• Cara Mia

38, 5 i temp. Ge alvedon eller avakta?

Min dotter på tio månader har  38,5. Kollade nyss. Igårkväll låg den på 38,2 till natten men hon var så grinig så hon fick en alvedon. Men nu är hon ju pigg och så trots febern. Ska man ge alvedon ändå? Hon har aldrig haft högre än 38,5...

• Svar på tråden 38, 5 i temp. Ge alvedon eller avakta?
  • Skusan

Avvakta om allmäntillståndet är bra, dvs hon dricker ordentligt, äter och orkar leka kortare stunder .

• Cara Mia
    Skusan skrev 2009-02-22 10:59:26 följande:
    Avvakta om allmäntillståndet är bra, dvs hon dricker ordentligt, äter och orkar leka kortare stunder .
    Okej Är så svårt att veta när hon aldrig haft så här hög förut. Nät ska man ge alvedon? Hon den går över 38,5 eller?
  • Mamma Jennica

ge enbart alvedon om barnet är slö, eller för att få ner febertopparna, så avvakta

Mamma till Jonathan och Isak
  • Miang

Feber är inte farligt. Om hon är pigg, orkar leka lite samt äter och dricker ok finns ingen orsak att ge alvedon. Det är viktigare att se på allmäntillståndet än febertermometern.

• deede

Jag skulle avvakta, enligt sjukvårdsupplysningen "läker" kroppen bäst vid 38 grader.
    Å så länge hon är pigg å dricker mycket är det ingen fara.

• Cara Mia
    Skusan skrev 2009-02-22 10:59:26 följande:
    Okej Är så svårt att veta när hon aldrig haft så här hög förut. Nät ska man ge alvedon? Hon den går över 38,5 eller?
  • a mor

Alvedon ger jag inte förrän allmän tilllståndet är dåligt. Febern är ju till för att ta hand om det sjuka, så sätter man in alvedon för tidigt så förlänger man bara sjukdomstillståndet. Det är vad jag hört.

• Nufsan

Så länge dom är allmänt pigga så tycker jag man ska avvakta med alvedon, men våran husläkare har sagt att är tempen över 39 grader så ska man ge febernedsättande. Nu blir får skrutta riktigt dålig när hon har 39 så det går inte att låta bli att inte ge henne det då.

♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Cara Mia

Oj, blev ett extra inlägg där.. Men ska hon äta vanlig mat eller kanske välling? Då får hon ju i sig extra mycket vätska tänkte jag.. Hon dricker inte mycket utöver eller under måltiderna i vanliga fall..

• Alexandra84

Jag skulle avvakta...
    Men om hon fortfarande har feber i eftermiddag och svår att få i mat så skulle jag ge alvedon så hon kanske kan piggna till och äta lite.

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Pliglet

avvakta om barnet inte verkar påverkat, men om du är orolig på finns sjukvårdsrådgivningen eller så ger du alvedon..
    Jag hade gett alvedon då jag är lite av en "hönsmamma" =p

Svar på tråden 38, 5 i temp. Ge alvedon eller avakta?