• Mistys Daisy

Spårvagnsförare

Satt och åkte spårvagn som många gånger förr, sträckan från Mölndal till Angered.
    Då har man tid att fundera på livets frågor!Flört
    Vad har spårvagnsförarna för arbetspass och arbetstider?
    4:ans linje går ju bara fram och tillbaka, har dom tur får dom ju ändra körtur i Angered och se någon annan del av Göteborg!

Kanske en helt onödig fråga, men det var min fundering idag!

• Svar på tråden Spårvagnsförare
  • biggles12

Jag jobbar som spårvagnsförare i Göteborg, vi har två arbetspass om dagen - på cirka fyra timmar vardera. Sedan en timmes rast mellan passen. Vid ändhållplatserna har vi cirka 15 minuters paus. Så i regel kör man 45 minuter och har 15 minuters betald rast per timme, plus en timme obetald rast per dag.

Jag jobbar kvällstid och har därför lite kortare arbetsvecka, så jag går på ett rullande schema med tre arbetsdagar och sedan två lediga dagar. Det är en lagom lång arbetsvecka :) Provade ett annat jobb för ett halvår sedan, jobbade på en ekonomiavdelning (har tidigare läst på Handelshögskolan). Det var vanliga arbetstider (måndag till fredag, 08-17) - stod ut i fyra månader och bytte sedan tillbaka till mitt jobb vid spårvägen. Tyckte inte att jag hade tid med något annat än jobb när jobbade på kontoret.

Vad gäller linjer så kör man alla olika linjer, så det är ganska omväxlande. Ibland kan man köra fem olika linjer på samma arbetsdag. Till exempel så kan man börja med en linje 4, som sedan blir en linje 9 i Angered och som en stund senare blir en linje 8 när den kommit tillbaka till Angered. Sedan efter rast kan man gå på en linje 1 som blir en linje 7 i Tynnered (så har man fått se hela Göteborg under arbetsdagen).

mvh

• Mistys Daisy

Hej!
    Vad kul att du svarade!
    JAg åker nästan spårvagn varjedag mellan Angered och Mölndal, och jag funderar när ni får rast, för speciellt i Angered tycker jag Ni får åka i väg med en gång.