• Eliin80

Ont i ögat

Nu börjar jag bli lite orolig över mitt ena öga. Jag har haft ont i det i ca 1 månad. Det känns liksom ungefär som om jag har något i ögat. Om jag sätter i en lins i ögat gör det ondare, men när den väl är i känns det nästan inget alls. Men när jag sen tar ut linsen gör det ondare än det gjorde innan jag satte i den. Nu har jag inte använt linserna på 7 dagar, men jag har fortfarande ont. Ondast gör det direkt på morgonen när jag öppnar ögonen.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel på mitt öga? Är det inte bättre om någon vecka kommer jag gå till läkaren, men skulle ändå gärna vilja veta om ni har någon gissning? Helst ingen otrevlig....

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Ont i ögat
  • Tina B

Jag tycker du skall gå till läkaren och kolla. Ögonen skall man vara rädd om.

Jag hade som du för många år sedan (fast jag hade inte linser). Det liksom skavde i ögat och det var rött. Jag var hos optikern för titta närmare, jag sköljde ögat och höll på men ingenting hjälpte. Då gick jag till ögonläkaren - som hittade en ögonfrans som satt fast i tårkanalen! En liten pncett och problemet var löst

Hoppas du har något liknande banalt.

• Eliin80
    Tina B skrev 2009-02-19 20:37:02 följande:
    Jag tycker du skall gå till läkaren och kolla. Ögonen skall man vara rädd om.Jag hade som du för många år sedan (fast jag hade inte linser). Det liksom skavde i ögat och det var rött. Jag var hos optikern för titta närmare, jag sköljde ögat och höll på men ingenting hjälpte. Då gick jag till ögonläkaren - som hittade en ögonfrans som satt fast i tårkanalen! En liten pncett och problemet var löst Hoppas du har något liknande banalt.
    Tack för svaret! Vad gjorde läkaren, alltså hur gick undersökningen till? Har lite läkarskräck nämligen...

/Elin
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Tina B

Det var inte värre än hos optikern. De tittade på ögat i en sådan där "förstoringsapparat". Jag var lite nervös att det skulle göra ont att ta bort det men det kändes ingenting alls.

• Eliin80
    Tina B skrev 2009-02-19 20:56:37 följande:
    Det var inte värre än hos optikern. De tittade på ögat i en sådan där "förstoringsapparat". Jag var lite nervös att det skulle göra ont att ta bort det men det kändes ingenting alls.
    Vad skönt! Imorse hade jag ganska ont, känns lite som en blandning av att ha något i ögat och som om man hade råkat peta sig i det. Men det känns alltid bättre under dagen, för att sedan bli värre framåt kvällen.

Jag avvaktar nog en vecka eller så, blir det ingen förbättring kontaktar jag läkaren.

/Elin
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • tingi

Eliin80 skrev 2009-02-19 20:32:20 följande:

Nu börjar jag bli lite orolig över mitt ena öga. Jag har haft ont i det i ca 1 månad. Det känns liksom ungefär som om jag har något i ögat. Om jag sätter i en lins i ögat gör det ondare, men när den väl är i känns det nästan inget alls. Men när jag sen tar ut linsen gör det ondare än det gjorde innan jag satte i den. Nu har jag inte använt linserna på 7 dagar, men jag har fortfarande ont. Ondast gör det direkt på morgonen när jag öppnar ögonen.Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel på mitt öga? Är det inte bättre om någon vecka kommer jag gå till läkaren, men skulle ändå gärna vilja veta om ni har någon gissning? Helst ingen otrevlig.... /Elin
    hur ser ögat ut? rött? irriterat? som vanligt?
  • Eliin80
    tingi skrev 2009-02-20 12:49:37 följande:
    Eliin80 skrev 2009-02-19 20:32:20 följande: hur ser ögat ut? rött? irriterat? som vanligt?
    Det ser ut precis som vanligt. Jag har försökt "lyfta" lite på ögonlocket, men det ser inte rött eller konstigt ut där...och ingen annanstans heller.

/Elin
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • tingi

Eliin80 skrev 2009-02-20 16:10:04 följande:

Det ser ut precis som vanligt. Jag har försökt "lyfta" lite på ögonlocket, men det ser inte rött eller konstigt ut där...och ingen annanstans heller./Elin
    Jag tycker det låter som att yttersta lagret på hornhinnan är skadat. Kanske pga av någon mekanisk skada eller att du har problem med torra ögon. Lättast är att gå till en optiker som får titta på ögat i biomikrokop (precis som vid en linskoll). Om optikern anser att det är nödvändigt får du en remiss till ögonläkare.

Ögonen ska inte göra ont och jag tycker att det är lika bra att du kollar upp det så fort som möjligt.

/Tingi
  • Eliin80
    tingi skrev 2009-02-20 16:20:52 följande:
    Eliin80 skrev 2009-02-20 16:10:04 följande: Jag tycker det låter som att yttersta lagret på hornhinnan är skadat. Kanske pga av någon mekanisk skada eller att du har problem med torra ögon. Lättast är att gå till en optiker som får titta på ögat i biomikrokop (precis som vid en linskoll). Om optikern anser att det är nödvändigt får du en remiss till ögonläkare.Ögonen ska inte göra ont och jag tycker att det är lika bra att du kollar upp det så fort som möjligt./Tingi
    Tack för svaret! Vad snälla ni är som bryr er om mina ögon! Men får man verkligen gå till optikern för en ögonkontroll? Var hos en optiker för några månader sedan och där var det en man som kom in och ville att de skulle kolla hans ögon, men optikern sa att han då fick ta kontakt med ögonläkaren istället.

Vad händer om det är så att hornhinnan är skadad? Läker det av sig själv? Min 8-månaders dotter brukar peta mig i ögonen, så det är ju inte omöjligt att det är hon som råkat peta lite väl hårt...

Men det är kanske lika bra att ringa optikern och kolla...Ska göra det nästa vecka...

/Elin
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Eliin80

Nu har jag varit hos optikern. Hon hittade inget fel på mitt öga. Men hon tyckte att jag kunde prova att byta linser (alltså till en helt annan sort), så jag ska dit igen på torsdag och fixa det. Jag har iofs rätt svårt att tro att det kommer att hjälpa, men nåt måste jag ju göra.

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
Svar på tråden Ont i ögat