Inlägg från: idiblon |Visa alla inlägg
  • idiblon

Fejkbröst

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:24:25 följande:

Vad skönt att du inte dömmer, det gör inte jag heller som tur är, vad jag däremot gör är att säga min åsikt. Vad jag vet så har vi yttrandefrihet i detta avlånga land, tack gode gud för det!!! Klart man kan dö av en bröstoperation, man kan dö av alla operationer och alla operationer innebär en risk...trodde du visste det??
    Men risken är faktiskt försumbar, precis som i övriga exempel jag la fram. Jag har säkert hundra exempel till, om du vill att jag ska fortsätta?
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:29:49 följande:

Jag vänder min blick inåt och vad jag ser är osäkra människor som fallit offer för vårt samhälles sjuka ideal. Det är min teori och du har din teori, jag respekterar din övertygelse/åsikt/värderingar och tycker det är lågt av dig att inte göra detsamma. Så dina känslor gentimot mina åsikter/värderingar/övertygelser är ömsesidigt kan jag säga dig!! Jag ser ingen rimlighet i det du beskriver, dina jämförelser och paralleller du drar. Att åka bil/buss/tåg/flyg är idag en nödvändighet för att kunna ta sig till och från jobb tex, något man måste om man ska kunna betala räkningarna så den jämförelsen är också kass, önskar du kunde dra lite mer realistiska val av jämförelser då det lätt spårar ur annars och mest blir fjortis-snack av det hela!! Ja det är nödvändigt med semester/flyga utomlands med mera för att vi inte skall bli utbrända, det är fortfarande som JAG ser på saken INTE nödvändigt att op sina tuttar eller någon annan kroppsdel om det inte ligger medicinska orsaker bakom.
    Det är inte nödvändigt med semesterresor, såvida man inte gör dem av samma anledningar som bröstoperationer. Dvs, för att få må bättre och få en tyngd lyft från sina axlar. Dvs, både och är både lika onödigt men ändå så nödvändigt som man gör det, vilket är subjektivt för var och en.
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-03 21:35:26 följande:

Men risken finns, det är dessutom ganska vanligt med andra typer av komplikationer vid en bröstförstoring om vi nu ska bortse från den lilla risken det finns att man ev skulle dö under op eller efter!! Dina exempel är dåliga exempel som jag ser på saken så du får själv avgöra om du vill fortsätta dra dina surrealistiska exempel och slösa tid på att inte ta diskussionen på allvar..upp till dig!
    Javisst.

Person 1: En människa gör allt för att slippa nudda mark känslomässigt. Konsumerar kläder och skor och smink och resor och statusprylar och så vidare i oändlighet. Tar ingen större hänsyn till miljö eller villkor i tredje världen utan bara kör på för det är jobbigt att inte kunna köpa det man vill mest hela tiden. = En osund flykt, men förmodligen den allra vanligaste i Sverige. Så vanlig att den till och med är osynlig för de flesta.

Person 2: Är väldigt konsumtions- och miljömedveten, arbetar mycket i frivilligorganisationer med bistånd för drabbade i u-länder, men har en liten dröm om att få lite mer propertionerliga bröst, för att kläderna skulle sitta så mycket snyggare då. En ganska harmlös önskan och personen gör en operation.

Vem gör mest skada på flest människor, men framförallt, men berövar sig mest på sig själv?
  • idiblon

impossible girl skrev 2009-03-03 21:47:10 följande:

Fy! Fan vad arg jag blir! Vilka hemska människor vissa av er verkar vara! Ja, jag har opererat mina bröst. Jag gjorde det för att jag skämdes för dem innan. De passade inte min kropp och det gav mig så dåligt självförtroende att det störde min vardag. Visst ni kan bråka hur mycket ni vill om det var rätt eller fel, varför jag (och många andra) gjorde det, MEN det förändrar ingenting! Jag har mått så mycket bättre efter operationen (3 år sedan) och det bästa av allt är att jag ALDRIG längre tänker det minsta på mina bröst. Dom är där och dom funkar som dom ska och det är det enda viktiga. Ingen ser på mig att jag har opererat mig och det är inte heller tanken. Jag mår så bra nu och det tycker jag är viktigast. Jag skiter ärligt talat i anledningen till varför jag gjorde det, för det är det bästa jag gjort!
    Nej men "stackars" du, du är ju bara ett offer! Mer offer än alla de som är offer för den västerländska konsumtionshysterin där man tror att skapade "behov" är detsamma som basala sådana.

Helt ärligt, good for you och grattis till ditt välmående, det är du värd och det ska ingen någonsin ha rätt att försöka ta ifrån dig!
  • idiblon
    Pelargonen skrev 2009-03-03 22:56:37 följande:
    Sitter du och talar om dig själv nu, eller har jag missat nåt?
    Nej, jag talar om de som måste använda martyrargument som att man förstör för sina barn när man gör någonting för sig själv. Det är så fruktansvärt lågt.
  • idiblon
    TessaS skrev 2009-03-04 08:16:17 följande:
    Jag skulle tro att anledning till att du aldrig sett en "naturlig" bröstoperation är att de inte syns... Jag vet flera som opererat som jag inte ens anat har gjort det förrän de berättat. Och det är ändå människor som jag tränat och duschat ihop med. Grejen är väl också att du inte BEHÖVER förstå. Om du inte känner att du vill operera tuttar eller mage så är det helt ok, men kan du inte försöka inse att inte alla göra det för att bli blonda bimbos på TV eller i tidningar? Någon har gått ner 50kg och har fått två platta ica-kassar till bröst. En annan har knapp myggbett och vill ha lite kurvor. En tredje har helt olika storlekar och vill jämna till dom för att slippa fylla ut bh:n Det betyder inte att man är ett offer. Visst finns det såna som "missbrukar" möjligheterna med skönhetsoperationer, men jag tror de är väldigt få. Det är lätt att servera moralkakor till höger och vänster, men jag tycker det är mer sorgligt att man känner ett behov av det, än att någon vill få fina bröst.
    Amen to that!
  • idiblon
    Myrtille skrev 2009-03-04 12:08:10 följande:
    M Y L F skrev 2009-03-04 12:03:16 följande: Vi drar väl snarare resonemanget lite längre och frågar oss och andra _varför_ de vill lägga sina pengar på just detta. Jag tycker alltid att man kan ifrågasätta konstruerade behov som uppfunnits av marknaden.
    Det i sig är en bra och viktig och högst relevant frågeställning. Att kalla människor som fallit för trycket för diverse nedsättande är dock allt annat än konstruktivt och förtjänar en hel del motfrågor.
  • idiblon
    Myrtille skrev 2009-03-04 15:35:03 följande:
    Jag har inte sett de där nedsättande omdömena du talar om. har du lust att ange vilket inlägg du syftar på?
    Det får i så fall bli ikväll, efter en tupplur och kaffe. Har just suttit på lång föreläsning.

Men kontentan är den att vissa anklagar de som vill följa detta ideal för att må bättre själva dels är egoister som inte arbetat med sin självkänsla, dels är ytliga offer och dels skickar ut ytterst destruktiva signaler om att man inte duger om man inte är snygg, till sina barn. Jag anser att det är kålsuperi om man inte dessförinnan har hundra procent koll på hur man själv konsumerar, varför, effekter och var allt kommer ifrån. Det är att göra det lätt för sig.

De som verkligen är bovarna är väl de som säljer detta ideal med vinstintresse, för jag antar att de flesta inte säljer paketet av omsorg för individens genuina välmående. Men vad vet jag, det finns kanske de som tror att de gör det också.
  • idiblon
    MammasÄlsklingar skrev 2009-03-04 15:40:40 följande:
    Men då tycker jag alla föräldrar som röker ska sluta röka för era barn får för sig då att dom måste också röka. Lika snusa sluta upp med det ni ger barnen fel intryck. Sluta sminka er för ni ger intryck till barnen att man måste sminka sig för att vara fin.Färga inte håret för då ger ni intryck att er egen hårfärg inte duger.. noppa inte ögonbrynen för då ger ni intryck att ögonbrynen måste vara på ett visst sätt.Använd ej lösnaglar för varför duger inte era egna.. Drick inte alkohol dom kan få för sig att börja dricka tidigt osv osv Finns hur mycket som helst man kan dra upp! Men klagar jag NEJ för jag tycker alla gör sina egna val i livet ang allt och jag skiter i hur andra gör. Barn påverkas av en massa olika saker inte bara plastikoperationer!
    Exakt.
  • idiblon
    Pelargonen skrev 2009-03-04 17:06:17 följande:
    Aha! Jag måste ha missat det inlägget då.
    Pelargonen skrev 2009-03-02 23:48:18 följande:
    Det sorgliga i det hela är de signaler man skickar till sina döttrar: "Som kvinna duger man inte som man är utan man måste ta till kniven". Det kan göra mig lite ledsen.
  • idiblon
    Pelargonen skrev 2009-03-04 18:17:44 följande:
    Och? Ingenstans står det att man "förstör sina barn". Så, återigen; jag måste ha missat det inlägget.
    Klart man gör med varenda skev världsbild man har. Stackars barn.
  • idiblon

Carpe diem1981 skrev 2009-03-04 22:27:31 följande:

Jag tycker det är en sak att varje individ gör det "bästa" möjliga av sitt utseende och den gåva vi skapats med. Tex sminkar sig, köper kläder som passar enligt tycke och som man känner sig fin i, rakar benen, färgar håret (om man inte har problem med allergier då villsäga), noppar ögonbrynen, gör hårförlängningar, klipper sig, skaffar en ny frisyr, påbyggda naglar med mera. Inget av detta är fel, vissa vill vara utan det och andra med det, men det är dock inget som man KAN dö av eller få svåra komplikationer av. Inga ärr eller men för livet. Ingen som skär i din kropp och utsätter den för en onaturlig påfrestning som i värsta fall kan leda både till det ena och det andra. Att vara nöjd med sig själv, älska sig själv för den man är, hur man är skapt att vara, göra det bästa möjliga av sitt utseende utan att utsätta sig själv för allt för stora risker!! Tycker det är fel med skönhetsingrepp om det inte är på medicinska grunder! Tror att många som gör dessa ingrepp pga icke medicinska omständigheter ofta tar i försvar att dom gör det för sin egen skull för att dom själva ska må bra med sitt beslut utan att behöva gå djupare inpå livet och inre konflikter kring varför dom valt att göra detta ingrepp!
    Jag har jobbat med mig själv och har bra självförtroende. Jag skulle kunna tänka mig att i framtiden göra nåt ingrepp eller två, eftersom jag inte alls har samma syn på "skärandet" i kroppen som du har.
  • idiblon
    Myrtille skrev 2009-03-05 10:20:56 följande:
    Men ärligt talet: När jag var liten i början av åttiotalet, och fick lära mig om liljefötter och snörd 1700-talsmidja tyckte jag att det var rent barbariskt, och jag tänkte att vi nu levde i mer upplysta tider som inte härjade så med kvinnors kroppar. Ni som nu sitter här och ivrigt propagerar för var kvinnas "rätt" att skära i kroppen pga skönhetsideal: Tänkte ni aldrig så? Tänkte ni "Jag jag skulle också vilja snöra fötterna så att de blir 10 cm långa" "Jag skulle gärna operera bort revben för en smalare midja, det är höjden av civilisation"? Kan ni inte ens ha ett perspektiv som sträcker sig mer än tio år tillbaka? Kan ni utan att skämmas påstå att en fjärdedel av kvinnorna under 25 års ålder skulle ha så defekta kroppar att det motiverar operation, och att det här INTE visar på en sjuk kultur?
    Jag tycker att det visar på en väldigt vriden kultur, något annat har jag aldrig påstått. Men jag tycker det är befängt att ge sig på andra för hur de väljer att följa kulturen, istället för att döma ut de val man själv gör för att följa densamma. Dessutom så tycker jag att det är svårt att ta någon som "aldrig skulle" på allvar, när denne själv ganska rejält uppfyller idealen utan operation. Det är kanske svårare att förstå om man själv inte varit den som ofrivilligt legat långt utanför idealet och då kanske galosherna hade gått åt ett annat håll.
  • idiblon
    Myrtille skrev 2009-03-05 12:47:22 följande:
    Jaha. "Ge sig på" i betydelsen "problematisera ett val", alltså? För jag kan inte annars se på vilket sätt jag "ger mig på" folk när jag ifrågasätter ett ideal som vinner mark. För övrigt citerar jag trådstarten: "Fejkbröst Är det inte egentligen för sorgligt att vi kvinnor ska måsta känna oss så otillräckliga att vi tycker att det är helt ok att lägga ner tusentals kronor på att operera brösten!? Egentligen är det helt sjukt ju! Säg nu ainte att vi väljer själv osv föe egentligen är det ju det sjuka idalet som gör att vi VILL VÄLJA så. " Är det inte ungefär det här vi diskuterar? Det sorgliga i att en massa normala människor (25% av unga kvinnor, som sagt) känner att de bör opereras för att se ok ut? Om du är intresserad av mina personliga upplevelser så kastas jag mellan självförtroende och ynkedom, precis som de flesta andra, och tanken att operera det ena eller andra har givetvis slagit mig ett otal gånger. Ingen människa är som sagt en ö, men det gör väl knappast saken bättre? Just FÖR att jag är normal och frisk och ÄNDÅ får de här tankarna påprackade utifrån.
    Fast jag har mig veterligen inte sett dig "ge dig på" någon, däremot har jag sett andra indirekt göra det.
Svar på tråden Fejkbröst