• scrapparlotta

mozzarella.....

Hur och till vad använder ni mozzarella?? Och är det väldigt fett och onyttigt?? Ska försöka gå ner lite i vikt, och om det är väldigt onyttigt ska jag kanske avstå från det. Men jag är nyfiken på hur ni äter det, låter så gott.

Och när jag ändå är igång så kan jag ju fråga om zuccini (tror jag att det stavas). Hur tillagar ni den??

• Svar på tråden mozzarella.....
  • phil

zucchini brukar vi ha på pizzan

mozzarella har jag på knäckebröd med tomat..

• Karpet

Jag har det alltid då jag gör pizza eller pasta gratänger. Något annat som jag brukar ha det till är kyckling. Jag försteker då kycklingfilé och lägger det i en ugnsform, inte så stor, sedan slår jag i en burk krossade tomater och kryddar med basilika, timjan salt och peppar. Sedan tar jag skivad mozzarella och lägger ovanpå kycklingen och sedan in i ungen tills osten ser fin ut.
    Det äter jag med ris eller risotto.

• phil

ja, mozzarella på pizzan också ju. tänkte jag inte ens på..

• Alina85

Jag brukar göra smörgåsar med mozzarella, tomat, grönsallad och pesto. Gärna på ciabatta.

• lillälva

Mozarella är fantastiskt! Låter det överdrivet kanske... nåja, det är väldigt gott och användbart i alla fall. På pizza är det ju gott, som några skrivit här ovanför. Passar även bra till kyckling och fläskfilé. Man kan ex steka fläskfilé i stekpanna och lägga på en mozarellaskiva på varje köttbit strax innan servering. Häll gärna en skvätt vitt vin i pannan, sätt på locket och låt stå och gotta till sig en stund. Osten smälter ner i kötten - jättegott! man kan även varva lättbrynt fläskfilé med mozarella och sätta in i ugnen. Krydda är dock ett måste, gärna örtkrydda. Mozarella smakar ju inte så mkt i sig själv, men tar dock fram de andra ingrediensernas smaker!

Min favvo är nog dock ändå att använda mozarella i sallader. Man kan även göra fina förrättstallrikar med tomat, mozarellaost och avocado. Skär upp och lägg i fint mönster. Spraya över balsamvinäger och olivolja. Krydda med örtsalt och ev lite aromat. Smaskigt! Ruccola passar till om man vill ha lite sallad.

Mozarella är kanske inte så jättesmalt - men det är ju inte så många ostsorter!

Vad gäller zucchini så använder jag det till olika ugnsrätter eller grönsaksblandningar som steks i panna, exempelvis till fajitas eller stekta rotfrukter.

Svar på tråden mozzarella.....