• Anonym

Kan man alltid se Borrelia på ryggmärgstestet?

Jag har alla symtom på neuroborrelia enligt läkarna som därför ville att jag skulle göra ryggmärgstest. Provsvaren är inte helt klara men hittills verkar det som om jag INTE har Borrelia.
    Det är väl en lättnad på ett sätt men jag börjar bli desperat.
    Jag mår verkligen uselt. Mitt ansikte domnar bort mer och mer, jag har feber till och från, är extremt trött etc etc. Det är som ett skolboksexempel på Borrelia och det är inte mina spekulationer utan läkarnas.
    De har kollat i princip allt, t.o.m. röntgat hjärnan och det finns inget som förklarar mina symtom så långt. Läkarna är förbryllade eftersom de var rätt säkra på Borrelia.
    Kan man ha det ändå är min fråga? Alltså kan resultatet av ryggmärgstestet vara missvisande?
    Jag har just avslutat en kur Doxyferm mot bihålorna och i början av behandlingen blev symtomen lite bättre bara för att förvärras mot slutet.
    Bihålorna är ok nu (röntgade) men domningarna och den allmänna sjukdomskänslan bara ökar.
    Jag funderar på att be om en rejäl dos antibiotika bara för att se om det funkar. Jag står inte ut längre .

• Svar på tråden Kan man alltid se Borrelia på ryggmärgstestet?
  • Jigge

Jag har varit med om samma sak, haft alla symtom, tagit ryggmärgsprov 2 ggr med  tre mån mellanrum samt röntkat hjärnan. De hittade inget.
    Detta ger inte svar på din fråga men jag blev iaf behandlad för nevroborelios med antibiotika fast inget av proven visade något.

• Anonym

Tack för svar, Jigge!
    Jag antar att du blev bättre av antibiotikan? Fick du läggas in eller tog du en kur hemma?
    Jag gör vad som helst, det känns som om jag håller på att bli galen!

• Anonym (anna)

Har samma problem. Testerna visar att det inte är borrelia. Trots det blev jag bättre av doxyferm, vilket är den medicin som används mot just borrelia. Fråga läkarna om du inte kan få äta en längre kur för att se, eftersom de tydligen inte har några andra förslag på gång. Man blir ju desperat till slut..

• Anonym

(anna),
    man blir ju det!
    Jag märkte faktiskt en liiiten förbättring under kuren med Doxyferm som jag fick förut mot bihålorna.
    Jag började bli trött under hösten, extremt trött, och sedan kom det ena symtomet efter det andra. (Jag läste en lång lista och 99% stämde på mig och då läste jag kritiskt. Jag hade inte en tanke på Borrelia innan den ena doktorn efter den andra föreslog det.)
    De tror inte på MS och de har ju kollat hjärnan så vad 17 finns det annars som ger domningar?
    Jag ringer imorgon och ber om en kur. Det måste om inte annat vara billigare än att utsätta mig för en massa tester.

• Anonym (anna)

Är domningarna konstanta? Eller kommer de och går lite?

• Anonym

(anna)
    i ansiktet är de mer eller mindre konstanta men de kommer och går, som nästan alla mina symtom, särskilt smärtan i lederna.
    Igår kväll blev jag riktigt dålig, fick stark huvudvärk, det kändes som om huvudet skulle explodera. Vänster ansiktshalva domnade, brände och tryckte, nu även över pannan/näsan.

• Jigge

Jag blev kanske lite bättre men det tog tid och domningar har jag fortfarande en del två och ett havt år senare. Jag hade mycket huvudvärk och åt naproxen vilket jag tycker hjälpte bra. Köpte även en tempur kudde för jag tyckte att jag blev så spänd i nacken av oron mm, samt att jag började träna och stretcha rygg och nacke, det hjälpte mig mycket.

• Anonym (anna)

Om testerna är negativa kanske du ska kolla nacke/rygg? Har en vän med wiplashskada som har samma problem. Man kan ju ha problem med ryggen även om man inte har en wiplashskada.

Svar på tråden Kan man alltid se Borrelia på ryggmärgstestet?