Weledas förberedelseolja
Hej
Fick denna olja av en vän som inte hann använda den. Tyvärr slarvade hon bort instruktionerna. Vet någon hur man ska använda den? Det stod inte något på deras hemsida.
Isla
Hej
Fick denna olja av en vän som inte hann använda den. Tyvärr slarvade hon bort instruktionerna. Vet någon hur man ska använda den? Det stod inte något på deras hemsida.
Isla
Hejsan! Hittade följande info på deras sida (letade själv när jag var gravid):
Regelbunden massage av mellangården har visat sig underlätta vid förlossningen. Oljan bör ej användas före 34:e graviditetsveckan, massera regelbundet fyra gånger i veckan i ca 10 min. Oljan är baserad på mild mandelolja och E-vitaminrik vetegroddsolja som ökar elasticiteten i bindväven. Massage ökar genomblödningen och gör vävnaden smidigare. Den milda blandningen av äkta eteriska oljor är noga avvägd för den känsliga huden i mellangården.
Ah. tack! Visste att det var något med 10 min. Det låter lite länge dock :)
Hej!
Varfår man tag på denna olja månne?
Naturapoteket och välsorterade häloskoster: Weleda var märket.
Oljan kan köpas på hälsokosten. Kostar ca 95:-. Köpte en sådan men glömmer av att använda den. Tio min är ganska länge när man väl masserar. Brukar bara göra det någon min eller tre. Tror att det räcker gott. Fast man vet aldrig.
Här är en till som använder den, men tio minuter!! Det blir nog ett par, tre minuter här med. Men det borde väl i alla fall göra ngn nytta?? Man kan ju använda den oftare i stället kanske?
Apoteket har mandelolja och det går lika bra. På engelska kallas det här perineal massage. Jag har en länk i mitt krypin med en lite mer utförligt guide om hur man gör om du vill läsa mer.
Jag har läst diverse instruktioner till sån massage.... från 10 minuter VARJE dag till 5 minuter 3-4ggr veckan. Själv gör jag det när jag har lust, troligen 3x veckan och tycker att det gör skilnad. Får väl se när det blir dags !!
Är det någon här inne som vet vad man kan använda till magen för att förebygga hudsprickningar (i den mån det är möjligt :) Har för mig jag läst någonstans tididgare att det finns speciella oljor/cremer för det med. Tips?
weleda som har förberedelseoljan har också havandeskapsolja för magen. weleda har jättebra produkter i övrigt så jag tror dessa är värda att satsa på.
Finns också ett Cocoa stick på Body Shop som man kan använda just på gravmagar.
Jätteskön och luktar gott
Även deras serie av body butters är bra att använda.
Aurora: Jag använde olika vanliga lotioner och babyoljor under nästan hela min graviditet och fick inte en enda hudbristning. Tror inte på att dyrare produkter nödvändigtvis är bättre än vanlig olja. Oftast använde jag babyolja men hade jag bråttom så fick det bli vanlig lotion. Bildbevis finns också i mitt krypin
Jag använder alla Weledas produkter då de inte finns några kemiska ämnen i dessa. Alla växter som används för framtagandet är handplockade därav så är det lite dyrare. Men har man vägaran förbi i Järna så kan man alltid köpa produkterna där lite billigare. Vill även passa på att rekomendera ylleboddysar som de säljer då dessa både håller värme och kyla utanför barnets kropp så de har en bra temperatur hela tiden.
Om man orkar så är det bra att masera lite längre när de kommer till oljorna så att blodet hinner komma i god cirkulation.
Är det någon som har använt denna förut o kan tala om ifall det fungerar eller ej?????
10 minuter tycker jag låter länge o ligga o massera.
Enligt undersökningen som man hänvisar till i artikeln jag har länkat till ska det fungera ganska bra för förstföderskor.
Här kan man läsa mer om havandeskapsoljor, tester av olika produkter:
www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,685913,00.html
Update ! En vecka nu sen jag födde min lillkille, blev sugklocka efter 19 timmars värkarbete... och bara 2 pyttesmå stygn efteråt !! Hade använt Weleda oljan och masserat några veckor innan och tror att det har funkat ;) Barnmorskan var i alla fall väldigt förvånad.....
Begga: coolt att det funkade! Måste köpa och testa! Och jättegrattis till sonen!!!!
För magen har jag använt Body Shops Cocoa stick, men nu tycker jag att det är alldeles för hårt, så jag köpte nåt Body Butter istället, samma serie. Tror inte att det är nåt särskilt magiskt med den, men krämen är väldigt fet, så det är superskönt på magen.
Önskar dock att Body Shop gjorde grejerna i en oparfymerad variant, de luktar alldeles för starkt för min smak...