• Neelah

Amwayare!

Skillnaden mellan Amways tandkräm och den tandkräm man köper i affären är att Amways tandkräm inte innehåller slip-partiklar som repar emaljen. Eftersom emaljen inte repas så fastnar inte plack och tandsten lika lätt och därför blir munhälsan bättre. Det finns forskning om detta, men eftersom tandläkare inte får sälja Amways tandkräm så gör de naturligtvis inte reklam för dem.

Sen är det ju svårt att sätta ett procenttal på hur mycket munhälsan förbättras...

VulgusProfanum skrev 2009-04-07 14:49:34 följande:
    Ändå så finns det väldigt liten forskning som motiverar att man ska köpa en snordyr tandkräm från Amway. Du får ursäkta mig men de priserna är rena ockret!Och vill man ha bra och billiga tandkrämer så är det bättre att vända sig tandläkaren för råd och tips.Det är mitt absolut bästa råd att ge!
  • Neelah

Min tandläkare har inte rekommenderat några sådana tandkrämer utan tycker att jag ska fortsätta med min tandkräm eftersom mina tänder har blivit så mycket bättre - och jag har riktiga problemtänder.

Sedan tjänar jag ju faktiskt på att handla i min egen butik istället för att handla i någon annans butik. Jag tror inte att ICA-handlaren går till Konsum och handlar heller.

VulgusProfanum skrev 2009-04-07 15:37:30 följande:
    Stomatol har inga slippartiklar heller och det finns bra tandkrämer hos din lokala tandläkare som inte innehåller slipmedel. Så det berättigar ju inte prisskillnaden kan jag tycka rent krasst.
  • Neelah

På vilket sätt är det ett pyramidspel? Det är ju inte så att den som kom in först tjänar mest - tvärtom! I Amway tjänar den mest som jobbar hårdast. Jag har många personer ovanför mig som tjänar mycket mindre än jag gör.

TBS skrev 2009-02-21 19:20:27 följande:
    AmWay är ett pyramidspel!De uppfyller alla kriterier och de som går med kommer med största sannolikhet att förlora pengar på sitt medlemsskap.
  • Neelah

Jag tjänar bra på min Amway-verksamhet och om man ska räkna ut en timpenning idag så är den hög. Men naturligtvis var det så att i början fick jag investera ganska mycket tid (men faktiskt inte pengar) för att bygga upp företaget. Så är det med alla företag.

Hur länge man har varit med påverkar inte alls hur mycket man tjänar. Man kan ha varit med i 10 år utan att tjäna någonting och man kan ha varit med i 10 månader och tjäna massor. Det beror ju på vad man gör av det.

Stoffe76 skrev 2009-02-21 19:15:35 följande:
    Hej!Ni som är med i Amway, hur mycket tjänar ni på det per månad och hur länge har ni varit med? Jag menar alltså inte hur mycket ni sparar på att köpa deras produkter, utan hur mycket ni drar in. Skriv om det är före eller efter skatt.Jag lägger detta i känsliga rummet, eftersom jag vet att många inte vill tala om hur mycket de tjänar. För dem som är med i Amway, kanske ämnet är ännu känsligare?Hoppas på svar (och att tråden inte blir bortplockad eller flyttad, för under allmänna rubriker får man nog inga svar)./Stoffe76
  • Neelah

Kan du förklara HUR man blir utblottad av Amway. Om man bara har 1000 kr och blir utblottad av att betala startpaketet så är det en möjlighet, men man har ju 90 dagar på sig att skicka tillbaka grejerna om man inte vill ha dem och då får man tillbaka varenda öre. Man måste ju inte köpa något eller gå på möten. Det finns verkligen inga sådana krav.

Jag vet att olika Amway-grupper jobbar olika, men ytterst lite av det du skriver låter bekant för mig och jag har ändå drivit min Amway-verksamhet i några år nu...
    Något av det borde jag ju ha hört.

sasssyy skrev 2009-04-07 15:46:26 följande:
    Det JAG skräms av är den hjärntvätt som säljarna tycks utsättas för. Jag har flera vänner som fallit in i Amways nät och jag märker direkt på dem när de har varit på ett möte eller pratat med någon upliner eller vad det heter...När de försöker värva folk så låter de som en taskig skiva som hakat upp sig och lite av det bästa jag vet är att försöka hitta ett argument som de garanterat inte stött på tidigare för det har de inte svar på.Om något låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det.När jag frågade min senaste vän som försökte värva mig vad företaget hette så vägrade hon (liksom alla andra som försökt värva mig) att svara.. hon gick runt ämnet och svarade till slut "vi är i samarbete med svensk direkthandel men det spelar egentligen ingen större roll".. nää sant.. för det är jag redan iom att jag arbetar med homepartyförsäljning på annat håll.Sen argumenten..att få oss att känna oss speciella och värdefulla#vi har tänkt på dig#vi vill ha intelligenta och ambitiösa människor att samarbeta med#vi håller på med ett jättespännande projekt (sen när blev hemförsäljning jättespännande projekt??) och vill gärna ha med dig på ett hörnnää.. sorry.. det ÄR pyramidspel och det är olagligt. Efter en statlig undersökning i USA för ett antal år sedan förändrades bonussystmen inom Amway så att det inte gick att kalla för pyramidspel.Känner jättemycket folk i just USA som blivit utblottade och där vet folk över lag vad det är för "skit".. som någon skrev finns inget som visar att Amways äckliga (jaa jag har testat den) tandkräm är bättre än någon av de som finns på ica för ett par tior, de finns jättemånga tandkrämer idag utan slipmedel, faktiskt de flesta. ..
  • Neelah

Jag kan rekrytera 100 personer utan att tjäna ett öre och person nr. 100 kan rekrytera 6 personer och tjäna miljoner. Det beror helt på hur man arbetar och har inte med ens position i gruppen att göra. Mindre pyramid än ett vanligt jobb alltså - där tjänar ju alltid chefen mest och den på golvet minst.

VulgusProfanum skrev 2009-04-07 16:02:01 följande:
    Och också hur många du rent fysiskt rekryterar.I och med att du som säljare får procent på allt det de under en i pyramiden säljer för.
  • Neelah

Det behöver jag inte göra eftersom jag bara får mellanskillnaden som blir över efter att alla som är under mig har fått sin del. Om jag t.ex. har nått en nivå på 18% tack vare att en person som jag har rekryterat har byggt sin verksamhet till 18% så tjänar jag ingenting eftersom jag bara kan tjäna om det blir en mellanskillnad mellan oss. Om jag, å andra sidan, hade rekryterat fler och haft en omsättning utöver den personens gruppomsättning så hade jag tjänat på det.

VulgusProfanum skrev 2009-04-07 16:15:32 följande:
    Om du har rekryterat låt oss säga 100 personer så tjänar du ju givetvis på deras försäljning. Det är ju så det fungerar.Är de dåliga säljare så blir din andel mindre men om du pushar på så att de säljer bättre så tjänar du också mer.Det är ju också det som dessa möten är tillför och då menar jag inte endast amways utan alla former av pyramidspel. De högre upp i linan jobbar ju stenhårt för att du ska sälja. Eftersom att de tjänar mera.Och räknar man då i procent så blir den slutliga förtjänsten för den lågrangade säljaren försumbar.
  • Neelah

Fast jag har byggt upp min verksamhet så att jag inte behöver arbeta mer när jag fyller 40 - då har jag en tillräckligt stor inkomst för att leva gott utan att behöva gå upp och gå till jobbet varenda morgon. Jag kommer nog att fortsätta jobba ändå bara för att det är så kul, men jag måste inte för att ha råd att leva och min inkomst kommer inte att försvinna när jag går i pension.

Men kortsiktigt håller jag med om att det är enklare att plugga och skaffa ett jobb. Det ÄR tufft att starta eget oavsett vilken typ av verksamhet man väljer.

Nixx skrev 2009-04-07 16:28:25 följande:
    Låter betydligt enklare att plugga och skaffa ett vanligt jobb.
  • Neelah

*skrattar* Ja, sådär var det faktiskt när jag bodde i USA (för många år sedan). Amway-försäljare gick från dörr till dörr precis som dammsugarförsäljare. Men tiderna ändras och det är väldigt annorlunda nu. Nu får kunderna ett kundnummer (precis som på Konsum eller ICA), loggar in på Internet och handlar själva det de vill ha. :)

Roisin Dubh skrev 2009-05-06 14:36:56 följande:

• Neelah

Ja, om man utgår ifrån att alla som är med i Amway är där för att tjäna mycket pengar, men så är det ju inte. En del är med bara för att få tillgång till varorna, en del är med för att träffa nya människor och många är med för att tjäna en hundralapp eller två.

Jag vet att det fungerar för mig och de personer i min konsumentgrupp som valt att göra lite mer och tjäna på det. Men jag har också många i gruppen som bara vill handla produkter åt sig själva och är jättenöjda med det.

Om man ser till styckepriset per produkt så är de dyrare, men eftersom det är koncentrat så är de drygare än de medel man köper i affären och därför blir de billigare i längden. Jag köper bara tvättmedel två gånger om året nu och då är det inga stora tunnor utan små behändiga paket. Men, precis som det står i länken, så är det lite extra jobb med att späda och dosera dessa koncentrerade produkter.

Jag har varit ute och jämfört Amways priser med motsvarande produkter i butikerna och en del ligger på samma pris, en del lite under och några få produkter ligger mycket under butikspriserna. Motsvarande produkter är ekologiska, utan fyllnadsmedel och rättvisemärkta. Jag jämförde då inte priset per förpackning, utan priset för hur hög kostnaden blev i förhållande till doseringsmängden.

Jag orkade inte läsa mer än början av länken (för jag har inte fått nåt morgonkaffe än :P), men om jag hinner under dagen tittar jag in och kollar igenom den.

Ari Gold skrev 2009-05-07 08:45:07 följande:

www.nt.se/gfxViewer.aspx tycker att den länken sa allt! Systemet fungerar ju som det fungerar, oavsett vad enstaka personer säger. Det är fakta man inte kan komma ifrån.Ju mer någon här berättar att de tjänat, desto mindre innebär det att massor av andra tjänat.
  • Neelah

Nu har jag läst igenom hela länken och jag har inte så mycket mer att säga om den. Det mesta stämmer inte, precis som TigerLinn skrev, men det är vackert paketerat och ser bra ut. Jag visar gärna HELA affärsplanen för den som är intresserad och kommer inte att kräva att den som ser affärsplanen registrerar sig eller köper något - det gör man ALDRIG!

Innan jag startade min verksamhet så kontaktade jag bl.a. konsumentverket, direkthandelsföreningen m.fl. för att själv ta reda på om det är en seriös verksamhet. Jag skulle aldrig komma på tanken att lyssna mer på vad någon okänd person skriver i ett forum på Internet än på de myndigheter som faktiskt har som uppgift att övervaka och kontrollera direkthandelsföretag.

• Neelah

Amway tillverkar sina egna produkter.
    Om du vill veta priset på en produkt och få en komplett innehållsförteckning så är det inga problem. Alla som har tillgång till hemsidan har alla de uppgifterna. När det gäller kosttillskotten kan du t.o.m. få veta var växterna är odlade och vilken dag de är skördade.

Sedan har företaget kopplat på vissa s.k. partner stores, men Amway köper inte in produkter från dem utan dessa företag säljer direkt till kunderna via en länk på Amways hemsida.

Ari Gold skrev 2009-05-07 13:17:52 följande:

Jag tycker att fakta kan tala för sig självt. Det är ju liksom inte Herr Amway som sitter och tillverkar alla prylarna i sin grotta utan de köps in från olika tillverkare precis som hos alla andra företag. Låt nu säga att just Amway skulle ha råkat få tag på dessa superkvalitetprylar som är så dryga att man i princip inte behöver använda dem alls och ger bättre hälsa, renare hy och ett brett amerikanskt leende på köpet... hur kommer det sig då att de inte vågar gå ut offentligt med priser och innehåll?
  • Neelah

Jag känner flera som fortfarande använder produkterna, men inte längre har egna kundnummer.

Jag tjänar pengar på min Amwayverksamhet och vissa i min grupp (alltså under mig) tjänar mer än jag gör eftersom de har lagt ner mer tid och energi på sina verksamheter.

Det går att tjäna pengar, men inte om man inte arbetar för att tjäna pengar. Det är ingen "Bli rik över en natt"-verksamhet. De som tror det kommer att bli väldigt besvikna.

Roisin Dubh skrev 2009-05-07 13:24:32 följande:

En sak som hade varit intressant att undersöka är hur många f.d. amwayare som fortsätter köpa och använda Amways produkter även efter det att de fårstått att de inte kommer att kunna tjäna pengar på det och slutar sälja själva.
  • Neelah

Länken fungerar inte, så jag vet inte vad som står i den. Jag gick in på www.konsumentverket.se och skrev till dem och fick svar efter ett tag. De hade haft två anmälningar som de undersökt. En avfärdades helt och jag minns inte ens vad den gällde och den andra gällde en man som fått en allergisk reaktion av tandkrämen, men eftersom innehållsförteckningen stod klart och tydligt på förpackningen och han redan innan visste att han var allergisk mot en av ingredienserna så ansåg de att det var hans eget fel eftersom han inte hade läst innehållsförteckningen.

Detta var några år sedan, så det kanske har kommit in nåt nytt som jag inte känner till...

anmara skrev 2009-05-07 13:29:10 följande:
    Verkar som att Konsumentverket är ambivalenta i sådanafall om de gett din info om att de anser att Amway är fullständigt seriösa...74.125.77.132/search ww2.unt.se/avd/1,1786,MC%3D3-AV_ID%3D396104,00.htm l+konsumentverket+amway&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
  • Neelah

Fast det tror jag kan räknas som reklam och det är inte tillåtet på FL.

Honex skrev 2009-05-07 14:09:41 följande:
    det var just detta jag ville använda "min" tråd till, att tipsa varandra o de FANTASTISKA PRODUKTER AMWAY HAR...... jag ha just provat skurkrämen den var urbra, o luktade såååååååååå gott
  • Neelah

Att tipsa om produkterna tror jag räknas som reklam, t.ex. att skriva namnet på diskmedlet.

• Neelah

Tandsten kom inte tillbaka på mig och jag har haft färre hål sedan jag började med den tandkrämen. Det kanske hade hänt ändå, det kan jag inte veta. Men min tandläkare frågade om jag gjorde någonting annorlunda.

Jag vet inte vilken tankräm på C du pratar om eftersom du antagligen svarar på någon annans inlägg. Min tandkräm räcker längre än den jag använde tidigare (fast kanske inte 5 gånger längre), men det kan mycket väl bero på att jag har lärt mig att inte överdosera.

tandmaja skrev 2009-05-07 15:11:02 följande:
    Ramlade in här och kan inte låta bli att kommentera Amways tandkräm.Den har väldigt mycket lägre fluorhalt än den vanliga tandkrämen på C som du pratar om vilket faktiskt gör att de när klart sämre för tandhälsan.Har också väldigt svårt att förstå hur den skulle kunna vara 5 ggr så dryg som annan tandkräm? Det är helt orimligt att samma mängd skulle kunna räcka så olika långt av just tandkräm.Då tar man helt enkelt för mycket av den "andra " eller så vill man såå gärna att Amways längre?!Är också intresserad av hur er tandläkare kunde mäta förbättringen, dels rent teknikst oc hsedan hur han/hon kom fram till procentsatsen?Jag är själv tandläkare och det är därför jag undrar ...
  • Neelah

Men du, min "masspsykos" gör att min man slutar jobba i juni och jag själv i oktober och det tycker jag är skönt! Vi går i pension när vi är 40 istället för 65.

Nu lämnar jag den här tråden. Om någon vill mig nåt så är det bara att inboxa eller skriva i min gästbok. Ha ett gott liv allihop! :)

Stoffe76 skrev 2009-05-07 19:13:51 följande:
    Amway skall frälsa oss från tandsten, fläckar och svettfläckar under armarna, det är ju tydligt! Jag vill påstå att ni lider av en masspsykos. Men så länge ni mår bra, så...
  • Neelah

Kunde inte låta bli att titta in här och såg detta inlägg. Jag tycker jag har svarat riktigt öppet och ärligt på alla frågor jag har hunnit. Läs tråden så ser du att jag har skrivit ganska mycket här. Jag tycker inte heller att jag har fått mothugg, utan det har varit en helt normal forumdiskussion och precis som i de flesta sådana har människor olika åsikter.

Nu ska jag göra ett nytt försök att lämna tråden. :)

anmara skrev 2009-05-07 21:09:56 följande:
    Varför ska amwayare alltid lämna tråden när de får mothugg och någon i frågasätter? Vad är ni rädda för? Att bli avslöjade? Eller vad?
  • Neelah

Har man inte fakta så är det lätt att se det så...

Jag är långt ner i det du kallar pyramid och många "över" mig tjänar betydligt mindre än jag, men det kommer inte spela någon roll hur många gånger jag än säger det, för du och många andra har bestämt er för att tro det ni tror. Jag vet vad jag har gjort, jag vet vad det har givit och jag vet precis hur mitt företag fungerar. Jag har också erbjudit mig att berätta om det utan krav på att någon ska starta en egen verksamhet, men det vore kanske farligt eftersom det skulle kunna rubba er tro.

Synd att en person som jag respekterar så mycket p.g.a. att jag tidigare har jobbat med samma sak som du (FR) inte kan respektera mig och det jag gör. Amway var mitt sätt att ta mig ur skiten (överskuldsatthet) och om det vore som många här tror så borde jag ju haft större skulder nu istället för ett tryggt liv. Jag har aldrig utnyttjat någon, utan jag gör vad vilken butiksägare som helst gör - skapar omsättning i min butik och om någon vill öppna en filial till min butik så är det helt okej. Men de flesta är kunder och den största skillnaden mellan min butik och t.ex. ICA är att min butik inte är fysisk, utan kunderna beställer sina varor via en webbsida och får dem hemlevererade. Varför ska jag få skit för att jag har byggt upp ett framgångsrikt företag och någon annan misslyckats? Så är det inom alla brancher - en del lyckas och andra inte. Om företaget är kopplat till Amway är det okej att vara otrevlig, men om det hade varit ett företag kopplat till ICA så är det skillnad???

Nu har jag förklarat det här så många gånger och svarat på så många frågor att det inte känns som att jag har något mer att säga...

Waldo skrev 2009-05-10 11:07:26 följande:
    Herregud, det kan vi också, ALLA kan det. Det säger inte ett jota om några försäljningsframgångar.Men om det är så att ni kan leva gott resten av livet gratulerar jag. Men det måste betyda att du står högt upp i pyramiden och tittar ner på alla din försäljare eller vad ni nu kallar alla dessa livegnaMen behöver inte vara skarpaste kniven i lådan för att förstå att något någonstans inte stämmer.
Svar på tråden Amwayare!