• softisch

lyckas aldrig med risgrynsgröten?!

hur ska man lyckas med risgrynsgröten??, jag följer receptet men antingen blir riset överkokt eller inte kokt, eller så blir kastrullen bränd...

• Svar på tråden lyckas aldrig med risgrynsgröten?!
  • Marco och Mathias mamma

Jag skulle gissa att du kokar på för hög värme...

• lia76

Jag låter alltid riset koka upp.
    Sen har jag ställt kastrullen på en skärbräda i trä och haft handdukar runt så värmen hålls så får den stå där och svälla själv
    Har fått gröten perfekt varje gång!

• kvinnan47

Tänk på att det ska koka på väldigt svag värme när du tillsatt mjölken. Jag brukar ha plattan på ettan och låta stå lite längre tid än vad som står i receptet. Lycka till !

• snobben2

det går väl att laga risgrynsgröt i ugnen? det borde vara lättare, i alla fall bränner det inte fast

• ElinOlsson

Prova i micron!Superenkelt.
    Gör på samma sätt som i gryta. Vatten, smör risgryn - hög värme, sen mjölken på och lägre värme. Inget som bränner och det kan puttra på låg värme där inne. Späd på med mjölk efter hand om det behövs.

• Midsommarafton 77

Jag kokar alltid risgrynsgröt i teflonkastrull och brukar röra om med träslev. Brukar alltid koka på låg värme och längre tid än det står i receptet.

v.26... BF 29 maj 2009... 1:a barnet
  • norgesessan

Jag lyckas alltid..Koker upp med lite vatten, sen har på mjölk. Sänker värmen när mjölken hälls i, och använder bra kastrull, då brinns den inte..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Atamon

Jag kokar alltid risgrynsgröten i bara mjölk, kokar _aldrig_ grynen i vatten. I med gryn och kanske 5 dl standardmjölk (3%), kanelstång och en nypa socker. Låter koka upp, koka i kanske 15 min, häll i lite mer mjölk. Tar av kastrullen från plattan och ställer den på skärbräda av trä, där gröten får stå och svälla (gärna över natten). Värmer upp och späder med mjölk till lämplig konsistens. Alltid perfekt resultat!

• Atamon

norgesessan skrev 2009-02-20 12:20:14 följande:

Oj, det verkade inte speciellt hälsosamt...
    Menar du mitt recept.. att jag bara kokar i mjölk, att det inte skulle vara hälsosamt.
    I så fall är det nog hellre så att risgrynsgröt i sig inte är särskilt hälsosamt, om man jämför med nyttigare gröt som tex havregryn, grahamsgröt osv. Men att byta ut det första vattnet som risgrynen kokar i mot mjölk, tror inte jag har någon större betydelse.
  • Marco och Mathias mamma

Jag skulle gissa på att hon menar att den står framme i värmen under natten och därför risken för en massa otäcka bakterier...

Atamon skrev 2009-02-20 14:06:14 följande:
    norgesessan skrev 2009-02-20 12:20:14 följande:
    Menar du mitt recept.. att jag bara kokar i mjölk, att det inte skulle vara hälsosamt.I så fall är det nog hellre så att risgrynsgröt i sig inte är särskilt hälsosamt, om man jämför med nyttigare gröt som tex havregryn, grahamsgröt osv. Men att byta ut det första vattnet som risgrynen kokar i mot mjölk, tror inte jag har någon större betydelse.
  • Atamon

bonusmorsa skrev 2009-02-20 14:13:39 följande:

Jag skulle gissa på att hon menar att den står framme i värmen under natten och därför risken för en massa otäcka bakterier...
    jasså.. ja men bara för att jag låter den stå över natten så behöver ju inte andra låta den stå så länge.

Man kan ju låta den stå och svälla någon timme på morgonen (eller när man nu väljer att äta) så som är beskrivet i inlägg 2 också.
    Att låta gröten stå och svälla, istället för att koka och kanske brännas vid, är ett klassiskt husmorstips som fungerar finfint.
Svar på tråden lyckas aldrig med risgrynsgröten?!