• kaffekatten

Någon som tyckt att förlossningen INTE gjort ont - era erfarenheter tack!

Hej,

Har läst på FL om vissa som inte tyckt förlossningen varit särskilt farlig och som inte haft så värst ont.

Vill gärna höra era berättelser och vad ni tror det berodde på att det blev så.

Dvs alla POSITIVA upplevelser där smärtan inte behövt lindras med kemiska preparat.

Tips, ideer, allt som ni kan komma på!

Från en som läst massor av berättelser om den andra sorten och känner att jag skulle behöva lite balans...

• Svar på tråden Någon som tyckt att förlossningen INTE gjort ont - era erfarenheter tack!
  • Små Hjärtan

Har haft tre förlossningar utan bedövning. Det bästa jag gjort.
    Den första var den som gjorde mest ont men de två sista tyckte jag inte gjorde så jätte ont. Kanske inte hann reagera heller på det.

Kan inte leva utan mina underbara barn
  • a mor

Klart att det gjorde ont. Vem som helst som säger något annat ljuger, men............

För min del så tar jag hellre den smärtan igen tjugo gånger, i stället för att borra i tänderna hos tandläkaren.

Kemiska preparatet jag använde var lustgas och inget mer.

• Angy87

hej hej här är en som inte tyckte det var så farligt att föda barn! Visst jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde ont men det var definitivt inte halft så illa som jag trodde det skulle vara. det enda smärtstillande jag använde mig av var lustgas. ska jag vara ärlig så genom hela förlossningen så tänkte jag faktiskt "det här är ju inte så farligt... när kommer det göra så där jätte ont som alla beskriver det?" men det gjorde de aldrig och så fort allt var klart så tänkte jag "de kan jag göra om när som hellst.. inga problem!". Så när jag blir gravid nästa gång så kommer jag inte oroa mig speciellt mycket inför förlossningen =)

jag tror jag hade en väldigt positiv upplevelse för att jag hade en ganska snabb förlossning (4 1/2 timme)men också för att jag hade inställningen "det här är bara EN DAG i mitt liv, det kommer vara över snart".. och att tänka på att varje krystvärk är en värk närmare att träffa sin bäbis. =) jag läste också inga "dåliga" förlossningsupplevelser.. och ignorerade folk som ville berätta om deras "hemska och jättesmärtsamma förlossnings upplevelser".
    jag vill dock lägga till att jag inte hade den lättaste förlossningen, det var komplikationer med placentan, men jag hade ändå en jättebra upplevelse och skulle gärna kunna föda barn igen, inga problem! =)
    försök att inte oroa dig för mycket inför själva förlossningen utan njut av graviditeten! oroa sig är aldrig bra.

• mogreta

Med sista barnet sa jag knappt Aj, det var helt underbart!

När vi satt i bilen och nästan var framme vid förlossningen (ungefär 20minuter innan barnet var ute) så satt jag och funderade och irriterade mig på att jag glömt hårsprejen hemma

Väl inne på förlossningen sa jag att jag nog behövde krysta med en gång, upp på sängen och sen sa det splasch och barnet var fött, "bara sådär liksom"

Gick en långpromenad med hunden dagen efter.

Första barnet var AAj, andra barnet Aj och tredje Oj.

• Angy87

a mor skrev 2009-02-20 18:19:35 följande:

min del så tar jag hellre den smärtan igen tjugo gånger, i stället för att borra i tänderna hos tandläkaren.
    haha jag håller med fullständigt! det är mycket värre att gå till tandläkaren! =D
  • a mor

Angy87 skrev 2009-02-20 18:35:49 följande:

haha jag håller med fullständigt! det är mycket värre att gå till tandläkaren! =D
  • kärålajn
    a mor skrev 2009-02-20 18:19:35 följande:
    Klart att det gjorde ont. Vem som helst som säger något annat ljuger, men............ För min del så tar jag hellre den smärtan igen tjugo gånger, i stället för att borra i tänderna hos tandläkaren. Kemiska preparatet jag använde var lustgas och inget mer.
    Ja shit ja!
    Skulle föda barn vilken dag som helst men gå till tandläkarn.. NEJ TACK!
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Glamrockare

min gjorde inte heller ont men det vill du inte höra om eftersom jag använde EDA.

Gravid med andra barnet i vecka 33
  • Louise Hbg

Jag kan inte hålla med om att det bara är positivt när det går så där fort. Jag hade gärna tagit några timmar till, dels för att jag själv skulle hinna vara med. Jag kom in kl 17:00 o var då inte i effektivt värkarbete och knappt ens öppen, så vi var på vippen att bli hemskickade. kl 21:15 så var dottern född.

Jag han inte få mer än lustgas, men nu i efterhand kan jag tycka att det gick lika bra med bara den. Jag var helt inställd på att det skulle vara ett helvete på 48h, och väntade mer eller mindre på det! Jag var helt inställd och fri från oro, utan förlitade mig helt på personalen samt min sambo. Jag ror att detta gjorde att jag inte upplevde så stark smärta som jag befarat!

• lövet2

Min första förlossning gjorde väldigt ont. Inga förberedelser, inga direkta förkunskaper för min del och ingen bedövning. Och så var jag skräckslagen halva tiden!
    Inför min andra förlossning lärde jag mig psykoprofylax (och övade en del). Jag skaffade mig också kunskaper om vad som normalt hände under en förlossning, och vad som kunde hända. Med hjälp av psykoprofylaxen hade jag sedan en helt smärtfri förlossning.

Övriga förlossningar har varit fria från förlossningssmärtor på samma sätt, men helt smärtfria har inte alla varit. Vid en hade jag t ex gallsmärtor pga gallsten, och vid ett par har jag haft bekymmer med graviditetskrämpor som smärtande åderbråck och en rygg som börjat värka när jag stått upp för länge. Men själva värkarna har alltså inte gjort ont.

Vill du läsa mina förlossningsberättelser, så har jag dem i bloggen här på FL.

We are what we are ...
Svar på tråden Någon som tyckt att förlossningen INTE gjort ont - era erfarenheter tack!