• Killen

Airbag förarplatsen när gravid fru ska köra!??!?!!?!?

Hej.

Är det inte farligt för barnet i magen att sitta bakom en airbag när min fru kör? När magen blir stor, kan den inte skadas av en airbag i ratten då?

Någon som kopplat bort den eller hur gör man? den kanske tar högre upp än magen å det då inte är någon risk för barnet i magen eller hur är det?

/Killen

• Svar på tråden Airbag förarplatsen när gravid fru ska köra!??!?!!?!?
  • AnnaGBG

Jag tror att den exploderar upp i ansiktet och på bröstet, så det är ingen fara för magen.
    Frågade faktiskt detta på verkstaden när vi skulle koppla ur den på passagerarsidan.

• Killen

Hej AnnaGBG.

Så det är ingen fara då?

Tjosan Killen

• AnnaGBG

Nej, det sa dem på Saab i alla fall men jag antar att alla airbags funkar ungefär lika...?

• Killen

Vi kör Volvo..!

Får ringa verkstan å fråga

Tack för svaret..!

Är det någon annan som hört något annat?

• Anna22

JAg tror inte heller att det är någon fara med airbagen. Bältet är det värre med ,jag menar inte att man ska skita i bältet utan att man kan köpa en "sele" ( Finns tex på micro). Som gör att bältet inte hamnar mitt på magen.

• Killen

Hej Anna22.

Ofta går det att lägga bältet under magen så det är nog lungt..!

Men sele kan vara bra om det inte går ..!

Killen

• Anna22

Hej!

Jag vet inte vad de kostar... Jag lånar min av min kusin. Men har sett dem och om jag inte minns helt fel ligger de mellan 200-300 tror jag

• puman

Hej Killen!
    Jag vet bara att man absolut inte får ha bilbarnstol där man har airbag.
    Jag har också läst att man skall lämna in bilen för ev. urmontering av airbag, eftersom det kan bli fel annars.

För att vara helt säker, tycker jag att du skall tala med en sakkunnig person, t.ex. barnmorskan angående detta.

Lycka till

Puman

• Aros

Angående sele som för bältet under magen anser VTI såhär:
    "VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har tittat på mammabälten och konstaterat att de inte påverkar bältet vid en kollision. De är effektlösa, vilket i detta fall är bra, de förstör inte det ordinarie bältets funktion. " "Tyvärr saluförs produkten ofta som en krocksäkerhetsdetalj. Men det ganska mjuka resårbandet kan ALDRIG motstå det enorma krafter som uppstår i en kollision."

Du kan läsa om det här: www.ntf.se/konsument/fraga.asp

Kort kan man säga att de anser den verkningslös och mera som en komfortdetalj. De är kritiska till alla ändringar man gör på bilbältet (speciellt egna hemmagjorda anordningar som kan vara direkt livsfarliga).

Kan förstå om man köper det om man kör/åker väldigt mycket, speciellt när magen börjar bli stor. Men känns nog ganska överflödig om man åker en kortare väg till jobbet, handlar osv.

• fannybus

graviditets bältet kostar runt 400 på mekonomen

• K J N

Airbagen skyddar huvudet ifrån att slå i ratten och magen hamnar därför normalt under airbagen.

Detta gäller både bilar som har US-airbags och EURO-airbags.

• Killen

Hej alla.

Jag har tidigare tagit upp frågan ang om det är farligt för min gravida fru att köra vår bil med Airbag i ratten, så jag tänkte att Volvo själva måste ju ha ett korekt svar på denna fråga, jag mailade till Volvo Personvagnar i Göteborg, å nu hör å häpna RINGDE en herre upp från Volvo PV.

Han sa följande:

1. Se till att frun har bältet under magen (absolut inte på magen).
    2. Se till så hon sitter så långt från ratten hon kan (Ratten går att trycka in mot instrumentbrädan)
    3. Aribagen är till för att skydda så man inte ska slå i ratten vid en ev kollition, varese man är gravid eller inte, att ta bort airbagen gör det farligare vid en ev krock för då slår man i ratten vilken är HÅRD, Aribagen är mjuk och till för att skydda mot den hårda ratten å det gör den även för en gravid.

Vill verkligen ge Vovlo en stor stjärna i kanten för att man tar sina kunder på allvar och verkligen tar sig tid att till och med ringa upp.

STORT TACK VOLVO...!
    Nästa bil blir garanterat oxå en Volvo......

Mvh Killen

• Mizan

Selen kostar 399 kr på micro

• Sockret

Tack ska du ha killen!

Nu kommer jag fortfarande känna mig trygg de gånger jag kör våran S80. Fast jag sitter mest på passagerarsidan utan airbag när vi båda är med, detta dock för att jag tycker det är svårt att hitta en skön körställning numera.

Svar på tråden Airbag förarplatsen när gravid fru ska köra!??!?!!?!?