• Mistys Daisy

Spårvagnsförare

Satt och åkte spårvagn som många gånger förr, sträckan från Mölndal till Angered.
    Då har man tid att fundera på livets frågor!Flört
    Vad har spårvagnsförarna för arbetspass och arbetstider?
    4:ans linje går ju bara fram och tillbaka, har dom tur får dom ju ändra körtur i Angered och se någon annan del av Göteborg!

Kanske en helt onödig fråga, men det var min fundering idag!

• Svar på tråden Spårvagnsförare
  • biggles12

Jag jobbar som spårvagnsförare i Göteborg, vi har två arbetspass om dagen - på cirka fyra timmar vardera. Sedan en timmes rast mellan passen. Vid ändhållplatserna har vi cirka 15 minuters paus. Så i regel kör man 45 minuter och har 15 minuters betald rast per timme, plus en timme obetald rast per dag.

Jag jobbar kvällstid och har därför lite kortare arbetsvecka, så jag går på ett rullande schema med tre arbetsdagar och sedan två lediga dagar. Det är en lagom lång arbetsvecka :) Provade ett annat jobb för ett halvår sedan, jobbade på en ekonomiavdelning (har tidigare läst på Handelshögskolan). Det var vanliga arbetstider (måndag till fredag, 08-17) - stod ut i fyra månader och bytte sedan tillbaka till mitt jobb vid spårvägen. Tyckte inte att jag hade tid med något annat än jobb när jobbade på kontoret.

Vad gäller linjer så kör man alla olika linjer, så det är ganska omväxlande. Ibland kan man köra fem olika linjer på samma arbetsdag. Till exempel så kan man börja med en linje 4, som sedan blir en linje 9 i Angered och som en stund senare blir en linje 8 när den kommit tillbaka till Angered. Sedan efter rast kan man gå på en linje 1 som blir en linje 7 i Tynnered (så har man fått se hela Göteborg under arbetsdagen).

mvh

• Mistys Daisy

Hej!
    Vad kul att du svarade!
    JAg åker nästan spårvagn varjedag mellan Angered och Mölndal, och jag funderar när ni får rast, för speciellt i Angered tycker jag Ni får åka i väg med en gång.
    I Mölndal verkar det ju lite bättre med att den står still under bron några minuter!

Men händer det inte att dt blir mycket fram och tillbaka  mellan exempel Angered och Mölndal? 
    personligen tycker jag streckan mellan Centralstationen-Angered är döden!!!

Jag har massa funderingar över det här med spårvagnar, förstår du! {#lang_emotions_wink}
    Tycker Ni att dom nyare vagnarna är trevligare att köra än dom "gamla"?

Märker att alla spårvagnsförare (även buss) hejar på varandra när ni möts med vagnarna, men Ni kan väl omöjligt känna igen alla? Det måste vara hur många som helst som jobbar inom västtrafik eller? med tanke på hur mycket spårvagnar det är i rullning!

Tycker iallafall det blev kalasbra med det nya betalsystemet och att min hund får åka med gratis!

• hanlin

Kan som spårvagnsentusiast svara på några av dina frågor:

Vilka vagnar tycker förarna är trevligast?

Den spårvagnsmodell som är populärast hos förarna är utan tvekan dom halvgamla vagnarna, av modell M31. Det är dessa som är höga i ändarna och låga i mitten. Man får dessutom extremt sällan fel på dom. Dom nyaste och dom äldsta vagnarna är mindre populära. Dom äldsta eftersom det kan vara krävande att tämja dom så att dom inte ska hugga, vilket dom kan göra av diverse tekniska orsaker om man inte tämjer dom på exakt rätt sätt. Dom nyaste är mindre populära eftersom benutrymmet är för dåligt, instrumentpanelen bland annat är i vägen. Dessutom är stolen svår att vrida vilket gör det besvärligt att kommunicera med passagerarna, och det kan sinka vagnen bara det exempelvis är för många resenärer som undrar tex. var vagnen går. Sedan är det mycket tekniska fel på dom också, ett besvärligt är att AC:n lägger av i förarhytten. På sommaren blir det snabbt rena bastun där inne, eftersom det saknas öppningsbara fönster där inne. I ett sådant läge brukar det inte vilja sig bättre än att man får köra med vidöppen dörr till närmaste vagnhall, för vagnsbyte. Att köra med öppen dörr med resenärer kan vara en säkerhetsrisk särskilt på kvällen, men det kan det också vara med 35 grader i hytten en varm sommardag. Man får också ofta andra fel på de nya vagnarna, vanligt förekommande är dörrar som ger upp. Ibland händer det också att hela vagnen stendör ute på stan och få bogseras till vagnhall. Det värsta felet som regelbundet förekommer är att vagnen inte ens startar i hallen när den ska sättas i trafik på morgonen. Det händer ett par gånger i veckan, och är inte minst tidsödande eftersom dom står i vägen och blockerar för andra körbara vagnar som ska ut i trafik, eftersom vagnarna står i rader i hallarna.

Känner förarna igen varandra?

Eftersom man har samma lokaler för rast osv, och möter varandra ute på stan, så känner man igen alla kollegor utom dom allra nyaste, även om man inte känner alla så att man pratar med dom.

Varför står vagnarna kortare tid i Angered?

Angeredsbanan är en typisk sådan sträcka, som folk håller dörren, springer och har sig osv. Vanligtvis kommer 4:an strax efter 9:an till centrum, ibland tvärtom.
    Det brukar resultera i följande scenario:
    1. 9:an rullar in till Brunnsparken från Grönsakstorget. 
    2. Dörrarna på 9:an öppnas.
    3. 4:an rullar in från Avenyn och ställer sig bakom 9:an.
    4. Folk upptäcker 4:an och börjar springa. 
    5. Föraren på 9:an försöker stänga dörrarna.
    6. Folk upptäcker sedan att 9:an står framför och sätter full galopp.
    7. Någon hinner komma åt dörrknappen på 9:an.
    8. 9:ans dörrar öppnas igen.
    9. 4:ans förare sitter där i sin vagn och småflinar åt mänskligheten. Tiden går...
    10. Folk trycker sig in i 9:an, håller dörrarna osv. Föraren på 9:an försöker tvångsstänga (alltså enkelt förklarat, avaktivera öppnaknappen och starta den pipande dörrsignalen. 
    11. Folk trycker och har sig mot 9:ans dörrar.
    12. 9:an kommer äntligen iväg från Brunnsparken och har nu blivit 2 minuter försenad.
    13. 4:an rullar in på hållplatsen. Dörrarna öppnas.
    14. Någon enstaka parvel går på 4:an, resten har pressat sig in i 9:an, eftersom den stod först. 9:an är smockfull, 4:an är inte ens halvfull. Någon kommer springandes och hinner med.
    15. Dörrarna på 4:an stängs.
    16. Vagnarna kommer in till Centralstationen.
    17. Några resenärer på 4:an upptäcker att 9:an står framför. De säger till föraren på 4:an: ''Öppna dörrarna''
    18. Föraren på 4:an öppnar framdörren.
    19. Folk springer fram och pressar sig in i 9:an, ombord på vilken föraren försöker tvångsstänga dörren, utan resultat.
    20. 9:an går smockfull till Angered.
    21. 4:an går kvartsfull till Angered.

För dig kanske det här låter helt knäppt, men det är fakta att så går det till för spårvagnarna i centrum. Likadant är det ofta för 7:an och 11:an till Bergsjön, och 6:an och 10:an ute på Hisingen. Sådant här sinkar som du säkert förstår vagnen, och det blir inte mycket reglertid kvar, som rasten kallas, uppe i Angered. Vagnen måste avgå i tid.

Så, hoppas du fått svar på dina frågor nu.     :)        

Svar på tråden Spårvagnsförare