• Tulipa

Bäckenreservoar!?

Hej! Vad glad jag blir som hittade detta! Vi planerar för barn nu och jag är opererad. Första gången 1989 pga 7 års UC. Fick då stomi och jag trodde att jag kommit till himmelriket! Jag var frisk! Den hade jag i tre år tills jag var 15år . Då ville läkarna prova bäckenreservoar på mig, och i den åldern är det ju tacksamt att bli av med påse och bara ha ärren kvar...!

Reservoaren hade jag i 10 år, sen ville jag ha tillbaks min stomi! Och den har jag nu. Har inga större bekymmer med det, förutom oron över graviditet... Jag har ju gjort några operationer så jag fasar för sammanväxtningar och problem med att "fånga sambons springare"..

Hoppas diskussionerna fortsätter! Kram!

• Tulipa

Lilla Fi: Jag skriver till din sida!

• Tulipa

Hej! Har alla överlevt midsommar?? Vi tillbringade helgen utanför Osby i en mysig stuga..!

Jag tycker att läkarna därute "följer modet" lite. Då menar jag i operationsväg... Nuförtiden väljer de att ge stomi i ca 3 mån, sen reservoir. Automatiskt. Gav de er överhuvudtaget en chans att känna efter om ni ville ha kvar stomin, eller pratar de negativt om den från början?? För så har jag uppfattat det mer och mer genom åren som gått.. Läkarna förespråkar absolut reservoir, trots att det kan bli mycket komplikationer även där..

Men jag håller med till viss del; Vad är lite ärr mot en påse?!? Klart att man väljer ärren, först... Funkar det är det jättejättebra! Men som sagt, för min del funkade det bäst med stomi. Vad jag menar med detta är att det gäller att själv känna efter, inte bara lyssna till läkarna! På så sätt kan man tjäna in lite sammanväxtningar....

Svar på tråden Bäckenreservoar!?