Inlägg från: Bullan1978 |Visa alla inlägg
  • Bullan1978

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Em00 skrev 2009-02-23 23:56:08 följande:

det är knappast folks komplimanger som ger folk komplex.Lady Dahmer skrev 2009-02-23 21:56:35 följande:
    Jo, jag tror att man med komplimanger och ett visst förhållningssätt kan fokusera på och uppmuntra vissa sidor hos en flicka eller en pojke enligt övergripande normer för hur könen förväntas bete sig. Man präntar in ett ideal och en förväntan på flickan eller pojken med bl.a. komplimanger. Tänk på det manliga idealet: "stark" "kåt" "tuff" "stabil" "gråter inte" osv. Att leva upp till ett sådant ideal kan inte alltid vara så lätt om man inte känner att man kan leva upp till detta...
  • Bullan1978

humle82 skrev 2009-02-24 00:39:39 följande:

det är väl skillnad på att säga till en 13-åring att hon är docksöt än till en bebis?13-åringe identifierar sig då till barbie, medans 6-mån identifierar sig med en bebisdocka, dom brukar inte vara anorexiasmala, och som jag tolkar TS pratar vi om barn som får dessa komplimanger.
    Ja, du har rätt i att en 13-åring förstår bättre hur en komplimang som ex: docka känns och kan tolkas än hur en bebis skulle förstå det (om det nu var ungefär så du menade?). Men jag tycker inte det är riktigt så snävt som man ska se det.

Det handlar ju om förhållningssätt och uppfostran hos vuxna (förebilder) som startar redan i bebisstadiet. Hur vi behandlar och tilltalar ett barn färgar ju dennes beteende när h*n växer upp. Får en flicka hela tiden höra om hur docksöt hon är så kommer det föda en sådan medvetenhet hos henne. Varför ska just DEN sidan uppmuntras hos en flicka istället för t.ex. den tuffa sidan?

För att frångå ordet "docka" och se det ur ett bredare perspektiv: olika egenskaper hos barn uppmuntras av vuxna beroende på om det är en flicka eller pojke. Och jag kan tycka att det är fel eftersom det ur ett större och längre perspektiv skapar ett icke jämställt samhälle vilket leder till löneskillnader, orättvis arbetsfördelning och icke jämställda förutsättningar överhuvudtaget.

Nej, jag övertolkar inte. Jag anser mig vara rätt påläst.
  • Bullan1978

humle82 skrev 2009-02-24 01:13:10 följande:

jo jag förstår att du tänker längre, men det är inte alltid så komplicerat.
    Jag tycker ju det handlar om en sund medvetenhet om hur man beter sig och förhåller sig till sitt eller andras barn. Kritiskt tänkande. Och ibland kan det vara bra att komplicera vissa situationer och händelser för att medvetandegöra förhållningssätt och ideal.

Men visst, jag kommer inte skälla ut folk bara för att dom säger att min bebis ser ut som en docka vid enstaka tillfällen. Det är att göra saker alldeles för komplicerade och jobbiga för mig själv. Men jag kommer vilja veta hur förskolelärarna arbetar med mitt barn med fokus på jämställdhet. Och jag kommer säga ifrån om t.ex. min svärmor (som vill att barnbarnet skall vara en flicka) blir alldeles för överdriven beroende på om det är en flicka eller pojke...
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!