Inlägg från: Jan H |Visa alla inlägg
  • Jan H

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Det är f-n inte konstigt att det är krig i världen om man reagerar så hårt på att någon kallar ens barn för "docka" eller "prins".

De som säger så är förmodligen inte elaka utan hittar inget bättre ord...

Kolla era blodtryck, skaffa en hobby och var glada för att era barn är fina...

• Jan H

susannemalmö skrev 2009-02-22 21:17:22 följande:

Ok, jag tycker det är ganska ohyffsat att försöka pracka på okända människors barn ens egna värderingar. Vill andra uppmuntra sina barn att vara väna dockor och prinsessor så är det upp till dem, men varför detta behov av att försöka forma min dotter till någonting som passar deras världsbild?Och för att lugna dig kan jag säga att jag inte är otrevlig mot människor som säger så, jag antar att det är för att de inte vet bättre. Men jag är i min fulla rätt att tycka och tänka precis vad jag vill om dem ändå.
    Jag tror du lägger för mycket värde i orden, se det som en komplimang. Ingen säger det för att vara elak. Så länge de inte vill fostra dina barn kan det väl vara ok...
  • Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 21:22:32 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 18:11:19 följande:
    Men mina är ju tydligen inte fina, för de har aldrig blivit kallade dockor.
    Kanske har du inte träffat dessa frispråkiga människor som delar ut "prins o prinsesstitlar"
  • Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 22:18:00 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 22:15:39 följande:
    Ja, jag kanske haft sån tur!
    Du ser det så du...
  • Jan H

susannemalmö skrev 2009-02-22 22:20:13 följande:

Men jag fattar inte varför man sätter en sån stämpel på ett barn man inte känner.När det gäller släkten så vill de ju tydligen fostra mitt barn eftersom de ger henne rosa prinsessaker av ren princip fast de vet att jag inte gillar det.Som sagt, jag skulle aldrig snäsa åt en äldre tant som kallar min dotter för docka, jag förstår att hon säger det för att vara snäll.Men jag tycker inte att det är ok, det går emot mina principer som säger att man inte fostrar barn in i könsroller utan att man bör låta dem vara sig själva. Jag tycker att jag har rätt att tycka att det är fel och att jag har rätt att förklara för min dotter att hon är så mycket mer än en docka. Samtidigt lär jag henne att säga tack när någon ger henne en komplimang så varken jag eller hon är otrevliga mot någon.Jan H skrev 2009-02-22 22:14:16 följande:
    Jag håller inte med dig att man sätter en stämpel på någon bara för man kallar någon docka, prinsessa, prins eller liknande. En tjej behöver ju inte vara klädd i rosa för att vara söt eller gullig. Oftast är det väl mor o farföräldrar som talar om "prinsar o prinsessor" Men tycker man att det är besvärande eller att barnet kan lida skada så får man ju berätta för de närmaste...
  • Jan H

susannemalmö skrev 2009-02-22 22:37:33 följande:

Lida skada av det är väl att ta i. Men jag kan störa mig på det och tycka att det inte är ok. Alla har vi ju olika saker vi tycker är viktiga att lära våra barn, för mig är det viktigt att min dotter får vara den hon är utan att behöva känna att hon ska leva upp till andras förväntningar av hur hon ska vara för att hon är en flicka.Det finns betydligt viktigare saker i min uppfostran än att ingen får kalla henne pronsessa, men det hindrar ju inte mig från att tycka att det är onödigt och inte förstå vitsen.För mig är bilden av en prinsessa en flicka som bara är söt och lugn, jag vill att min dotter ska ta vara på sina andra egenskaper med. Just därför säger inte mina närmaste sånt till henne, hon är ju ingen prinsessa. För mig är det inget positivt ord. Men som sagt, kallar någon min dotter det så säger vi tack och inget mer, men jag förstår som sagt inte meningen med att säga det till okända barn. Och jag förstår verkligen inte att pedagogerna på förskolan gör en sån stor sak av att flickorna har på sig klänning eller ett rosa plagg, de borde ju veta bättre och behandla alla lika oavsett hur de klär sig eller vilka egenskaper de har.Jan H skrev 2009-02-22 22:30:03 följande:
    Jag kan lova dig att alla prinsessor är inte lugna o söta, och många dockor kommer bäst till sin rätt när de sover.

Tror säkert att din dotter kommer att växa upp till en bra människa och att du lyckas förmedla dina goda budskap till henne.
  • Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 22:44:13 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 22:30:03 följande:
    Jag tror starkt att om man bara får höra enformiga epitet på samma tema, så identifierar man sig tillslut både med temat och de förväntningar det medför. Hur skulle man annars kunna förklara att många tjejer som ideligen blir kallade för hora i skolan mår så dåligt av det?Jag propagerar för en variation i uppmuntran, komplimanger och beröm till våra barn och kanske just därför kan jag se en klar könsuppdelning kring vad vi kallar barnen och hur vi berömmer och bekräftar dem.
    Ett klart faktum är att det är tjejer som kallar sina medsystrar för "horor" oftare än killar gör det.
  • Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 22:59:24 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 22:57:22 följande:
    Jaha? Och det är gamla tanter som kallar "våra" döttrar för dockor. Har det någon betydelse vilket kön den har som säger det?
    Du skrev att tjejer ideligen blir kallade för hora i skolan, och på det svarade jag att det är tjejer sins emellan som fäller dessa kommentarer. Sedan spelar det ju ingen roll om det är en kille eller tjej som förnedrar en, det är lika illa...

Döttrarna blir väl oftast kallade dockor och liknande av främst släktingar....
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!