• NailPolish

Var ska man köpa hus om man vill ha bra förskolor/skolor i Stockholm...?

Ngn som har tips...?

• Svar på tråden Var ska man köpa hus om man vill ha bra förskolor/skolor i Stockholm...?
  • Gravid2008
    NailPolish skrev 2009-02-21 22:04:12 följande:
    Vi vill bo nära släkt och vänner (söderort). Just nu bor vi i bostadsrätt inne i stan men vi vill som sagt flytta till hus med våra två små då vi anser det enklare med barn utanför stan samt bättre för barnen.Vi hade tänkt oss Älvsjö, Örby, Herrängen, Stureby, Enskede, etc etc...Möjligtvis kan vi även tänka oss Danderyd men då hamnar vi längre bort från våra nära o kära.Storlek på huset har vi tänkt oss minst 250 kvm och får absolut ej vara renoveringsobjekt utan helst toppfräscht.Vi har letat på hemnet ett par månader men hittar inte vårt drömhus... :-/
    Ok, vilken budget har ni för inköpet? Ungefär antal mkr
  • NailPolish

Runt 8 Mkr...

Gravid2008 skrev 2009-02-22 12:45:25 följande:
    Ok, vilken budget har ni för inköpet? Ungefär antal mkr
  • snöblask

Har ni funderat på att bygga? I sånt fall kan man lägga ca (efter lite snabbsök på hemnet) 3,3milj för en schysst tomt med lite sjöutsikt i Trångsund/sjöängen (Huddinge kommun) Sen är det bara att gå loss hos husleverantörer som ex Trivselhus, Sjödalshus mm så får ni det exakt som ni vill.

• miss nöjd

Precis som vi tänker :)
    Jag tänker som så att skolor som ligger i "dyrare" villa områden har oftast höga krav på sig från föräldrarna. Och jag tror inte dessa föräldrar skulle tillåta att skolan inte var bra nog. Så jag/vi satsar på "finare" villaområde i de delarna du skrev. Sen är ju Alvik, Ålsten och de trakterna bra också- men ngt dyrare hus...

Vi vill bo nära släkt och vänner (söderort). Just nu bor vi i bostadsrätt inne i stan men vi vill som sagt flytta till hus med våra två små då vi anser det enklare med barn utanför stan samt bättre för barnen.Vi hade tänkt oss Älvsjö, Örby, Herrängen, Stureby, Enskede, etc etc...Möjligtvis kan vi även tänka oss Danderyd men då hamnar vi längre bort från våra nära o kära.Storlek på huset har vi tänkt oss minst 250 kvm och får absolut ej vara renoveringsobjekt utan helst toppfräscht.Vi har letat på hemnet ett par månader men hittar inte vårt drömhus... :-/
  • karmela

Jag växte upp i Mälarhöjden, där är det fint.

• NailPolish

Jag vill inte bo i Huddinge kommun.

Sen vill jag gärna bo i ett redan etablerat område så att bygga nytt är inte aktuellt.

snöblask skrev 2009-02-23 21:05:19 följande:
    Har ni funderat på att bygga? I sånt fall kan man lägga ca (efter lite snabbsök på hemnet) 3,3milj för en schysst tomt med lite sjöutsikt i Trångsund/sjöängen (Huddinge kommun) Sen är det bara att gå loss hos husleverantörer som ex Trivselhus, Sjödalshus mm så får ni det exakt som ni vill.
  • NailPolish

Min man är också uppväxt där

Vi har kikat lite där men tror inte min man vill bo där igen. Man har liksom redan gjort sitt där tror jag att han känner...

karmela skrev 2009-02-23 21:32:32 följande:
    Jag växte upp i Mälarhöjden, där är det fint.
  • koninen

Hägerstens området skulle jag föredra.

Trollen har blitt stora- sara 6 år den 21/4-09. Noel 2 år den 12/4-09
  • buselibus

Jag reagerar på det här att ni tror att förskolor som har krävande föräldrar skulle vara bättre. Undersökning har visat att personalomsättningen är högre på förskolor i "villakvarter" just för att pedagogerna tycker att föräldrarna är jobbiga och för krävande. Jag har själv sett det på en förskola i Malmö som ligger i ett fint område. Pedagogerna står inte ut med föräldrarna så de byter förskola.

När ni tittar på hur kan ni ju kolla upp de förskolor som finns i närheten för att bilda er en uppfattning. Det är jättesvårt att bedömma förskolor, på mina barns förskola är mer än hälften av personalen utbytt sedan de började för 1.5 år sedan, även rektorn har bytts ut. Denna förskolan har dock väldigt bra rykte men jag kan inte riktigt förstå varför. Kanske för att där går svenska barn i märkeskläder.

• Gravid2008

har tyvärr ingen erfarenhet av söderort, vet inte vilka områden som är bra...

• snöblask

Jag skulle kanske mer inrikta mig på var det finns bra skolor och inte så mycket på förskolan. Vet tyvärr inte någon bra grundskola så här på rak arm men bor man nära stan har man ju alltid större möjligheter och utbud. Samtidigt vill man ju att ens barn ska ha kompisar i närområdet, svårt det där...

Många av mina vänner är uppväxta i Örby vilket jag tycker är mysigt liväl som Långsjön. De har senare åtmistone på gymnasiet gått på privat skolor i stan. Dock har det varit lite trubbel i områdena under uppväxten - som man när man är ung kan tycka är "kul" men som man nu som förälder inte vill att ens barn ska dras in i. Så tyvärr är lite min upplevelse att i de lite mer välbärgade familjer så kan det ses genom fingrar bara för att fasade är så fin....

• Gummsesnuffsan

Vi bor i Bagarmossen, och där finns det en hel del bra förskolor. Skolorna är det väl dock lite sisådär med..!

• AW76

buselibus skrev 2009-02-24 08:39:16 följande:

Jag reagerar på det här att ni tror att förskolor som har krävande föräldrar skulle vara bättre. Undersökning har visat att personalomsättningen är högre på förskolor i "villakvarter" just för att pedagogerna tycker att föräldrarna är jobbiga och för krävande. Jag har själv sett det på en förskola i Malmö som ligger i ett fint område. Pedagogerna står inte ut med föräldrarna så de byter förskola. När ni tittar på hur kan ni ju kolla upp de förskolor som finns i närheten för att bilda er en uppfattning. Det är jättesvårt att bedömma förskolor, på mina barns förskola är mer än hälften av personalen utbytt sedan de började för 1.5 år sedan, även rektorn har bytts ut. Denna förskolan har dock väldigt bra rykte men jag kan inte riktigt förstå varför. Kanske för att där går svenska barn i märkeskläder.
    Jepp, det kan jag som jobbar på förskola intyga! Har jobbat på en fsk i ett finare område i Stockholm, med oerhörda krav från föräldrarna. Det + dålig ledning gjorde att jag och 2 andra sa upp oss förra året.

Nu menar jag absolut inte att du är sån ts. Men ett fint område innebär nödvändigtvis inte att personalen trivs på förskolan - just för att det är sån stor press. Tänkvärt!

Själva bor vi i ett radhusområde i Västerort och trivs toppenbra med sonens förskola. Det är Svenssonfamiljer och avslappnat. Jag trivs bäst så. Är själv uppvuxen i ett fint område men vill under inga omständigheter tillbaka! Pressen i skolan var enorm, att jämföra märkeskläder, dyra resor m.m.
  • NailPolish

Jag vill inte att mina barn ska gå i förskolor/skolor där man har en sådan mentalitet att "jämföra märkeskläder, dyra resor mm".

Avskyr sånt.

Jag kan dock tänka mig att det är så i områden med dyra hus nu när ni nämner det.
    Det är därför man helst vill bo någonstans i Älvsjö där det nog är blandat med prisklasser på hus än i Danderyd.

• Akvamarin

Vi bor i Segeltorp, nära gränsen mot Herrängen/Älvsjö. Toppenområde med en bra blandning av människor, superbra förskolor och en skola med väldigt gott rykte. Skolan byggs just nu om och kommer vara helt ny hösten 2010. Den stora nackdelen är dock att Segeltorp tillhör Huddinge Kommun, enbart för att skatten är så hög. Men annars finns det inga nackdelar! Ligger även nära Långsjön och relativt nära stan. Kan även rekommendera närliggande Älvsjö och Herrängen. Underbara områden!

• miss nöjd

men det kan vara en MKT stor nackdel. Vi bor nu i en del som tyvärr tillhör Botkyrka *blä* och skatten här gör att om vi skulle köpa här vs köpa hus i stockholm så kan vi här köpa ett hus för 4 mille och i stockholm 5 mille- och då ha samma månadskostnad... Det är en ganska stor skillnad som görs enbart av skatten!

Akvamarin skrev 2009-02-24 22:23:09 följande:
    Vi bor i Segeltorp, nära gränsen mot Herrängen/Älvsjö. Toppenområde med en bra blandning av människor, superbra förskolor och en skola med väldigt gott rykte. Skolan byggs just nu om och kommer vara helt ny hösten 2010. Den stora nackdelen är dock att Segeltorp tillhör Huddinge Kommun, enbart för att skatten är så hög. Men annars finns det inga nackdelar! Ligger även nära Långsjön och relativt nära stan. Kan även rekommendera närliggande Älvsjö och Herrängen. Underbara områden!
  • e girl

Vi bor i Stureby som ligger i Enskede, söder om Stockholm. Det är ett lugnt och mysigt område med blandad villa, radhus och en liten del lägenhetesbebyggelse. Vi är jättenöjda med vårt dagis och det verkar även andra vara som har barn på andra förskolor med. Sturebyskolan har väldigt gott rykte vilket bådar gott när våra små ska börja skolan.

• NailPolish

Stureby skulle vara toppen men det kommer sällan ut hus där...

e girl skrev 2009-02-25 11:54:37 följande:

Vi bor i Stureby som ligger i Enskede, söder om Stockholm. Det är ett lugnt och mysigt område med blandad villa, radhus och en liten del lägenhetesbebyggelse. Vi är jättenöjda med vårt dagis och det verkar även andra vara som har barn på andra förskolor med. Sturebyskolan har väldigt gott rykte vilket bådar gott när våra små ska börja skolan.
Svar på tråden Var ska man köpa hus om man vill ha bra förskolor/skolor i Stockholm...?