• Vaniljblomm

Hund som drar

Vi har en golden retrievertik på 1,3 år.Hon är en fin och pigg hund som är lättlärd. Vårt stora problem är att hon ofta drar i kopplet under promenader. Vi har försökt lära henne gå fint i många månader nu, berömt då hon går fint och sagt nej då hon drar samt prövat haltigrimma. (nosgrimma) Trots detta drar hon ännu. Hur ska man lära en hund att gå fint i koppel? Hur har ni lärt era hundar?

• Svar på tråden Hund som drar
  • enlitenbitkaka

Jag körde med att varje gång han drog så stannade jag, alternativt vände och gick tillbaka för att sedan vända om och gå framåt igen. Och så samma sak när han drog igen. Halti är jag ytterst tveksam till då det orsakat många nackskador hos hundar.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Linnea1986

Undrar de samma.. Fast min hund är blandras mellan finsk lapphund/stövare, alltså jakthund. Det enda vi inte testat med är nosgrimma. Har haft hundgodis legat i fickan när man e ute o går och ibland funkar det bra.

• enlitenbitkaka

Gå också ut och gå ofta och samma runda. Att gå fint i koppel är inte det lättaste att lära en kissenödig hund.

• Hidda

Har haft samma problem fungerade bra när jag satte dressyrsele på henne men jag vill ju kunna ha henne utan sele gick hos en privat tränare som lärde mig knepet ett snabbt inte så hårt ryck åt dig hur ska man säga in mot kroppens sida som du har hunden på kombinerat med ett starkt nej. Det fungerade skapligt men vår hund som har massa päls och en envishet som en åsna krävdes ett annat alternativ när hon drar dvs går förbi mina ben med ett antal steg som vi gemensamt bestämt (tänk på att bestämma gemensamt om ni är fler som går med den hur ni vill ha hunden jäms med ert ben lite före osv för att inte förvirra hunden) så säger jag nej och puttar till henne löst med mitt ben på rumpan det brukar få henne vakna och hoppsan matte gick jag för långt fram och hon faller in på plats igen...

♥ Evangelin 080206 ♥ Liten BF 090626 ♥
  • Zarta

Hej!!! Jag har en hund som drar. Nu har jag börjat en klicker kurs. Klicker fungerar utmärkt på koppel träning:) Han går redan mycket bättre.

• PrettyGirl
    enlitenbitkaka skrev 2009-02-20 21:53:41 följande:
    Jag körde med att varje gång han drog så stannade jag, alternativt vände och gick tillbaka för att sedan vända om och gå framåt igen. Och så samma sak när han drog igen. Halti är jag ytterst tveksam till då det orsakat många nackskador hos hundar.
    Exakt så har jag gjort, och är tvungen att ta till emellanåt när det luktar löptik nu..:) Det har funkat på båda mina hundar! Ett toppenbra sätt att få hunden sluta dra, även om promenaden kan ta dubbelt så lång tid.
  • El Maco

Kör Cesar Milln stuket, sätt på hunden ett fast koppel eller ett sånt halvstryp.

Sätt det högst upp på nacken nästan bakom öronen, inte så det sitter spännt men så det sitter kvar.

Börja gå med hunden med nästan rakt koppel uppåt.

Kika på denna filmen, dock med specialkopple, men du måste inte ha ett sånt.
    www.cesarmillaninc.com/products/i-collar.php
    MVH/

• köttbullelydnad

El Maco skrev 2009-02-20 23:23:55 följande:

Kör Cesar Milln stuket, sätt på hunden ett fast koppel eller ett sånt halvstryp.Sätt det högst upp på nacken nästan bakom öronen, inte så det sitter spännt men så det sitter kvar.Börja gå med hunden med nästan rakt koppel uppåt.Kika på denna filmen, dock med specialkopple, men du måste inte ha ett sånt.www.cesarmillaninc.com/products/i-collar.phpMVH/
    Eller så gör man det inte. Anledningen till att hunden går fint när han sätter kopplet där är för att det retar "spynerven", vilket gör att om hunden drarn när kopplet ligger där - klöks den. Det är enbart av obehag hunden går "fint".
    Sedan är det så att ju längre upp på nacken man kommer på en hund, desto ytligare ligger allt under huden. Det finns ingen skyddande muskulatur högst upp, vilket gör att hunden kan drabbas av livslånga, smärtsamma nackskador.
  • köttbullelydnad

TS, träna mängder med kontakten, gör promenaderna till en rolig grej, puttinuttprata med hunden så att den håller sig vid din sida och ös beröm när den gör rätt. Börjar den dra - stanna. Få in den vid din sida igen och gör om hela proceduren. Men! Håll inte på för länge. Det är enormt påfrestande och uttröttande för en hund att gå t ex fot en längre tid, och behöver med jämna mellanrum få skutta och leka och sträcka på sig. Så testa kör 20 meter fint gående, 10 meter skutt och lek om vartannat. Det gör dessutom att hunden tycker det är roligare. Med tiden kan ni öka längden på sträckan med fint koppelgående.

• enlitenbitkaka

Stackars vovven

El Maco skrev 2009-02-20 23:23:55 följande:
    Kör Cesar Milln stuket, sätt på hunden ett fast koppel eller ett sånt halvstryp. Sätt det högst upp på nacken nästan bakom öronen, inte så det sitter spännt men så det sitter kvar. Börja gå med hunden med nästan rakt koppel uppåt. Kika på denna filmen, dock med specialkopple, men du måste inte ha ett sånt. www.cesarmillaninc.com/products/i-collar.php MVH/
Svar på tråden Hund som drar