Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Det är bara du som lägger dessa värderingar bakom ordet docka. Själv är hon för liten för att reagera gissar jag.

Tror inte dessa personer som säger att hon är söt som en docka är ute efter att skada. De är nog bara vänliga och då är det onödigt att reagera på detta sätt.

Då tycker jag det är värre senare i skolåldern när tjejerna blir kallade horor och fi**or eller man säger typ cp, svartskalle osv. Alltså i den ålder då de förstår själva vad det handlar om.

.

• Rosenöga

Ja, hur ofta säger vi kvinnor till männen att de är söta?

Jag såg en jättesöt man på stan. I jämställdhetens namn borde vi väl säga så.

• Rosenöga

Tänk, vad många oväntade problem man stöter på som förälder!

Tur att mina är killar och inte sötare än "medelbarnet".

• Rosenöga

Viewsonic skrev 2009-02-24 02:49:11 följande:

Jag gör det t.ex. så ovanligt är det väl inte att säga att en kille är söt?
    Men då säger man det mer som att han är gullig.

Vist kan man höra: "En sån söt kille!" Men nog är det bra mycket vanligare att man säger "En sån snygg kille!"
  • Rosenöga

Lady Dahmer skrev 2009-03-23 09:10:38 följande:

måster du benämna dem alls vid något? varför inte deras namn?! jag jobbar inom förskolan och istället för att kommentera deras utseenden eller kläder säger vi saker som "hej lisa, vad kul att du ville komma!" eller "va kul att se dig!" "vad glad jag blir att du kom!" "va härligt  att se att du är så glad idag!" osv.
    Men om barnet kommer och visar något nytt fint som det har på sig, vad säger du då? Ungen säger: Titta vilken fin t-shirt jag fått av pappa. Då svarar du väl inte Vad kul att se dig eller vad kul att du kom idag? Bejakar du inte då och säger: Jaa, vad fin du är?
  • Rosenöga

Jaha, denna tråd lever fortfarande...Jag har kommenterat tidgare men har funderingar.

TS, du sa:

"..Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???..."

Beröm ger man både tjejer o killar.
    Göra fin, det gör man med båda könen.
    Fixa håret, gör man också med både killar o tjejer.
    Man gullar med alla barn också oavsett kön.

Skulle det kännas bättre om man sa: "Vilken fin liten pojkdocka" Är det där skon klämmer ? - Det finns både pojkdockor och flickdockor.

Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!