Inlägg från: Em00 |Visa alla inlägg
  • Em00

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blev kallad docka när jag var liten,
    jag tog det som en komplimang, blev glad när
    tanten kallade mig det =)

• Em00

svårt att ge en sån kommentar om man träffar nån på stan som man aldrig sett förut...

Lady Dahmer skrev 2009-02-23 20:25:13 följande:

kan man inte ge komplimanger för personen istället för utseendet? "du är underbar" "du är snäll" "du är en bra kompis" osv
  • Em00

Tycker att man kan säga att barn är söta, som dockor, nallar, bara söta eller whatever... Eller söta som pandor, grisar eller vad man vill.

Jag tror inte barnen tar skada av det, om inte föräldrarna
    börjar föra liv om det...

• Em00

det är knappast folks komplimanger som ger folk komplex.

Lady Dahmer skrev 2009-02-23 21:56:35 följande:

Jag för ett sånt liv för att jag bryr mig om mitt barn. Om andras barn. Jag bryr mig om att min dotter blir inpressad i en könsroll från start och jag bryr mig att hon får lära sig att det är viktigt att vara söt. Jag bryr mig om alla de icke-söta småflickor (och pojkar!) som aldrig får höra det men som ser sina jämngamla kamrater få komplimanger. Jag bryr mig om den utseendefixering som tvingar tonåringar att svälta sig och kvinnor att operera sig.
  • Em00

En fis i rymden...

Pallas skrev 2009-02-24 00:03:38 följande:
    Em00 skrev 2009-02-23 23:56:08 följande:
    Det kan vara en del av det hela.
  • Em00

brist på komplimanger är värre. Var glad att nån okänd tycker din unge är söt... värre om dom kom fram och sa att den är ful...

Pallas skrev 2009-02-24 00:26:07 följande:
    Pallas skrev 2009-02-24 00:25:00 följande:
    Tillägg: barn som bara bekräftas i utseende och prestation tenderar enligt min erfarenhet bli oroliga och osäkra och ha låg självkänsla. Inte riktigt det jag önskar på mina barn.
  • Em00

Vi får väl se till att folk börjar säga "ååh, lilla forden då, så söt så". Till både killar och tjejer....

Pallas skrev 2009-02-24 01:17:24 följande:
    Em00 skrev 2009-02-24 01:09:54 följande:
    Det är ju såklart alltid kul med bekräftelse, men inte all bekräftelse är nyttig. Förstår du skillnaden? Det är just det du skriver som gör att jag reagerar: varför har ingen kallat mina pojkar för dockor? För att de är fula? För att de är pojkar? Eller varför? Varför ser vi vittnesmål här i tråden om hur det är just flickor som kallas dockor? Frågar du dig aldrig varför? Och tro nu inte att jag skäller ut folk som ger mig eller mina barn komplimanger, däremot tycker jag att även småsaker är viktiga att reflektera över. Ett diskussionsforum är ett utmärkt medium för det. IMHO.
  • Em00

Om man kallar en unge för teddybjörn då? Är det också för "tjejigt" och inget man kan kalla killar?

"naaaw, lilla teddybjörnen dåå"

Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!