• Fille Fjonkan

En öm knöl!

I morse just när jag vaknat fann jag en öm knöl direkt nedanför bröstbenet! Jag förstår inte vad det kan vara

Den sitter som sagt nedanför bröstbenet, strax under där de nedersta revbenen möts. Den känns ungefär som toppen på en armbåge, rund och hård, ca 2 cm i diameter. Den är en aning öm när man tar på den. Kan det vara bröstbenet som sticker nedanför revbenen? Kan det bli lite svullet? Kan det bildas brosk där utan att man slagit i e dyl?
    Hjälp, jag är lite nervös! Vad kan det vara?

• Svar på tråden En öm knöl!
  • Dayna Lee

Sitter den i mitten på dig eller och känns som ben? Nää du ska ju inte va orolig. Vi reder ut det här åt dig nu!

• Fille Fjonkan

*fnissar lite förläget*

Dayna Lee: Ja, den sitter i mitten (kanske en liten, liten aning åt vänster) och det känns som ben, som armbågen ungefär, fast inte lika utstickande förstås.

Det som gjorde mig lite nojig (jag börjar känna mig mer generad än orolig nu ) var att den är nedanför stället där revbenen möts. Precis nedanför, dock. Jag trodde bröstbenet slutade där revbenen slutar.

• Dayna Lee

Ja visst är han snygg. Sååå vältränad! höhö!

• Fille Fjonkan

Mycket stilig karl!

Det var ju inte att ta miste på att bröstbenet fortsätter en bit nedanför revbenen! Nu är jag lugnad

Tack alla snälla människor!

• Mazzi

Skönt att vi kunde hjälpa dig till en god natts sömn. Ha det gott. Och du, jouren har alltid öppet!

• Hexx

Just där du beskriver finns ett ben som kallas "bröstbenets svärdsliknande utskott". En liten bit under bröstbenet kan man känna det. Där är man jätte öm och man är jätte försiktig tex om man ger hjärt/lungräddning när man komprimerar hjärtat, för om den går av kan man skära sönder levern. Som sagt, det är ett väldigt ömt område, så tryck inte där mer. Om du är orolig och det är en knöl som sticker ut och inte är ruckbar ska du söka läkare.

• Dayna Lee

Som avslutning så fick vi ett namn på den också! Kan inte bli mycket bättre!!

• Fille Fjonkan

En utmärkt jour är ni!

De Hex: Den sticker inte direkt ut och den är en aning ruckbar (nu var jag ju faktiskt tvungen att trycka lite till ) och jag är nu övertygad om att det faktiskt är mitt bröstben jag plötsligt hittat vid 33 års ålder Tack för ditt svar!

• Camilla74

De hex: En benbit ska inte vara ruckbar.

• Hexx

Hahaha! Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt!!!! Tryck inte av det där utskottet nu, utan låt det vara.
    Så får du ha en fungerande lever några år till. Kan vara bra!

Sov gott!

Maria USK!!!

• Hexx

Camilla: Så dia revben tex är heeeelt stumma. Då måste du ha svårt att andas. Utskottet är ruckbart för att det sticker ut som ett svärd och är en aning böjt.

• Fille Fjonkan

De Hex: Jag ska berätta en i detta sammanhang väldigt pinsam "hemlighet" för dig; Jag är USK/MSK Lite förmildrande omständighet kanske kan sägas vara att jag som bäst håller på att byta branch (när jag inte är mammaledig dvs)...

• Camilla74

Hahahhhaha...... Nej det hoppas jag inte de är. Men inte är den ruckbar så det märks iaf. Det kan inte vara många millimetrar den rör sig isf.

• Hexx

Tror inte att det är något uskor går och tänker på så mkt....om det finns ett litet ben under bröstbenet alltså. Men när jag pluggade praktiserade jag på ortopeden och lärde mig maaaassssooorrr!!!!!

• Fille Fjonkan

Jag var också på en ortopedavdelning

Jag såg många benbrott, många trasiga lårbenshalsar...

Men jag var mest intresserad av psykologin, det kan vara "boven i dramat"

Svar på tråden En öm knöl!