• Anonym

Skilsmässa, vem får bilen??

Om min man och jag skiljer oss, har jag rätt till vår gemensamma bil då? Han står som ägare, samt står ensam på lånet. Han betalar billånet varje månad, men jag betalar ju å andra sidan hela hyran.
    Vad händer med vår bil om vi skulle skiljas?
    Han har en dotter sedan tidigare, kan hon kräva någonting av oss i så fall, om min man skulle avlida eller liknande??? Skulle verkligen behöva reda ut detta!

• Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??
  • Anonym
    annbom skrev 2009-02-20 12:10:45 följande:
    Om ni separerar får din man bilen, men måste lösa ut dig om lånet understiger värdet på bilen. Dör han så ärver dottern hans värdet av hans egendom alt. hans egendom. Du kan få behålla bilen och lösa ut henne med pengar om det är det du önskar.
    Nä så är det väl inte? Det gäller väl om man är sambo? Om man är gifta så delar man på allt 50/50 oavsett om han står på bilen och betalar lånet.
  • Anonym

Makens dotter har arvsrätt. Hon kan välja att avstå sin del av arvet till förmån för dig om han dör först, vilket innebär att hon får sin del efter din död isåfall.
    Avstår hon inte får hon sin del direkt. En bodelning kommer att göras även om han skulle dö, vilket innebär att du har rätt till din del, precis som vid en skilsmässa. Det dottern ärver är alltså hans del av bodelningen sas. Dessa regler står om i ärvdabalken.

Skiljer ni er är det äktenskapsbalken som går in. Om bilen inte är enskild egendom avgör bodelningen vem som får den. Det är svårt att säga på förhand vem av er det blir. Det spelar ingen roll att han står på lån etc, det är ändå giftorättsgods ifall det inte är enskild egendom (mao gåva, något han ärvt, om ni har äktenskapsförord och det står där etc).

• Anonym

annbom skrev 2009-02-20 12:10:45 följande:

Om ni separerar får din man bilen, men måste lösa ut dig om lånet understiger värdet på bilen. Dör han så ärver dottern hans värdet av hans egendom alt. hans egendom. Du kan få behålla bilen och lösa ut henne med pengar om det är det du önskar.
    Stämmer inte. Så länge det är giftorättsgods delas det lika. Se äktenskapsbalken 7:1 "En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom." Samt 10:1 "I bodelning skall makarnas giftorättsgods ingå."
  • Anonym

annbom skrev 2009-02-20 12:16:31 följande:

Man delar värdet, inte sakerna. Hur ska man dela på en bil tex? Den som äger bilen får företräde till bilen. Det som är kvar av bilens värde sedan lånet är bortdraget får hon rätt till. Är de sambo så får hon inte ett öre när det gäller bilen.
    Hänvisa gärna till lagen när du skriver sådant.
  • Anonym
    annbom skrev 2009-02-20 12:16:31 följande:
    Man delar värdet, inte sakerna. Hur ska man dela på en bil tex? Den som äger bilen får företräde till bilen. Det som är kvar av bilens värde sedan lånet är bortdraget får hon rätt till. Är de sambo så får hon inte ett öre när det gäller bilen.
    Hur man delar på en bil? Precis på samma sätt som man delar på ett hus! Antingen säljs bilen och man delar lika på summan, eller så köper den andre loss bilen.
  • Anonym
    Poloc skrev 2009-02-20 12:26:57 följande:
    Eftersom TS refererar till sin man och skilja sig så antar jag att de är gifta. Då håller jag med inlägg 4 & 6. När det gäller sambo så är jag rätt säker på att om man anskaffat egendom för gemensamt bruk så räknas den egendomen som gemensam, oavsett vem som betalat. TS: Kontakta din bank och fråga om de har någon jurist du kan få prata med, eller kanske din kommun har juridisk rådgivning. En del dagstidningar brukar också ha konsumentsidor, dit man kan skriva frågor och få svar av tex jurist.
    Sambos delar enbart på bohaget vid en separation. Alltså inte bil och liknande såvida inte båda står för den.
  • Anonym

annbom skrev 2009-02-20 12:23:56 följande:

Giftorättsgods är INTE detsamma som att man äger sakerna tillsammans, endast värdet av sakerna. Jag tror inte att du riktigt kan tolka lagen som den ska tolkas. Kjell har förklarat det väldigt bra
    Jag bad om en laghänvisning, inte din åsikt om min förmåga att tolka lagar.
  • Anonym

annbom skrev 2009-02-20 12:36:13 följande:

Vi menar nog lite olka. Den som fktiskt äger bilen/saken har altid rätt till sin sak, men kan bli skyldig att lösa ut den andre för värdet. Anonym tror att sakerna automatiskt delas vid en bodelning och så är det inte.
    Det tror hon säger du. Eller så tolkar du det så...
  • Anonym
    Miss Lau skrev 2009-02-20 12:35:10 följande:
    11:3 kanske klargör det lite för dig.Ja, men det är ju det jag sagt hela tiden!
  • Anonym

Tack för alla svar! VI ÄR GIFTA SEDAN ETT ÅR TILLBAKA OCH HAR EN DOTTER.
    Lite mer fakta:
    Min man vill att vi köper en helt ny bil. Endast han ska stå på banklånet. Han kommer att betala det direkt från hans lönekonto, men vi har ju gemensam ekonomi, så jag betalar ju en massa annat.

Jag vill inte lägga så mycket pengar på en bil (5000 kr i månaden), det innebär att jag får betala mycket mer av andra utgifter SAMT välja bort annat som jag hellre vill att familjen gör med våra pengar.
    Så kom jag att tänka på vad som skulle hända om vi skiljer oss eller han dör, om hans andra dotter då kan kräva bilen. Vi köper den till vår familj ju. Hans ex fru är kall mot mig (vi har aldrig haft någon kontakt och hans första dotter vet inte ens om att hon har ett nytt syskon, tyvärr, men ex frun vill ha det så, och jag struntar i att försöka ha en relation nu. Skulle dock kännas snopet om hans ex fru kom dragandes med en massa ekonomiska krav om någonting skulle hända min man...)

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-20 12:01:49 följande:

Om min man och jag skiljer oss, har jag rätt till vår gemensamma bil då? Han står som ägare, samt står ensam på lånet. Han betalar billånet varje månad, men jag betalar ju å andra sidan hela hyran. Vad händer med vår bil om vi skulle skiljas?
    Den som har haft huvudansvaret för bilen innan separationen får bilen. Den andra får umgängesrätt.

Förlåt, var tvungen...
  • Anonym

annbom skrev 2009-02-20 12:43:39 följande:

Längst ner är ditt inlägg och över mitt svar. Du ville veta lagrum när du svarade på mitt inlägg nedan och skulle du menat samma sak så skulle du knappast ifrågasatt mitt svar
    Det var inte mitt inlägg du citerade där, men skitsamma...
Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??