• TessaS

Fejkbröst

Jag tycker det är mest sorgligt att man känner ett behov av att tala om för andra kvinnor att deras val är patetiskt och sorgligt. Live and let live...

• TessaS
    Svar på #232
    Jag skulle tro att anledning till att du aldrig sett en "naturlig" bröstoperation är att de inte syns... Jag vet flera som opererat som jag inte ens anat har gjort det förrän de berättat. Och det är ändå människor som jag tränat och duschat ihop med.

Grejen är väl också att du inte BEHÖVER förstå. Om du inte känner att du vill operera tuttar eller mage så är det helt ok, men kan du inte försöka inse att inte alla göra det för att bli blonda bimbos på TV eller i tidningar? Någon har gått ner 50kg och har fått två platta ica-kassar till bröst. En annan har knapp myggbett och vill ha lite kurvor. En tredje har helt olika storlekar och vill jämna till dom för att slippa fylla ut bh:n Det betyder inte att man är ett offer. Visst finns det såna som "missbrukar" möjligheterna med skönhetsoperationer, men jag tror de är väldigt få.
    Det är lätt att servera moralkakor till höger och vänster, men jag tycker det är mer sorgligt att man känner ett behov av det, än att någon vill få fina bröst.
  • TessaS
    Svar på #253
    Jag har inte sagt att man behöver nicka instämmande. Vet inte var du sett det.
    Varför måste det vara svart eller vitt?
    ALLA som gör operationer är inte bimbon som är offer med dåligt självförtroende, alla som INTE gör operationer är inte naturliga och väna varelser med saftigt självförtroende. De flesta är nånstans mitt emellan. Att inte köra ner moralkakor i halsen på folk är inte detsamma som att nicka instämmande.
  • TessaS
    Svar på #325
    Principen är ju densamma oavsett om man sminkar sig, tar hål i öronen, tatuerar sig eller fixar tuttarna.
    Om det är så viktigt att se in i sig själv och hitta de inre orsakerna till det dåliga självförtroendet om man vill fixa tuttarna, varför är det inte så viktigt om man ex sminkar bort fula fläckar i ansiktet varje dag?
    DU tycker att det känns jobbigt att lägga dig under kniven, därför är en operation en stor grej för DIG. För någon inte som tycker det är värre än att tatuera eller pierca sig, så är inte det ett argument.
    Argumentet att ta reda på VARFÖR man vill förändra sitt utseende bör väl gälla oavsett om jag frenetiskt sminkar och färgar eller fixar tuttarna?
  • TessaS
    Svar på #333
    Är det verkligen så många som 25% av alla under 25 år som sätter in silikon?
  • TessaS
    Svar på #336
    Ja men det är väl ändå stor skillnad på att kryssa i "kan tänka mig" i ett frågeformulär och att faktiskt göra det?

När jag var tonåring så var jag osäker på det mesta, mitt utseende, om jag var smart nog, min framtid, hur världen ser ut och om killen i parallell-klassen spanade in mig eller min kompis... Hade jag fått frågan "Kan du tänka dig..." så hade jag nog sagt ja på det mesta... Hade jag fått erbjudandet att faktiskt göra det, så hade jag inte gjort det.

Men ärligt talat tillbaka då:
    Ögonoperationer, tandställningar, tatueringar, piercings, färga håret, sola solarie... ALLT det gör vi för att se snygga ut, eller känna oss snygga. En del av mina exempel innebär att man påverkar kroppen på ett bestående sätt, precis som en bröstfix. Varför är brösten så provocerande ur skönhetsidalperspektiv men inte det andra?
  • TessaS

Är det verkligen så mycket svårare att förklara en tutt-fix än smink, hårfärg, piercings och tatueringar då? Det är ju också "tillpiffning"...?

Pelargonen skrev 2009-03-07 13:06:44 följande:
    Eller så känner de en stark oro för att deras döttrar ska bli så pass påverkade av de ideal som nu råder och inte riktigt vet hur de ska bemöta sina ungdomars tankar och funderingar kring detta? Jag vet inte om det är så men möter genom mitt jobb en hel del problematik kring detta, just att våra ungdomar tror att man måste se ut, vara och bete sig på ett visst sätt. Det är svåra frågor att handskas med och jag har full förståelse för att sunda föräldrar känner oro över samhällets signaler så som de skickas idag. Är det helt främmande för dig? Och vad menar du att denna oro egentligen "skvallrar om" menar du?
  • TessaS
    Svar på #358
    Du oroade dig för hur vettiga föräldrar ska förklara för sina döttrar varför en del känner behov av att operera sina tuttar för att duga i samhällets ögon.
    Hur förklarar vettiga föräldrar för sina döttrar varför många sminkar sig, färgar håret, piercar sig, gör tatueringar, gör laseroperation av ögonen osv? Principen är ju densamma oavsett om man lägger sig under en kirurgkniv, laser, tatueringsnål etc... ANLEDNINGEN är ju att man vill bli fin...?

Jag vill exempelvis operera mina ögon för att slippa glasögon, inte för att det är smidigare (även om det är en bonus) utan för att jag tycker jag ser ut som en mupp i glasögon. Men en sån här tråd, med långa inlägg om "kvinnosynen" och "samhällets ideal" och "vettiga föräldrar" har det ALDRIG varit i den frågan....?
  • TessaS
    Svar på #361
    Nej jag likställer inte hur det används, men argumentet att "man har gått på samhällets krav på ideal" mot bröstoperationer borde ju rimligtvis kunna appliceras även på det. Det är DET jag likställer.

Jag jämför även med piercings, tatueringar och ögonoperationer... det är också tämligen permanenta ingrepp, men sällan hör man talas om "samhällets ideal" och hur "vettiga föräldrar" ska förklara det för sina döttrar.
    Varför är just brösten så himla viktiga i "vi kvinnor är så utsatta av sammhällets ideal"-frågan? Jag har sett många här på fl argumentera vilt mot bröstoperationer, men har samtidigt tatueringar, piercings och lägger en vild förmögenhet på att se bra ut i övrigt...
Svar på tråden Fejkbröst