• nikolin

Buckliga konservburkar

Är det farligt på nåt vis att äta mat ur stötta burkar eller är det bara nåt jag har fått för mig?

• Svar på tråden Buckliga konservburkar
  • Vhilma och Victor

Jag gör inte heller det..

• Vhilma och Victor

Har hört att det kan "lossna" ifrån konservburkarna i innehållet.. men jag vet inte..

• Tattyn

För att om man har otur så kan bucklan vara så pass illa att innehållet i burken blir kontaminerat av bly som lösgörs från "såret" i burken

• nikolin

Va är det verkligen sant?

Är det bly i konservburkar nu för tiden?

• marjalena

Va?! Det hade jag ingen aning om! Ska absolut inte köpa fler buckliga konserver!!

• Vhilma och Victor

Ja det var dit jag försökte komma!

Tattyn skrev 2009-02-21 17:42:21 följande:
    För att om man har otur så kan bucklan vara så pass illa att innehållet i burken blir kontaminerat av bly som lösgörs från "såret" i burken
  • Barbabok

Fast livsmedelverket säger så här, så egentligen är det ok

Är det farligt att äta maten i en bucklig konservburk?

Nej, under förutsättning att burken är tät. Innehållet i en otät burk bör man däremot inte äta. Dels för att bakterieväxt kan ha skett i burken, dels för att då syre kommer in i burken kan tenn utlösas från burkens insida i sådana mängder att det kan ge upphov till magbesvär.

Utlösningen av tenn är också anledningen till att man inte bör förvara livsmedel i öppnade konservburkar, utan istället förvara eventuella rester från en öppnad konservburk i ett annat kärl.

Jag är med parvel
  • nikolin

Aha, är det så det ligger till!
    Nu ska jag undvika bucklor för säkerhets skull hädanefter...
    Tackar för svar!

Svar på tråden Buckliga konservburkar