• Flutterby

Chokladgrädde?

Kan man tex blanda lite O'boy i vispgrädden så att den blir "chokladig"? Ska göra en chokladtårta(på begäran )till sonens födelsedag och jag tycker chokladglasyr blir lite väl mäktigt.

• Svar på tråden Chokladgrädde?
  • lisenlil

Det kan man det är supergott!

• Sara Li

ja det ska gå bra. Vispa inte grädden för hårt bara innan du blandar i Oboy-pulvret.

Sen är jag lite nyfiken på hur chokladglasyr kan vara mäktigare än grädde... för grädde är ju mycket fetare än glasyr (om du menar sån chokladglasyr man har på kärleksmums).

• Lussekatten87

jag har gjort det men det blir inte så mkt färg.så jag hade även i lite kakao.
    Vet att man kan blanda i chokladsås men den blir nog lite lösare då.

• Flutterby

Sara Li skrev 2009-02-22 10:33:32 följande:

Sen är jag lite nyfiken på hur chokladglasyr kan vara mäktigare än grädde... för grädde är ju mycket fetare än glasyr (om du menar sån chokladglasyr man har på kärleksmums).
    Jo det är klart, men konsistensen på grädden är ju lättare i alla fall.
  • zigge4ever

Ta i O'boypulvret innan du vispar så funkar det alldeles utmärkt

• Sara Li

Hmm det undrar jag om det går... men säger du det så!

zigge4ever skrev 2009-02-22 10:35:09 följande:
    Ta i O'boypulvret innan du vispar så funkar det alldeles utmärkt
  • zigge4ever

Om man vispar grädden som vanligt, och sedan har i pulvret så kommer grädden att bli för hårt "vispad"

• Zanna1983

Jag blandar alltid i O´boyen före jag börjar vispa, blir jättebra

• Flutterby

Zanna1983 skrev 2009-02-22 10:36:43 följande:

Jag blandar alltid i O´boyen före jag börjar vispa, blir jättebra
    Hur mycket ska man ta?
  • SammysMamma

jag skulle rekomendera att ha i kakao istället. Vispa grädden halvklar och sen i med kakao och sen vispa färdigt.

• Zanna1983

Jag brukar ha i någon matsked till 5dl grädde och vispa lite grann. Sen smakar jag på grädden och tycker jag det är lagom har jag inte i mer annars har jag i lite till

Du får testa dig fram!

• Zanna1983

Har gjort chokladtårta många ggr till min systerson som älskar choklad och spritsat den m.m Sen har han fått decorera den med sitt favoritgodis ovanpå

• bumse2

Det är annars väldigt gott med chokladfluff

( 180-200g valfri choklad på 3 dl vispgrädde
    smällt samman på spisen men får ABSOLUT INTE KOKA...
    ställ i kylskåp över natten , vispa sedan upp ett fylligt fluff med elvispen.)

Emma 020123, Linus 080917
Svar på tråden Chokladgrädde?