susannemalmö skrev 2009-02-22 22:37:33 följande:
Lida skada av det är väl att ta i. Men jag kan störa mig på det och tycka att det inte är ok. Alla har vi ju olika saker vi tycker är viktiga att lära våra barn, för mig är det viktigt att min dotter får vara den hon är utan att behöva känna att hon ska leva upp till andras förväntningar av hur hon ska vara för att hon är en flicka.Det finns betydligt viktigare saker i min uppfostran än att ingen får kalla henne pronsessa, men det hindrar ju inte mig från att tycka att det är onödigt och inte förstå vitsen.För mig är bilden av en prinsessa en flicka som bara är söt och lugn, jag vill att min dotter ska ta vara på sina andra egenskaper med. Just därför säger inte mina närmaste sånt till henne, hon är ju ingen prinsessa. För mig är det inget positivt ord. Men som sagt, kallar någon min dotter det så säger vi tack och inget mer, men jag förstår som sagt inte meningen med att säga det till okända barn. Och jag förstår verkligen inte att pedagogerna på förskolan gör en sån stor sak av att flickorna har på sig klänning eller ett rosa plagg, de borde ju veta bättre och behandla alla lika oavsett hur de klär sig eller vilka egenskaper de har.Jan H skrev 2009-02-22 22:30:03 följande:
Jag kan lova dig att alla prinsessor är inte lugna o söta, och många dockor kommer bäst till sin rätt när de sover.
Tror säkert att din dotter kommer att växa upp till en bra människa och att du lyckas förmedla dina goda budskap till henne.