• Sternentier

    Vad kostar det att hyra ett bankfack?

    Som rubriken säger, vad kan det kosta på ett ungefär att hyra ett bankfack? Det varierar väl beroende på bank och storlek, men någon kanske har exempel?
    Vad händer förresten när man dör? Jag antar att dödsboet går igenom innehållet?

    Det här är väl sånt man borde ha tagit reda på för längesen, men..

  • Svar på tråden Vad kostar det att hyra ett bankfack?
  • vill bli tre

    jag har oxå funderat på detta...vill veta me...

  • cheetah

    Jag betalar 250 kronor per år hos handelsbanken. Det är inte det minsta dom har, kanske mellanstorleken??
    Vet faktiskt inte vad som händer när man dör, maken vet ju att jag har det så han lär väl kolla det om inte annat...

  • Sternentier

    cheetah,

    Tack för svaret! Det var ju inte alls så dyrt som jag trodde... ungefär hur stort är ditt bankfack?

  • cheetah

    Haha, det är så sällan jag är dit, så jag vet knappt! Men kan det vara 40x60 cm kanske? Och ca 20 cm högt... Jag fick i alla fall byta från det minsta för att rymma mina fotonegativ, vilket är det enda jag förvarar där. Funderar på att säga upp facket och ha negativen i makens jaktskåp i källaren i stället, men han påstår att det inte ryms...

    Vet ju inte heller om det är skillnad mellan olika bankkontor, jag bor på en liten ort i norrland - kanske är det dyrare i större städer. Men samtidigt tycker man ju att bankerna borde ha samma pris överallt...

  • clinan

    Det finns fullmakt som man kan skriva. Och där kan man välja att den som har fullmakt att gå in i bankfacket även har det vid dödsfall

  • Sternentier

    cheetah,

    Tack igen! Det där är definitivt nånting jag ska kolla upp med min bank. Jag trodde att det var svindyrt
    Jag tänkte stoppa in ett par hårddiskar och "viktiga papper", och det verkar ju inte vara några problem att få plats med

  • Sternentier

    clinan,

    Tack för upplysningen! Vet du vad som händer om man inte har skrivit någon fullmakt?

  • clinan

    tror att bouppteckningen sköter det, men är inte säker.

  • Isfjord

    Det var en bank som upphörde med bankfacksverksamheten i slutet av 90-talet. Tror det var i Täby. Något halvår senare var det en kund som ville in i sitt bankfack. Problemet var att de var sålda till en skrot och bortforslade, de hade missat att meddela den här kunden....

  • Lidingömamma
    Sternentier skrev 2005-08-15 18:26:09 följande:
    Vad kostar det att hyra ett bankfack?

    Som rubriken säger, vad kan det kosta på ett ungefär att hyra ett bankfack? Det varierar väl beroende på bank och storlek, men någon kanske har exempel?
    Vad händer förresten när man dör? Jag antar att dödsboet går igenom innehållet?

    Det här är väl sånt man borde ha tagit reda på för längesen, men..


    Beror på storlek. Hos Pansarvalv i Täby C så har man följande regler vid dödsfall:

    Vid Fackinnehavarens bortgång, har behörig företrädare för dödsboet rätt till tillträde till värdefacket. När dödsboet öppnar facket skall medarbetare hos Pansarvalv eller företrädare  utsedda från Pansarvalv närvara för att  kontrollera om facket innehåller något  testamente samt för upprättande av ett  inventeringsprotokoll. Finns testamente, skall en kopia tas av detsamma. Inget som förvaras i värdefacket får tas från facket innan bouppteckningen är registrerad  hos Skatteverket.
Svar på tråden Vad kostar det att hyra ett bankfack?