• lillsnurpan

när börja era barn åka skridskor, när kunde de ka ordentligt??

Har en 3 åring och en 4 åring. 4 åringen fick ärva kusinernas skridskor nu, har åkt litegrann max 3 ggr, är inte så intresserad. För hon har inget tålamod att lära si. Min man och jag tuas om att vara på isen, och hålla i henne. Finns det något smartare sätt att lära sig kanske hålla i något nr man åker typ en stol? Hur ska jag få henne intresserad av att åka??
    3 åringen har inte några skridskor, en jag vet inte om hon är mogen att åka ännu, men hon kanske kan intressera storasyster mer om hon åker!!
    Samt ska man ha skridskor till båda måste ju båda vuxna vara på isen samtidigt!!!

• Svar på tråden när börja era barn åka skridskor, när kunde de ka ordentligt??
  • sol1

min son började åka skridskor när han var 1,5 år vi hade en sjö bakom huset vi åkte på han fick hålla i en spark som han sköt framför sig tills han kunde åka ordentligt. det gick bra lillasyster kunde inte åka fören hon var 3 år även hon fick hålla i en spark när hon började åka. kan ju vara svårt om man inte har nån sjö att åka på, tror ju inte man får ha sparkar med sig i en ishall tyvärr

• lillsnurpan

inga fler?
    Då måste våra barn vara sena med att lära sig åka skridskor!
    Var kan man köpa spark för barn och vad kostar en sådan??

• Tofslans matte

Vi hade en lära-gå-vagn som hon fick dra framför sej.Fungerade fint! Hon var cirka 2år 9månader då vi började åka skridskor förra vintern. Nu är det andra vintern hon åker och det börjar sakta men säkert att gå bättre.

• Bodil82

Min äldsta dotter var 2år och 4 månader då hon lärde sig åka skridskor och vi hade också en sån där bra barnspark. Vår är ärvd men en ny kan inte kosta många kronor. Dottern åkte själv utan att hålla i sig ganska så snart.=)

När de lär sig beror väl på barnets mognad och intresse... så är det ju bara.
    Hoppas barnen tycker det är roligt! kram

• Inkan o Ida

Jag testade en gång med min dotter när hon var 3½ och jag hade hittat ett par billiga skridskor på Röda Korset, sen blev det inte av att vi åkte mer den vintern. På jullovet i fjol när hon var knappt 4½ tog det två gånger innan hon kunde åka helt själv.

Vill med detta mest säga att dina barn inte på något sätt är sena, utan de barn som åker skridsko tidigt har nog oftast väldigt intresserade föräldrar och bra förutsättningar (typ kalla vintrar, is i närheten).

• sol1

elinville skrev 2009-02-21 18:00:48 följande:

vad har ni för skridskor till så små?
    skalskridskor har vi dem finns från storlek 22 tror ja det var.
  • Boel1

Tror också att det beror mycket på barnets intresse. Vår äldsta fick skridskor när hon var 4 år tror jag, men det blev inte så många gånger vi åkte med henne, och vintern hon fyllde 5 blev det också dåligt med att åka. Nu är hon 6 år och kunde denna vinter åka bra efter första gången med lite hjälp. Men om man håller på och barnet tycker det är roligt kan de lära sig tidigt.

Svar på tråden när börja era barn åka skridskor, när kunde de ka ordentligt??