Inlägg från: Lilla Fi |Visa alla inlägg
  • Lilla Fi

Bäckenreservoar!?

Hej alla! Är det någon som är gravid (eller har fått barn) och som har en bäckenreservoar? Är lite nyfiken på hur allt har gått /går för er.

Själv är jag väldiigt nybliven gravid (vecka 7). Hoppas att det finns någon som vill svara - vi är ju inte så många som har opererat oss på detta vis...

• Svar på tråden Bäckenreservoar!?
  • Lilla Fi

Åååå vad glad jag blev för svaren! Tusen tack! Känner mig inte sådär jätteorolig, men det är ju ändå lite speciellt. Jag har gjort inlägg i era gästböcker. Kram på er och lycka till själva!

• Lilla Fi

Får jag fråga en sak förresten... när blev ni opererade? Lite nyfiken. Själv blev jag opererad 1995 då jag gick i tvåan på gymnasiet. Hmmm det är inte klokt vad tiden går! Sköt om er!

• Lilla Fi

Ja, är det inte alldeles fantastiskt! Visserligen är inte min mage synlig än (utom det som brukar synas *skratt*), men ändå! Vecka sju är ju inte så mycket, men jag håller tummarna och hoppas på många fler veckor! Kul att det var 95 för dig också.

• Lilla Fi

Japp, det var det enda jag funderade på innan operationen också... Å andra sidan så skulle jag aldrig vilja ha den ogjord. Nytt liv var ordet!

• Lilla Fi

-->Alias Ja, det var UC för mig också. En väldigt häftig och jobbig variant, så operation var enda utvägen. Inte ångrat mig en sekund som sagt.

Det tog inte lång tid för mig att bli gravid, bara ett försök faktiskt! Tur gissar jag. Håller tummarna hårt för att allt ska gå bra!

Vilken skum sjukdom som finns i din släkt. Vilken tur att du fick chansen till operation så att du slipper drabbas!

• Lilla Fi

-->Aragorn Ja, det verkar onekligen vara väldigt individuellt. Vi lyckades på första försöket, så nu håller vi tummarna för att bebisen vill stanna kvar...

Annars har jag mått så OTROLIGT mycket bättre än innan min operation, så jag kan bara säga att det har ått bra.

Hur mår du annars?

• Lilla Fi

-->Tack för svaret! Jobbigt att reservoaren har börjat krångla. Hoppas att det löser sig! Jag har precis som du varit problemfri hela tiden (för utom tarmvered *ont* bara några dagar efter operationen. Allt ska man drabbas av *ler*. Håller tummarna för att min reservoar inte ska börja krångla nu under graviditeten eller senare.

Hade också stomi ett tag i (tre veckor om jag minns rätt) innan andra delen av operationen gjordes.

• Lilla Fi

--->Alias Håller med dig! Jag var nästan också inställd på att vi skulle få det svårt att bli med barn. Överraskningen var ENORM - minst sagt .

Visst är det så att man vet vad man har men inte vad man får... Förstår precis. Å andra sidan låter det ju fantastiskt om den nya läkaren tor att det går att fixa till "problemet". Utvecklingen går ju framåt...

• Lilla Fi

Undrar egentligen också över vad det beror på att de säger att det kan bli problem att bli gravid pga reservoaren. Den förklaring jag fick innan jag opererade mig var att en bukoperation (vad det än må vara för sort) innebär alltid en VISS risk för att man kan "stöta till" något under operationen som gör att något blir lite skadad. vet inte annars, men det låter väl rimligt eftersom det ju inte är helt naturligt att man "möblerar" om så i magen.

Känns förresten lite skumt med en sak... Jag har inte pratat med NÅGON som också har bäckenreservoar någon gång, och det var ändå nio år sedan jag opererades. Visst har jag pratat massor med kompisar, sambo och mamma och pappa, men liksom aldrig träffat på likasinnade, eller ska jag kanske säga "likakonstruerade" *skrattar lite*. Jag är glad att jag hittat er! Kram på er alla!

• Lilla Fi

Hej på er! Tänkte bara passa på att önska alla en trevlig helg! Må så gott och ta hand om magarna (i dubbel bemärkelse). Kram!

• Lilla Fi

Hej Tulipa! Kul att du hittade vår tråd! Vi är ju inte så många...

Får jag fråga varför du ville ha tillbaka stomin? Blir lite nyfiken eftersom jag snart haft min reservoir i tio år också. Började den krångla?

Hoppas att du (och alla andra här) får en mysig helg!!!

• Lilla Fi

Ok! Det ser jag fram emot!

• Lilla Fi

Passar på att puffa lite i tråden så att den inte "dör" .

Mår ni bra allihop? Själv har jag haft lite ont i magen (på två speciella punkter) de senaste dagarna. Hoppas att det inte är något skumt med detta.

Sköt om er och TREVLIG midsommar!

• Lilla Fi

Jovisst Freja2, här är vi! Få men modiga *skratt*.

Det blir kejsarsnitt för oss också. Känns bara bra eftersom jag vetat om det ända sedan operationen 1995 att "om jag blir med barn så blir det kejsarsnitt". Än så länge funkar min mage som "vanligt" (allt är ju relativt ) Hoppas det fortsätter så. Är dock bara i vecka 13...

Håller gärna kontakten i fortsättningen! Kram och lycka till!

• Lilla Fi

Min läkare pratade egentligen varken positivt eller negativt om stomi. Det var helt enkelt liksom aldrig aktuellt med "bara" stomin. Det som jag upptäckte under de tre veckorna som jag hade stomin (medan magen läkte lite efter den stora operationen) var att det inte var alls så farligt. Jag mådde hur bra som helst och speciellt krångligt var det inte heller tycker jag. Känns bra att veta att om reservoaren börjar krångla så kan jag ju alltid "skaffa" (skaffa låter ungefär som att "skaffa en hund" eller så, men ni förstår säkert vad jag menar ) stomi igen.

Svar på tråden Bäckenreservoar!?