• annbom

Skilsmässa, vem får bilen??

Om ni separerar får din man bilen, men måste lösa ut dig om lånet understiger värdet på bilen.

Dör han så ärver dottern hans värdet av hans egendom alt. hans egendom. Du kan få behålla bilen och lösa ut henne med pengar om det är det du önskar.

• annbom

Man delar värdet, inte sakerna. Hur ska man dela på en bil tex? Den som äger bilen får företräde till bilen. Det som är kvar av bilens värde sedan lånet är bortdraget får hon rätt till.

Är de sambo så får hon inte ett öre när det gäller bilen.

Anonym skrev 2009-02-20 12:13:19 följande:
    Nä så är det väl inte? Det gäller väl om man är sambo? Om man är gifta så delar man på allt 50/50 oavsett om han står på bilen och betalar lånet.
  • annbom

Giftorättsgods är INTE detsamma som att man äger sakerna tillsammans, endast värdet av sakerna. Jag tror inte att du riktigt kan tolka lagen som den ska tolkas.

Kjell har förklarat det väldigt bra

Anonym skrev 2009-02-20 12:17:22 följande:
    annbom skrev 2009-02-20 12:10:45 följande:
    Stämmer inte. Så länge det är giftorättsgods delas det lika. Se äktenskapsbalken 7:1 "En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom." Samt 10:1 "I bodelning skall makarnas giftorättsgods ingå."
  • annbom

Men det är ju det jag skriver. Men att den som faktiskt äger bilen har företräde.

Jag tycker att jag svarade bra på frågan som den är ställd och tycker inte att jag ska behöva utveckla det mer.

Anonym skrev 2009-02-20 12:25:42 följande:
    Hur man delar på en bil? Precis på samma sätt som man delar på ett hus! Antingen säljs bilen och man delar lika på summan, eller så köper den andre loss bilen.
  • annbom

Vi menar nog lite olka. Den som fktiskt äger bilen/saken har altid rätt till sin sak, men kan bli skyldig att lösa ut den andre för värdet. Anonym tror att sakerna automatiskt delas vid en bodelning och så är det inte.

Poloc skrev 2009-02-20 12:32:08 följande:
    Svar på #10annbom skrev 2009-02-20 12:23:56 följande:
    Jag tror att ni menar samma sak, fast använder lite olika ord. Det finns ingen motsägelse mellan vad ni säger egentligen.
  • annbom

Äkb 1:3

Anonym skrev 2009-02-20 12:30:36 följande:
    annbom skrev 2009-02-20 12:23:56 följande:
    Jag bad om en laghänvisning, inte din åsikt om min förmåga att tolka lagar.
  • annbom

Tappade en etta 11:3

annbom skrev 2009-02-20 12:37:48 följande:
    Äkb 1:3
  • annbom

Längst ner är ditt inlägg och över mitt svar. Du ville veta lagrum när du svarade på mitt inlägg nedan och skulle du menat samma sak så skulle du knappast ifrågasatt mitt svar

annbom skrev 2009-02-20 12:16:31 följande:
    Man delar värdet, inte sakerna. Hur ska man dela på en bil tex? Den som äger bilen får företräde till bilen. Det som är kvar av bilens värde sedan lånet är bortdraget får hon rätt till. Är de sambo så får hon inte ett öre när det gäller bilen.
    [/citat]
    Anonym skrev 2009-02-20 12:13:19 följande:
    [citat]
    Nä så är det väl inte? Det gäller väl om man är sambo? Om man är gifta så delar man på allt 50/50 oavsett om han står på bilen och betalar lånet.
  • annbom

Eftersom det endast var bilen det handlade om så har jag endast svarat på det. Som du skriver så kan vi inte veta hur deras ekonomi ser och ta ställning till den. Jag tycker nog at det är ganska stor skillnad på "sakerna" och "värdet" vid en delning. Sedan så har ju äganderätten en betydelse här också. Den som äger bilen har företräde

Poloc skrev 2009-02-20 12:48:56 följande:
    Svar på #21annbom skrev 2009-02-20 12:36:13 följande:
    Och jag menar att "sakerna delas" och "värdet av sakerna delas" i praktiken kan betyda detsamma. Att den faktiska delningen är relaterad till värde ser iaf jag som självklart. Det är ju inte så att "jag tar huset så får du den här cykeln" (bortser från ev lån). Eftersom vi inte vet något mer om TS & mannens tillgångar så utgår jag från att bilen är den huvudsakliga tillgången. Eftersom TS skriver att hon betalar hyra utgår jag från att de hyr, inte äger, sin bostad.
  • annbom

Tycker nog att du ska läsa vad vi andra skrivit, men du kanske menar att hon har rätt till värdet och inte till bilen. Undantag för privat egendom som du pratar om är inte en bil sedan tidigare eller arv utan tex eldriven rullstol eller handikappanpassad bil.

saramg skrev 2009-02-20 13:29:55 följande:
    Om han tagit lånet och köpt bilen under tiden ni levt tillsammans har du lika stor rätt till den. I vissa undantags fall om man uppenbart kan påvisa att det bör vara privat egendom kan den tilllfalla bara honom. Men en bil har väl inte ett sånt värde skulle jag tippa på? Det rör sig väl snarare om tex. arvegods eller om han köpt bilen långt innan ni träffats. Kollade upp detta innan vi gifte oss, men det är inte stor skillnad på sambo och gift.
  • annbom

Det är stor skillnad på att vara sambo och gift. Är de endast sambo så får hon inte ett öre av bilen.

Om han tagit lånet och köpt bilen under tiden ni levt tillsammans har du lika stor rätt till den. I vissa undantags fall om man uppenbart kan påvisa att det bör vara privat egendom kan den tilllfalla bara honom. Men en bil har väl inte ett sånt värde skulle jag tippa på? Det rör sig väl snarare om tex. arvegods eller om han köpt bilen långt innan ni träffats. Kollade upp detta innan vi gifte oss, men det är inte stor skillnad på sambo och gift.
  • annbom

Värdet på bilen sjunker för varje dag som går och lånen brukar vara anpassade efter det så det finns nog inte så stort övervärde om ni skulle skilja er. Jag tycker att ni ska köpa en billigare bil i stället och spara lite pengar i stället. En betalningsanmärkning sitter ju inte kvar hur länge som helst och ett hus kan också köpas endast i hans namn. Du har ju giftorätt även i huset så det spelar inte så stor roll.

Anonym ((TS)) skrev 2009-02-20 13:39:01 följande:

Ja, vi köper ju bilen gemensamt till familjen, det sitter han själv och säger till banken och bilfirman. Och han menar ju det nu. Jag kommer antagligen använda bilen mest också, eller hela fmiljen tillsammans. Men man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden. På papperet är det ju bara hans bil. Och då står jag där med noll när jag lika gärna kunde ha köpt ett hus för pengarna... Det är det jag är rädd för!
Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??