• scooby

Rädd att spricka!

mi vida skrev 2009-02-24 19:39:34 följande:
    varför känner ni inget när ni spricker??? är det för att det andra gör såå ont??
    Jag kände inte heller när jag sprack. Dels så är man så fokuserad på att krysta, andas osv och dels så är man ju så pass uttänjd där ner så man blir bedövad av bara det oxå tror jag. Jag fick även kyl/bedövninsspray just när huvudet skulle ut så det gjorde inte ont alls, kände bara att det spände rejält   Kände inte ens att det brände, som vissa beskriver Sprack inte så mycket heller, bara "normalt, som de flesta gör" var vad BM sa. Det var med andra barnet (första blev akut kejsarsnitt).
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
  • scooby
    TusseTvå skrev 2009-03-02 20:55:42 följande:
    Hej! Jag pratade med en tjej som sa att när man kommer in på BB, ska man skrika ut att man inte vill spricka. Då kommer de hjälpa dig att inte spricka. Annars utgår barnmorskorna från att de flesta i Sverige vill föda "utan hjälp, självständigt". Säg till innan, så hjälper de dig! DET TÄNKER JAG GÖRA SOM OCKSÅ ÄR LIVRÄDD FÖR ATT SPRICKA!
    Tror tyvärr inte att BM kan styra till 100% att du inte kommer spricka. Däremot kan dom göra allt dom kan för att försöka göra så att du inte spricker, eller spricker så lite som möjligt. Det har ju mycket med att göra hur elastisk man är därnere osv.
  • scooby
    19Jonna80 skrev 2009-03-02 22:15:04 följande:
    hm, liten fundering bara. Borde inte BM motverka att alla spricker så lite som möjligt?? De borde ju inte vara så populärt att spricka liksom...
    Jo, absolut! Det är ju tex därför BM vill vara med och styra hur fort barnet får komma ut - dvs att man försöker hålla emot krystimpulsen i slutet och låta huvudet stå och tänja i öppningen. Då minskar risken att spricka. Dom ser även till att man inte krystar forcerat eller börjar för tidigt med krystandet, då ökar oxå risken att man spricker. Jag sa aldrig att jag var rädd att spricka, men förstod att BM ändå gjorde allt för att jag inte skulle spricka så mycket
Svar på tråden Rädd att spricka!