• virreboll

Advokatsekreterare!!!

Hej!!

Behöver lite hjälp med att hitta utbildning till Advokatsekreterare...

Har letat och letat men det enda jag hittar är på Jensen, men där får jag inte läsa för min kommun.

Vad krävs i utbildning för att få jobba som advokatsekreterare?? Någon som vet?

• Svar på tråden Advokatsekreterare!!!
  • virreboll

puffar och hoppas på svar

• JohannaMatt

Många läkarsekreterare med några års erfarenhet får jobb som advokatsekr...här finns ingen enskild utbildning till det, tror jag.

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
  • Kjell2

Min fru jobbar på advokatbyrå. De flesta sekreterarna där har treårigt gymnasium som grund och sen kompleterat på högskola med kurser i språk, juridik, ekonomi och/eller svenska. Maskinskrivning och datavana är ett krav.

/Kjell

• virreboll

ok, jag har kollat på vuxenutbildning typ academedica, där jag tänkte läsa juridik, ekonomi, m.m. undrar om det räcker eller om det krävs högskoleutbildning?

• mm m

Hej det finns utbildningar som paralegal där man kan jobba som bla advokatsekteterare (me är lite högre/bättre utbildad än "vanliga sekreterara") missförstå mig inte nu bara.

Finns i Stockholm Paralegal juridisk handläggare och i Göteborg paralegal juridisk assistent. Just nu är det endast de två som finns i sverige som är just den utbildningen.

• virreboll

å det låter bra, får ta och söka upp vart det är

tycker ju att det finns /borde finnas så mycket advokatsekreterare, konstigt med så få utbildningar?

• virreboll

en distansutbildning hade varit toppen...

• mm m

finns säkert fler men inte just paralegal. du kan gå via ky guiden då det är en ky utbildning. där nästan alla får jobb innan eller strax efter utbildningen.

www.phi.se

• Kjell2

virreboll skrev 2009-02-20 10:34:37 följande:

en distansutbildning hade varit toppen...
    Ett förslag:
    Läs lite juridik, ekonomi och språk, allt finns på distans. Försök också komma in på något företag som sekreterara, receptionist eller liknade. Kanske via bemanningsföretag. Börja sök jobb hos advokater.

/Kjell
Svar på tråden Advokatsekreterare!!!