• FruStolpe

Göra egen shot av turkiskpeppar...Kan nån hjälpa?

Inte riktigt rätt grupp för denna tråd kanske, men hittade ingen bättre.

Ja, tänkte fixa egen dricka av vodka och den turkisk peppar som har fruktsmak...ni vet? Men hur ska jag blanda? Tänkte göra en hel flaska, men hur mycket turkisk peppar ska jag då ha i? Och är det bara att krossa och sen hälla i och skaka, eller?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Göra egen shot av turkiskpeppar...Kan nån hjälpa?
  • Bisquit

Häll i, ju mer peppar desto mer smak. jag brukar använda minst två påsar till en 70is. och då smakar det peppar och inte vodka.

sen är det bara att skaka, låta det stå, skaka osv.

Vissa brukar lägga den i typ diskmaskinen. Det varma vattnet hjälper till att lösa upp. men det behövs inte.

• Elli47

Oj det är jättelängesen jag gjort sånt men jag har för mig att en påse räckte till en 75:a ungefär, krossa godiset och lägg i, skaka lite då och då och när det är upplöst så är drycken klar.

• Mia med 2

du behöver inte krossa utan det smälter, men tänk på att det tar några timmar

ღ Romeo o5o6o2 & Leia o7o5o7 ღ
  • Bisquit

Om du krossar går det ju lite fortare. men risken är att det goda pulvret i mitten försvinner....

Herregud, det var ju aplänge sen man gjorde en turkisk shot..

• FruStolpe

Oj vad många svar så hastigt... Måste vart en bra tråd jag startade denna gång. hehe...

Ok, tusen tack...då ska jag springa och inhandla så får vi se vad det blir.

• pling

För "hundra" år sedan när det var modernt förra gången att dricka shot. Smällte jag tabletterna i lite vatten i en gryta på spisen, och hällde sedan på vodka flaskan, då var det ju färdigt att dricka direkt. polarna var mer förberädda och la i tabletterna hela i flaskan redan på söndan för att bli klart helgen efter. jag har för mig att vi använde en halv påse per 37 cl. lycka till.

• FruStolpe

pling skrev 2009-02-20 12:19:43 följande:

För "hundra" år sedan när det var modernt förra gången att dricka shot. Smällte jag tabletterna i lite vatten i en gryta på spisen, och hällde sedan på vodka flaskan, då var det ju färdigt att dricka direkt. polarna var mer förberädda och la i tabletterna hela i flaskan redan på söndan för att bli klart helgen efter. jag har för mig att vi använde en halv påse per 37 cl. lycka till.
    Låter ju också smart! Tack för ditt svar!
  • smarties

Oh, TS, får jag fråga VAR du har hittat den turkiska pepparn?
    Jag har letat ÖVERALLT! :)

• Bisquit

vad som helst.... Tänk på att om du gör på vinegum så håll dig till en färg.

En kompis hällde i tre ( !!) påsar till en flaska. det blev en gråslaskig sörja som knappt var flytande...

Ha ha ha, vilka minnen man har.

• korven72

ahlgrens bilar har jag hört e goa

• blå fisk

Hallonet80 skrev 2009-02-20 12:43:17 följande:

Nån som har tips på smak/godis till andra shots man kan göra själv?
    Blå fisk!!!!
  • korven72

eller så kan man göra som jag och kompisen när vi va 14 och desperata. Vi tuggade helt sonika sönder de tukiska peppargodisarna och spottade ner dom i flaskan.

Nöden har ingen lag =)

• FruStolpe

smarties skrev 2009-02-20 12:43:14 följande:

Oh, TS, får jag fråga VAR du har hittat den turkiska pepparn? Jag har letat ÖVERALLT! :)
    Jag bor i Finland, här säljs de i minsta lilla affär. Inte goda i vanliga fall, men som shot är det verkligen gott.
  • FruStolpe

svart tulpan skrev 2009-02-20 14:29:49 följande:

eller så kan man göra som jag och kompisen när vi va 14 och desperata. Vi tuggade helt sonika sönder de tukiska peppargodisarna och spottade ner dom i flaskan. Nöden har ingen lag =)
    Oohhh.... Hehehe..
  • smarties

FruStolpe skrev 2009-02-20 18:39:15 följande:

smarties skrev 2009-02-20 12:43:14 följande:
    Jag bor i Finland, här säljs de i minsta lilla affär. Inte goda i vanliga fall, men som shot är det verkligen gott.
    Aha! Ja då blir det att resa till Finland hör jag.. :D
  • FruStolpe

smarties skrev 2009-02-20 18:56:01 följande:

FruStolpe skrev 2009-02-20 18:39:15 följande:
    Aha! Ja då blir det att resa till Finland hör jag.. :D
    Haha... Välkommen! Kanske du kan köpa den på nätet nånstans? Eller be nån som tar in den vanliga sorten också ta in av den andra...Kan väl inte vara omöjligt om de ändå tar in så.
Svar på tråden Göra egen shot av turkiskpeppar...Kan nån hjälpa?