idiblon skrev 2009-03-05 12:19:05 följande:
Jag tycker att det visar på en väldigt vriden kultur, något annat har jag aldrig påstått. Men jag tycker det är befängt att ge sig på andra för hur de väljer att följa kulturen, istället för att döma ut de val man själv gör för att följa densamma. Dessutom så tycker jag att det är svårt att ta någon som "aldrig skulle" på allvar, när denne själv ganska rejält uppfyller idealen utan operation. Det är kanske svårare att förstå om man själv inte varit den som ofrivilligt legat långt utanför idealet och då kanske galosherna hade gått åt ett annat håll.
Jaha. "Ge sig på" i betydelsen "problematisera ett val", alltså? För jag kan inte annars se på vilket sätt jag "ger mig på" folk när jag ifrågasätter ett ideal som vinner mark.
För övrigt citerar jag trådstarten:
"Fejkbröst
Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!?
Egentligen är det helt sjukt ju!
Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så. "
Är det inte ungefär det här vi diskuterar? Det sorgliga i att en massa normala människor (25% av unga kvinnor, som sagt) känner att de bör opereras för att se ok ut?
Om du är intresserad av mina personliga upplevelser så kastas jag mellan självförtroende och ynkedom, precis som de flesta andra, och tanken att operera det ena eller andra har givetvis slagit mig ett otal gånger. Ingen människa är som sagt en ö, men det gör väl knappast saken bättre? Just FÖR att jag är normal och frisk och ÄNDÅ får de här tankarna påprackade utifrån.