• Aragorn

Bäckenreservoar!?

Jag har en bäckenreservoir sedan drygt 10 år tillbaka och jag har i och med denna stött på problem med att bli med barn.

Jag har en dotter som jag fick innan jag blev diagnoserad med UC och då tog det mig ca 4 månader att bli gravid.

Nu med min reservior har det passerat 2 år av "egna försök" och 3 misslyckade IVF försök utan något resultat...

Hur har det fungerat för Er som har reservior?
    Det verkar som att det kanske är oerhört inviduellt!?

• Aragorn

--->Lilla Fi
    Jag har varit helt problemfri tills för dryga året. Då fick jag plötsligt problem och reservioren blev trång och började böka ordentligt. Under 1 års tid har jag varit inne 5 ggr på mindre operationer under narkos där dom fått vidga upp den.

Nu skall jag in igen i juni för att försöka operera bort en fistel jag fått i samband med den första operationen, för 10 år sedan. Eftersom jag varit problemfri så länge så har den inte bekymrat mig särskilt men nu läcker den och ställer till problem så jag hoppas att dom skall kunna åtgärda "problemet".

Jag hade inget annat val när jag blev sjuk i UC än att ta bort hela tjocktarmen. Först var jag stomiopererad i drygt 3 månader innan jag fick min reservoir.... Självfallet var det ett betydligt bättre alternativ än "påse på magen"...

Att Ni alla fått barn på "naturlig väg" inger mig ändå massor av hopp för framtiden då vi fått veta gm våra IVF försök att det inte är något "fel" på någon av oss utan att "felet" är reservioren.... Men omöjligt är det inte!!

Lycka till i era fortsatta graviditeter!!!

• Aragorn

Hej på Er igen...
    Att reservioren är blir trång kan kortfattat beskrivas som.... Det jag äter får jag inte ur mig. Vi som har reservior vet ju att födan passerar ur kroppen efter ca 1 timme, så är det för mig i alla fall.

När jag tömmer så gör jag det som "vanliga"... jag går på toa. När jag börjar känna av trängningarna så får jag så fruktansvärt ont i magen... enorma magknip med ett par minuters mellanrum och när jag går på toa... ingenting (ja något iof. men inget i närheten av hur det är när magen är frisk) Kanske går att jämföras med förstoppning fast jag inte är förstoppad i ordets rätta bemärkelse...

I början förstod jag inte riktigt vad det var utan gick så länge att jag kräktes upp maten till slut för den kom liksom inte ut ngn annan väg.
    När jag sedan skulle på en koloskopi för mina problem kom dom inte ens in med instrumentet för undersökning. Alla som gjort en sådan vet ju hur tunn slangen är...

Akut nedsövd dagen efter och så fick dom vidga via ändtarmsöppningen in i reservioren med små stift. Man börjar med små små för att slutligen vidga med större och större tills reservioren är uttöjd till det normala.

Detta har funkat just vid operationstillfället men rasat ihop efter ett par månader igen. Läkarna säger att det drabbar vissa och vissa inte....

Orsaken till att vi med bäckenreservior ska ha svårare att bli gravid har jag hört kan bero på att reservioren "stör" den ev. äggproduktionen. Vissa som har reservior har alltså dåligt med ägg i sina blåsor vilket gör det omöjligt att bli gravid....Det finns säkert andra orsaker oxå....

Jag säger som Lilla Fi... Under mina 10 år har jag inte heller träffat eller pratat med någon som haft reservior... Jätteskönt att man inte är ensam om det...

Kram på er

Svar på tråden Bäckenreservoar!?