Inlägg från: humle82 |Visa alla inlägg
  • humle82

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

jag måste ändå säga att folk verkar älska att överanalysera allt.

*skakar på huvudet*

• humle82

pojkar kanske inte är söta som dockor helt enkelt, många pojkbarn har så hårt utseende, inte alls som tjejer.

både pojken och flickan var docksöta, och ingen har kallat varken den ena för prins eller den andra för docka.

• humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 00:28:18 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 00:27:05 följande: Det är det kritiska tänkandet som för min utveckling framåt.
    ts och andra tror att docksöt innebär en leksak, ett objekt, det är att överanalysera!

vi ska utrota rosa docksöta flickor, nej det har lbivit för hysteriskt.
  • humle82
    snart 5 skrev 2009-02-24 00:31:26 följande:
    Båda mina killar har sett ut som små flickor när de föddes ljust lockigt hår, stora blåa ögon och ögonfransar som får mamma att bli sjuk av avund...;) De har båda blivit kallade för "vilken liten söt dockepojke" Jag har inte reagerat, men kanske är det för att de varit just pojkar,kanske hade jag funderat mer om de sagt det till min dotter. Men som du säger Ts varför ska barn vara ett objekt och inte en människa.
    för att de menar vad de säger, att flickan och pojken är docksöta, söta som en docka, en docka är söt, varför får folk det till att man menar att barnet förvandlats till en leksak?

docka betyder nog inte pinnsmala barbie, utan söt docka.
  • humle82

det är väl skillnad på att säga till en 13-åring att hon är docksöt än till en bebis?

13-åringe identifierar sig då till barbie, medans 6-mån identifierar sig med en bebisdocka, dom brukar inte vara anorexiasmala, och som jag tolkar TS pratar vi om barn som får dessa komplimanger.

• humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 00:39:19 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 00:32:43 följande: Det är väl ingen som vill utrota komplimanger öht, bara öka medvetenheten om den_uppsjö_ av _olika_ komplimanger som finns? Man måste ju inte låsa fast sig vid "docka" bara för att det är en flicka heller? För det är ju det som är fallet här.
    de kanske inte tyckte att pojkarna var docksöta? många är inte det, jag tycker inte det t. ex.
  • humle82
    Bullan1978 skrev 2009-02-24 01:05:21 följande:
    Ja, du har rätt i att en 13-åring förstår bättre hur en komplimang som ex: docka känns och kan tolkas än hur en bebis skulle förstå det (om det nu var ungefär så du menade?). Men jag tycker inte det är riktigt så snävt som man ska se det. Det handlar ju om förhållningssätt och uppfostran hos vuxna (förebilder) som startar redan i bebisstadiet. Hur vi behandlar och tilltalar ett barn färgar ju dennes beteende när h*n växer upp. Får en flicka hela tiden höra om hur docksöt hon är så kommer det föda en sådan medvetenhet hos henne. Varför ska just DEN sidan uppmuntras hos en flicka istället för t.ex. den tuffa sidan? För att frångå ordet "docka" och se det ur ett bredare perspektiv: olika egenskaper hos barn uppmuntras av vuxna beroende på om det är en flicka eller pojke. Och jag kan tycka att det är fel eftersom det ur ett större och längre perspektiv skapar ett icke jämställt samhälle vilket leder till löneskillnader, orättvis arbetsfördelning och icke jämställda förutsättningar överhuvudtaget.Nej, jag övertolkar inte. Jag anser mig vara rätt påläst.
    jo jag förstår att du tänker längre, men det är inte alltid så komplicerat.
  • humle82

men om nu äen JAG kallar pojkar för docksöta, får jag inte säga det till flickor då eftersom de flesta andra inte säger det till pojkar?

• humle82
    Em00 skrev 2009-02-24 01:20:34 följande:
    Vi får väl se till att folk börjar säga "ååh, lilla forden då, så söt så". Till både killar och tjejer....
    ja ingen skulle bry sig då.
  • humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 01:33:46 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 01:27:17 följande: Du får väl kalla barn precis vad du vill, det är ju inte det diskussionen handlar om, men det kan kanske vara på sin plats med en fundering på varför utseende är så viktigt att kommentera öht?
    det där är ju ännu mer hysteriskt, gäller det bara barn eller även vuxna?

är det fel att säga att nån är snygg?

man kanske bara ska nämna ord som vacker och cool, när man pratar om personligheter?

eller inte säga nånting alls?
  • humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 01:44:24 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 01:38:50 följande: Åter igen: Säg vad du vill, men tro inte för ett ögonblick att det du säger inte har någon inverkan. Det är inte fel att berömma någons nya frisyr, tröja eller cykel, men om man _enbart_ uppmärksammar människor på det viset tycker jag allvarligt att man bör ta sig en funderare på hur man uppfattar sig själv och sin omgivning. Om det enda man kan komma på när man ser en flickbebis är "ooo en sån liten docka", så ja, då tror jag att man är ute på tunn is.
    men finns det folk som enbart uppmärksammar folk på det viset?

självklart vore det fel om man som person alltid kallade flickor för dockor, men jag tror inte att det tillhör vanligheten.
  • humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 01:59:52 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 01:53:02 följande: Oh, jaa, det är jättevanligt! Jag ser det i min omgivning varje dag.
    även om det är konstigt att de benämner flickor som dockor i din närvaro så betyder dte ju inte att de alltid gör det?

i så fall borde de utöka sitt ordförrådFundersam
  • humle82
    Viewsonic skrev 2009-02-24 02:49:11 följande:
    Jag gör det t.ex. så ovanligt är det väl inte att säga att en kille är söt?
    haha det hör jag folk säga hela tiden, vad säger folk annars?

"vad snygg"
    "vad cool!"
    "vilken prins"

aldrig hört.
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!