lyckas aldrig med risgrynsgröten?!
hur ska man lyckas med risgrynsgröten??, jag följer receptet men antingen blir riset överkokt eller inte kokt, eller så blir kastrullen bränd...
hur ska man lyckas med risgrynsgröten??, jag följer receptet men antingen blir riset överkokt eller inte kokt, eller så blir kastrullen bränd...
Jag skulle gissa att du kokar på för hög värme...
Jag låter alltid riset koka upp.
Sen har jag ställt kastrullen på en skärbräda i trä och haft handdukar runt så värmen hålls så får den stå där och svälla själv
Har fått gröten perfekt varje gång!
Tänk på att det ska koka på väldigt svag värme när du tillsatt mjölken. Jag brukar ha plattan på ettan och låta stå lite längre tid än vad som står i receptet. Lycka till !
det går väl att laga risgrynsgröt i ugnen? det borde vara lättare, i alla fall bränner det inte fast
Prova i micron!Superenkelt.
Gör på samma sätt som i gryta. Vatten, smör risgryn - hög värme, sen mjölken på och lägre värme. Inget som bränner och det kan puttra på låg värme där inne. Späd på med mjölk efter hand om det behövs.
Jag gör i ugnen blir perfekt :)
Jag kokar alltid risgrynsgröt i teflonkastrull och brukar röra om med träslev. Brukar alltid koka på låg värme och längre tid än det står i receptet.
Jag lyckas alltid..Koker upp med lite vatten, sen har på mjölk. Sänker värmen när mjölken hälls i, och använder bra kastrull, då brinns den inte..
Jag kokar alltid risgrynsgröten i bara mjölk, kokar _aldrig_ grynen i vatten. I med gryn och kanske 5 dl standardmjölk (3%), kanelstång och en nypa socker. Låter koka upp, koka i kanske 15 min, häll i lite mer mjölk. Tar av kastrullen från plattan och ställer den på skärbräda av trä, där gröten får stå och svälla (gärna över natten). Värmer upp och späder med mjölk till lämplig konsistens. Alltid perfekt resultat!
Oj, det verkade inte speciellt hälsosamt...
norgesessan skrev 2009-02-20 12:20:14 följande:
Jag skulle gissa på att hon menar att den står framme i värmen under natten och därför risken för en massa otäcka bakterier...
bonusmorsa skrev 2009-02-20 14:13:39 följande:
Bonusmorsa hade rätt....