• Miska

Vettiga dataspel för en treåring!

Eftersom jag inte är så hemma på dataspel så tänkte jag att någon kanske kan tipsa mig om något bra. Jag vill inte att hon sitter och bara fördriver tiden utan att det ska vara något som är pedagogiskt där hon kan lära sig saker, exempelvis om siffror, alfabet eller datoranvändning. Hon har fått provat ett med mumintrollen och hon gillar det.

• Svar på tråden Vettiga dataspel för en treåring!
  • Marma

har ett som heter Lekstugan. kalle kunskaps serie typ...man lär sig djur, siffror, bokstäver osv...lite sång i det oxå

• Fille Fjonkan

Mina Kids är väldigt förtjusta i Mamma Mu. Vi har haft de spelen (Mamma Mu Sommar och Mamma Mu Vinter, tror jag de heter) i flera år och de gillar dem fortfarande. De (som spelar) är nu snart 4 och snart 6 år.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Miska

Nej det tycker inte jag. Hon har väldigt begränsad tid då hon får sitta. Hon är inte ens tre fyllda ännu men väldigt vetgirig och lär sig om datorn när hon ser oss använda den. Bättre att sitta och lära sig datorer än att passivt sitta framför en tv som många barn gör. Begränsad tid framför datorn är väl inte fel anser jag.

• Sadie

Fille Fjonkan skrev 2009-02-20 21:32:02 följande:

Mina Kids är väldigt förtjusta i Mamma Mu. Vi har haft de spelen (Mamma Mu Sommar och Mamma Mu Vinter, tror jag de heter) i flera år och de gillar dem fortfarande. De (som spelar) är nu snart 4 och snart 6 år.
    Vad går de spelen ut på? Min äldsta gillar Mamma Mu men visste inte att det fanns som datorspel.
  • Marma

nope eller regniga/dåliga dagar som vi kör med....stora vill att det ska regna oftare ibland....:P

• Miska

Kan förstå det att barnen längtar efter regn. Vi har haft -20 och kallare en längre tid och det har varit svårt att vara ute då.
    Tror att det är bra om de lär sig tidigt hur datorn fungerar så de inte blir lika tafatt som en annan =). Även Bill Gates låter tydligen sina barn bara använda datorn typ max en tim/dag.

• Skrutten74

Min 4-åring började med spel i somras, då 3 1/2. Han spelade då Kalle Kunskapsspel, finns i olika "klasser", typ Förskolan, Ettan osv.
    På nätet spelar han gärna spelen som finns på Disney Playhouse hemsida, eller de på Bolibompasidan. Även Bamses hemsida har en del roliga spel för olika åldrar.
    Länktips:
    bamse.net
    www.disney.se/DisneyChannel/playhouse/index.htm
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&lid=puff_913302
    www.burkar.nu/ Klicka på knattelänkarburken för massor av spel
    www.disney.se/disneydvds/disneycastle/ Svårt för en 3-åring, men något för senare kanske. Vilken flicka gillar inte slott?

Lycka till!

• Fille Fjonkan
    Sadie skrev 2009-02-20 21:35:59 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-02-20 21:32:02 följande: Vad går de spelen ut på? Min äldsta gillar Mamma Mu men visste inte att det fanns som datorspel.
    Det är en massa olika småspel. Man ser en överblicksbild och får välja var man vill gå. I Mamma Mu Sommar kan man bland annat spela "Kråket" (crocket - stavning?), göra musik hemma hos kråkan, leka frågesport med kråkan, fiska, flyga och leta efter saker med ett foto som ledtråd, cykla enligt karta, få Mamma Mu att dansa eller göra simhopp med olika tangentkombinationer.

Mamma Mu vinter har jag inte sett lika mycket av, men jag vet att mina barn är väldigt förtjusta i snöbollskriget man kan ha.

Kidsen är helförtjusta
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Marona

Alfons Åberg är perfekt i den åldern! och oerhört pedagogiskt. Former. färger, instruktioner,m.m. Arbetar själv på förskolan o barnen älskar detta spel.Mvh Ramona

Svar på tråden Vettiga dataspel för en treåring!