Ja, om man utgår ifrån att alla som är med i Amway är där för att tjäna mycket pengar, men så är det ju inte. En del är med bara för att få tillgång till varorna, en del är med för att träffa nya människor och många är med för att tjäna en hundralapp eller två.
Jag vet att det fungerar för mig och de personer i min konsumentgrupp som valt att göra lite mer och tjäna på det. Men jag har också många i gruppen som bara vill handla produkter åt sig själva och är jättenöjda med det.
Om man ser till styckepriset per produkt så är de dyrare, men eftersom det är koncentrat så är de drygare än de medel man köper i affären och därför blir de billigare i längden. Jag köper bara tvättmedel två gånger om året nu och då är det inga stora tunnor utan små behändiga paket. Men, precis som det står i länken, så är det lite extra jobb med att späda och dosera dessa koncentrerade produkter.
Jag har varit ute och jämfört Amways priser med motsvarande produkter i butikerna och en del ligger på samma pris, en del lite under och några få produkter ligger mycket under butikspriserna. Motsvarande produkter är ekologiska, utan fyllnadsmedel och rättvisemärkta. Jag jämförde då inte priset per förpackning, utan priset för hur hög kostnaden blev i förhållande till doseringsmängden.
Jag orkade inte läsa mer än början av länken (för jag har inte fått nåt morgonkaffe än :P), men om jag hinner under dagen tittar jag in och kollar igenom den.
Ari Gold skrev 2009-05-07 08:45:07 följande:
www.nt.se/gfxViewer.aspx tycker att den länken sa allt! Systemet fungerar ju som det fungerar, oavsett vad enstaka personer säger. Det är fakta man inte kan komma ifrån.Ju mer någon här berättar att de tjänat, desto mindre innebär det att massor av andra tjänat.