att man känner ett behov av att tala om för andra kvinnor att deras val är patetiskt och sorgligt. Live and let live...
    Vi lever i en kultur där media och diverse företag SKRIKER åt unga tjejer dagligen att de inte är ok om de inte lägger sig under kniven. Nu försöker du göra det till en systerlig handling att nicka instämmande, men jag tycker att det är mer systerligt att ifrågasätta kulturellt skärande i kvinnokroppar i vår egen kultursfär, på precis samma sätt som jag ifrågasätter lijefötter, förlängda halsar, snörda midj0r med bortopererade revben och omskurna underliv.
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 12:03:16 följande:

Herre gud vad folk verkar förfäras över vad andra människor vill spendera sina pengar på?
    Vi drar väl snarare resonemanget lite längre och frågar oss och andra _varför_ de vill lägga sina pengar på just detta. Jag tycker alltid att man kan ifrågasätta konstruerade behov som uppfunnits av marknaden.
  • Myrtille
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 13:02:40 följande:
    Visst har du rätt i att "det är som det är", många saker i vårt samhälle är som de är. Det innebär dock inte att man inte kan vinna något genom att lyfta upp och problematisera exempelvis västvärldens skönhetsideal. En förändring av attityder sker över tid och genom att belysa och diskutera kommer man långt i detta tror jag.
    Dessutom _kan_ man också komma långt på ett högst personligt plan. När man lever med en idé om att ens naturliga bröst är skamliga är det lätt att tro att det alltid måste kännas så, men faktum är att den upplevelsen förstås inte är en naturlag. Jag är fullkomligt uppriktig när jag önskar att folk FÖRST kunde handskas med sina själsliga trassel innan de opererar kroppen. Många operationer skulle sannolikt inte kännas lika viktiga om man tog det i den ordningen.
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 13:26:57 följande:

Fast där blir man ju mer eller mindre tvingad till det. Min operation har ingen tvingat mig att göra vad jag kan komma ihåg. Min operation är tipp topp jämnfört med att få ett helt könsorgan bort skuret, utan bedövning. Jäkligt dålig jämnförelse om jag själv får tycka.
    Allt handlar om socialt tryckl. Principen skiljer sig inte mycket.
    Jämför nu två scenarion:
    1) Inga kvinnor har opererade bröst. Vissa är mer nöjda än andra med sina tuttar och de allra flesta hittar en partner att trivas med.
    2) Alla kvinnor har opererade bröst till en kostnad av 50000-100000 per person. Vissa är mer nöjda med sina tuttar än andra, men eftersom måttstocken förändras när alla börjar operera sig är opererade tuttar inte särskilt häftigt i sig. De allra flesta hittar en partner att trivas med.
    Tror du att 2) beskriver ett samhälle där kvinnorna i allmänhet är lyckligare än 1)?
  • Myrtille
    prinsesstårtan skrev 2009-03-04 13:56:13 följande:
    Petra med små skrev 2009-03-04 13:52:47 följande:
    nej..... förmodligen inte för om man vill förminska sina bröst blir man nästan glorifierad men om man vill förstora dem blir man stämplad som ett korkat offer som fallit offer för massmedia.....
    Säger vem?
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 14:03:25 följande:

Absolut inte sagt att man är lyckligare för att man opererat sig ochjag håller med om att det är ett socialt tryck, men det är ett frivilligt val man gör ändå. Det är ju inget modemagasin som med pistol hotar in kvinnor eller män in i operations karusellen. Varför klipper vi oss? Varför sminkar vi oss? Varför köper vi nya snygga kläder , v, vi ha ska ny bil, ALLA skall ha bil och hus osv, listan kan göras lång på det sociala trycket. Inte enbart operationer.
    Och därmed? vad? Är vi tillbaka vid det tröttsamma irrelevanta argumentet att det finns andra saker som också är dåliga så därför får man inte kommentera denna?
  • Myrtille

Petra med små skrev 2009-03-04 14:12:01 följande:

jisses, vadå det sociala trycket?är det helt omöjligt att vissa skiter fullständigt i fjantiga normer? man kanske vill göra detta för sin egen skull och jämför sig endast med brösten som man hade tidigare? Om jag kapar benet, inte vill jag ha protes för att de sociala normerna tycker att individer ska ha 2 ben, jag gör det väl för att göra livet lättare för min del/skull!
    Du får ursäkta mig, men jag tror inte ett ögonblick att din eventuella önskan att operera dig är bortkopplad från rådande normer. Din liknelse är förstås usel, eftersom ett kapat ben medför svårigheter att gå. Jämför hellre med någon som aktivt väljer att skära av sig benen och ersätta dem med plast "för sin egen skull". Nog är det underligt.
  • Myrtille

M Y L F skrev 2009-03-04 15:11:20 följande:

Klart att man får kommentera och tycka, men jag säger bara att det inte enbart är ett socialt tryck för enbart operationer, men det diskuteras flitig om just det. Det är ju inte direkt någon som argumenterar mot varför man sminkar sig eller klipper sig. Det gör man ju om mångt och mycket också för att alla andra gör.Varför är det dåligt med plastik operationer om jag får lov att fråga?
    Ja, i den här tråden, som handlar om fejkbröst, diskuterar vi främst fejkbröst. Om någon dristar sig till en parallell blir man raskt åthutad. Så?
  • Myrtille
    idiblon skrev 2009-03-04 15:30:25 följande:
    Det i sig är en bra och viktig och högst relevant frågeställning. Att kalla människor som fallit för trycket för diverse nedsättande är dock allt annat än konstruktivt och förtjänar en hel del motfrågor.
    Jag har inte sett de där nedsättande omdömena du talar om. har du lust att ange vilket inlägg du syftar på?
  • Myrtille
    TessaS skrev 2009-03-05 08:04:49 följande:
    Principen är ju densamma oavsett om man sminkar sig, tar hål i öronen, tatuerar sig eller fixar tuttarna.Om det är så viktigt att se in i sig själv och hitta de inre orsakerna till det dåliga självförtroendet om man vill fixa tuttarna, varför är det inte så viktigt om man ex sminkar bort fula fläckar i ansiktet varje dag?DU tycker att det känns jobbigt att lägga dig under kniven, därför är en operation en stor grej för DIG. För någon inte som tycker det är värre än att tatuera eller pierca sig, så är inte det ett argument. Argumentet att ta reda på VARFÖR man vill förändra sitt utseende bör väl gälla oavsett om jag frenetiskt sminkar och färgar eller fixar tuttarna?
    Men ärligt talet:
    När jag var liten i början av åttiotalet, och fick lära mig om liljefötter och snörd 1700-talsmidja tyckte jag att det var rent barbariskt, och jag tänkte att vi nu levde i mer upplysta tider som inte härjade så med kvinnors kroppar. Ni som nu sitter här och ivrigt propagerar för var kvinnas "rätt" att skära i kroppen pga skönhetsideal: Tänkte ni aldrig så? Tänkte ni "Jag jag skulle också vilja snöra fötterna så att de blir 10 cm långa" "Jag skulle gärna operera bort revben för en smalare midja, det är höjden av civilisation"?
    Kan ni inte ens ha ett perspektiv som sträcker sig mer än tio år tillbaka?
    Kan ni utan att skämmas påstå att en fjärdedel av kvinnorna under 25 års ålder skulle ha så defekta kroppar att det motiverar operation, och att det här INTE visar på en sjuk kultur?
  • Myrtille
    idiblon skrev 2009-03-05 12:19:05 följande:
    Jag tycker att det visar på en väldigt vriden kultur, något annat har jag aldrig påstått. Men jag tycker det är befängt att ge sig på andra för hur de väljer att följa kulturen, istället för att döma ut de val man själv gör för att följa densamma. Dessutom så tycker jag att det är svårt att ta någon som "aldrig skulle" på allvar, när denne själv ganska rejält uppfyller idealen utan operation. Det är kanske svårare att förstå om man själv inte varit den som ofrivilligt legat långt utanför idealet och då kanske galosherna hade gått åt ett annat håll.
    Jaha. "Ge sig på" i betydelsen "problematisera ett val", alltså? För jag kan inte annars se på vilket sätt jag "ger mig på" folk när jag ifrågasätter ett ideal som vinner mark.
    För övrigt citerar jag trådstarten:
    "Fejkbröst
    Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?

Egentligen är det helt sjukt ju!
    Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så. "
    Är det inte ungefär det här vi diskuterar? Det sorgliga i att en massa normala människor (25% av unga kvinnor, som sagt) känner att de bör opereras för att se ok ut?

Om du är intresserad av mina personliga upplevelser så kastas jag mellan självförtroende och ynkedom, precis som de flesta andra, och tanken att operera det ena eller andra har givetvis slagit mig ett otal gånger. Ingen människa är som sagt en ö, men det gör väl knappast saken bättre? Just FÖR att jag är normal och frisk och ÄNDÅ får de här tankarna påprackade utifrån.
Svar på tråden Fejkbröst