• LaFontaine

Svullet finger och ingen alsolsprit. Vad göra?

Jag min nöt, pillade upp en flisa från nagelbandet vid sida av nageln i veckan. Numera är fingertoppen röd, varm och svullen och gör dessutom ont. Idag har jag begränsad känsel på baksidan av fingertoppen, antagligen på grund av svullnaden.

Självfallet har jag ingen alsolsprit hemma och självklart stängde apoteket klockan 14 och har således inte heller öppet imorgon.

Vad ska jag göra med mitt onda finger? Jag har tvättat det med tvål och vatten i förbannelse och funderar nu på om vodkaomslag (eller möjligen gin) kan vara något? Kan jag göra något annat åt mitt onda finger, förutom att möjligen amputera det på egen hand?

• Svar på tråden Svullet finger och ingen alsolsprit. Vad göra?
  • Majsan71

Ett gammalt väl beprövat knep är att använda såpa. Sitt med fingret i varmt vatten med vanlig såpa.

Oscar april -98, Anton aug -00, Elias mars -05, Albin juni -08 och Victoria i mitt hjärta
  • LaFontaine

Majsan71 skrev 2009-02-21 15:57:28 följande:

Ett gammalt väl beprövat knep är att använda såpa. Sitt med fingret i varmt vatten med vanlig såpa.
    Det har jag ju faktiskt hemma! Hur länge ska man sitta med fingret i såpa?
  • TheMilky

Ta vilken sprit som helst.

• Majsan71
    LaFontaine skrev 2009-02-21 15:59:19 följande:
    Det har jag ju faktiskt hemma! Hur länge ska man sitta med fingret i såpa?
    Du kan sitta så länge det känns bra
    Oscar april -98, Anton aug -00, Elias mars -05, Albin juni -08 och Victoria i mitt hjärta
  • LaFontaine

Varken såpabad eller spritomslag hjälper. Nu gör det ännu ondare. Vad mer kan jag göra innan jag självamputerar?

• Majsan71
    LaFontaine skrev 2009-02-22 19:05:07 följande:
    Varken såpabad eller spritomslag hjälper. Nu gör det ännu ondare. Vad mer kan jag göra innan jag självamputerar?
    Nu har du kanske redan gjort det men annars är det dags att ringa vårdcentralen och be dem kolla.
  • LaFontaine

Majsan71 skrev 2009-02-23 11:46:16 följande:

Nu har du kanske redan gjort det men annars är det dags att ringa vårdcentralen och be dem kolla.
    Jag förstod att det skulle vara nåt sådant Jag får ordna med det nån dag i veckan, innan fingret spricker...
  • Tecken

Ta lite jod på, borde finnas på Apoteket.

Svar på tråden Svullet finger och ingen alsolsprit. Vad göra?